شناسهٔ خبر: 66707700 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

انتشار جدیدترین آثار در زمینه فقه درمان و فقه رسانه

مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: متخصصان فقهی ما طی جلسات و کنگره‌هایی که با پژوهشگاه رویان و سایر پژوهشگاه‌های مرتبط داشتند، به محصولی با عنوان «فقه درمان» دست یافتند که در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام اکبری شاهرودی؛ مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران درباره فلسفه شکل‌گیری این مرکز و آثار آن اظهار کرد: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام که به دست آیت الله فاضل لنکرانی تأسیس شد و هم‌اکنون تحت اشراف شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی در حال خدمت به دین و مکتبِ نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: در عرصه های مختلفی از جمله آموزش و پژوهش و نیز مسائل تهذیبی و فرهنگی و تبلیغی فعالیت می‌کند. در این مرکز حدود 10 گروه فقه تخصصی یا پژوهش‌های فقهی معاصر و یا فقه‌های مضاف در حال فعالیت هستند؛ از جمله‌ی آنها فقه پزشکی، فقه سیاسی، فقه اقتصادی، فقه هنر، رسانه و ارتباطات، فقه قرآن و حدیث، فقه معماری و شهرسازی، فقه تربیت و فقه جامعه و فرهنگ و ... است.

شاهرودی تصریح کرد: در این راستا، طلبه‌های با استعداد و نخبه حوزه علمیه قم را در یک روند گزینشی جذب می‌کنیم و در مرکز فقهی ائمه اطهار تحت اشراف متخصصین امر، این دروس میان‌رشته‌ای را فرا می‌گیرند. این طلاب چندین سال در سطح 3 و 4 تعلیم داده می‌شوند و به عنوان مجتهدِ آن رشته و نیز استاد فارغ التحصیل می شوند. پس از فارغ التحصیلی رها نمی‌شوند بلکه در قسمت پژوهش وارد می‌شوند. در این بخش موضوعات و چالش‌های مورد نیاز نظام رصد و با نهادهای تقنینی و اجرایی تعامل برقرار می‌شود.

.

وی افزود: در قسمت پژوهش، نشست‌ها و کنگره‌های مختلف و نیز تفاهم‌نامه‌های گوناگونی انجام می‌شود که یک نمونه آن، همین آثاری است که در نمایشگاه بین المللی امسال نمایش دادیم. نزدیک به 500 عنوان کتاب در رشته‌های مختلف فقهی، تفسیر، اصولی، تاریخ و کلام ارائه دادیم و مورد استقبال اساتید و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی قرار گرفته است.

اکبری شاهرودی با اشاره به اینکه ما در مرکزمان به مسائل روز جامعه می‌پردازیم، گفت: مثلاً الان بحث تلقیح یا باروری مصنوعی رایج است. متخصصان فقهی ما طی جلسات و کنگره‌هایی که با پژوهشگاه رویان و سایر پژوهشگاه‌های مرتبط داشتند، به محصولی با عنوان «فقه درمان» دست یافتند که در این نمایشگاه عرضه می‌شود. کتاب دیگری به نام «بانک اسپرم» در حال چاپ است. در قسمت فقه هنر و رسانه همین طور است. جدیدترین اثری که آمده، بررسی فقهیِ اقناع مخاطب در رسانه‌های جمعی است؛ در این کتاب به این موضوع پرداخته می‌شود که چطور باید مخاطب را اقناع کنیم. آیا جایز است با هر شیوه‌ای نامرسوم مثل دروغ و تهمت برای خنداندن مخاطب استفاده کنیم؟ در قسمت فقه جامعه و فرهنگ آثار خوبی از جمله،‌ «ظرفیت‌های فقهی و اصول در تدوین و توسعه فقه اجتماعی» روانه بازار نشر شده است.

انتهای‌پیام/

نظر شما