شناسهٔ خبر: 66707633 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

امام جمعه تکاب:

افزایش سن ازدواج، موجب تغییر الگوی باروری مادران و کاهش رشد جمعیت می‌شود

حوزه/ حجت الاسلام کوهی گفت: افزایش سن ازدواج، موجب تغییر الگوی باروری مادران و کاهش رشد جمعیت می‌شود. الگوی باروری مادران در سال‌های اخیر تحت تأثیر مستقیم افزایش سن ازدواج بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام مصطفی کوهی امروز در خطبه های نماز جمعه شهرستان تکاب که در مصلای این شهر برگزار شد، اظهار داشت: از مهم‌ترین جلوه‌های مهربانی امام رضا علیه السلام رفتار ایشان با مردم است و در تاریخ نمونه‌های متعددی از سیره مردم‌دارانه حضرت نقل شده است. روش آن‌حضرت در هنگام صرف غذا این بود که همه را سر یک سفره می‌خواند، و کسی را فرو نمی‌گذاشت.

وی ادامه داد: یکی از مصادیق تقوا مردمی بودن است، مخصوصا مردمی بودن مسئولان و این مسئله به ادّعاکردن نیست. با زندگیِ مردم کنارآمدن، مثل مردم زندگی کردن، با طبقات مختلف مردم اُنس گرفتن. این، معنای مردمی‌بودن است. و مدیران ادارات در پاسخ دادن به ارباب رجوع حرمت آنها را حفظ کنند و مباد آنها ا تحقیر کنند.

حجت الاسلام کوهی با اشاره به فتح خرمشهر، گفت: دشمن بعثی زمانی که خرمشهر را تصرف کرد، بر دیوارهای شهر جمله «جئنا لنبقی»(آمدیم تا بمانیم) را نوشته بودند اما اکنون انقلاب اسلامی پابرجاست و دشمن بعثی و صدام که ۷۰ درصد خرمشهر را با خاک یکسان و تلفات بسیار زیاد جانی را به ما تحمیل کرد، محو شدند. ظلم و جنایت دشمن بعثی از داعش بدتر و فجیع‌تر بود، اما چون آن زمان فضای مجازی نبود، این جنایات سخت و شدید در میان مردم جهان نمایان نبود.

وی تصریح کرد: آزادی خرمشهر ضربه بزرگی را به دشمن بعثی وارد ساخت و رژیم صدام پس از تحمل این شکست، در تمامی طول جبهه‌های نبرد دچار انفعال شد و توهم غلبه بر ایران را برای همیشه به فراموشی سپرد. بنابراین آزادی خرمشهر تنها یک پیروزی ساده نبود بلکه این پیروزی آغازی بر شکست‌های پیاپی دشمن در جبهه‌های نبرد بود و در واقع آزادی خرمشهر پایان توهم دشمنانی بود که به شکست و اشغال ایران و نابودی نظام جمهوری اسلامی دل بسته بودند.

امام جمعه تکاب عنوان کرد: در اهمیت فتح خرمشهر همین بس که، فرماندهان متجاوز عراق پیش از نبرد سرنوشت‌ساز رزمندگان ما برای آزادی خرمشهر در اطلاعیه‌ای به نیروهای خود دستور داده بودند، که دفاع از خرمشهر را به منزله دفاع از بصره، بغداد و تمام شهرهای عراق بدانند. تجهیزات و امکانات دفاعی دشمن در این منطقه هم نشان می‌داد که عراق خرمشهر را به عنوان نماد پیروزی خود در جنگ به حساب آورده و قصد داشت به هر قیمت، این شهر را در تصرف نیروهای خود نگهدارد.

وی ادامه داد: اما بزرگ‌ترین درس امروز آزادی خرمشهر، درک حقیقت ترجیح هزینه مقاومت بر هزینه تسلیم بود. واقعیت این است که ملت ما در حال گذر از پیچ تاریخی است. اگر بخواهیم از این پیچ گذر کنیم و به موفقیت برسیم باید آگاهی‌های سیاسی خود را بِروز کنیم. ملتی که قدرت تجزیه و تحلیل اتفاقات روز منطقه و فرامنطقه را نداشته باشد، نمی‌تواند به سلامت از این پیچ تاریخی عبور کرده و عزتمندی آینده کشور خود را تضمین کند.

حجت الاسلام کوهی تاکید کرد: موضوع مهمی که برای گذر از این پیچ تاریخی اهمیت دارد، تحلیل درست هزینه مقاومت و تسلیم در برابر دشمن است. مقاومت و تسلیم شدن هر دو هزینه دارد، اما در مصاف با دشمن هزینه مقاومت، به مراتب کمتر از تسلیم است. اعتقاد به این مطلب، خود نهایت عقلانیت در عملکرد سیاسی است.

وی به روز ملی جمعیت اشاره کرد و بیان داشت: افزایش سن ازدواج، موجب تغییر الگوی باروری مادران و کاهش رشد جمعیت می‌شود. الگوی باروری مادران در سال‌های اخیر تحت تأثیر مستقیم افزایش سن ازدواج بوده است. طبیعتاً افزایش سن الگوی باروری مادران، موجب کاهش نرخ موالید شده و به مرور میزان رشد جمعیت را به صفر و حتی منفی برساند.

امام جمعه تکاب افزود: یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راه افزایش جمعیت کشور، زمینه‌سازی برای کاهش سن ازدواج و تسهیل تشکیل خانواده برای جوانان است. یکی از آثار و پیامدهای ناگوار رواج اندیشه‌های فمینیستی، پدید آمدن برداشت‌های جدید درباره هویت زنانه بود. یکی از مخرب‌ترین اهداف و تأثیرات این اندیشه‌ها، نسبت به زنان، سبک شمردن ازدواج و مادری، و بیرون آوردن جسمی و روحی زنان از خانه‌ها به سوی بازار کار بود

وی ادامه داد: انتخابات مجلس دوازدهم با برگزاری امن و سالم مرحله دوم پایان یافت و ترکیب احتمالی مجلس آینده تا حدودی شکل گرفت و نماینده مجلس نماینده همه مردم است چه کسانی که پای صندوق آمده اند یا نیامده اند به منتخب رای داده اند یا به او رای نداده اند همه حقوقشان یک سان است.

نظر شما