شناسهٔ خبر: 66707274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

بزرگترین مانع برای عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل، راه حل دو کشوری است

پترائوس، منطقه غرب آسیا را منطقه ای بسیار مهم برای جهان و اقتصاد جهانی خوانده و گفت: زمانی که اتفاق بدی در خاورمیانه رخ می‌دهد، خشونت، افراط‌گرایی، بی‌ثباتی و در برخی موارد سونامی پناهجویان نه تنها به کشورهای همسایه در منطقه، بلکه تا سرتاسر جهان پراکنده می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، دیوید پترائوس، رئیس سابق سیا، با اشاره به اینکه راه حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطین در حال حاضر غیرممکن است، گفت : این بزرگترین مانع برای عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی است. پترائوس که اکنون رئیس مؤسسه جهانی KKR است، به دن مورفی از CNBC گفت: «مسیری محکم، تعهد محکم به راه‌حل دو کشوری از سوی اسرائیل» بزرگترین مانع برای برنامه‌های عادی‌سازی اسرائیل و عربستان است.

عربستان سعودی اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی شناسد و از زمان اعلام استقلال یهودیها در سال 1948 از این کار امتناع کرده است. با این حال، همکاری های گسسته اما رو به رشدی بین آنها در سال های اخیر شکل گرفته که امیدها را برای توافق عادی سازی افزایش داده است. دستیابی به یک توافق دیپلماتیک بین دو «کشور» از مهم ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه یکی از اولویت های اصلی سیاست خارجی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بود. اما 7 اکتبر همه چیز را تغییر داد. به گزارش رسانه های اسرائیلی ، حماس با حمله به اسرائیل، بیش از 1200 نفر را کشته و ده ها نفر دیگر را ربود(اسیر کرد).

در پاسخ، اسرائیل تهاجم نظامی گسترده ای را به نوار غزه که حماس از سال 2007 تحت کنترل خود دارد، انجام داد. به گفته وزارت بهداشت غزه که توسط حماس اداره می شود، بیش از 35000 نفر تا کنون در مناطق تحت محاصره فلسطین کشته شده اند.

اکنون در روزهایی که بحث درباره آینده غزه و البته پایان جنگ در این نقطه بسیار داغ است، مدیر سابق سیا می گوید بزرگترین مانع برای عادی سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل، مسئله ای است که عملا باید آن را غیرقابل حل خواند. موضع رسمی عربستان سعودی این است که تا زمانی که کشور مستقل فلسطین به رسمیت شناخته نشود، روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل آغاز نخواهد کرد. وزارت امور خارجه عربستان سعودی در این باره می گوید که  پادشاهی سعودی موضع قاطع خود را به دولت آمریکا اعلام کرده  که تا زمانی که کشور مستقل فلسطین به رسمیت شناخته نشود، هیچ روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهد شد.

سازمان ملل متحد اسرائیل را به عنوان یک کشور اشغالگر بر سرزمین های فلسطینی طبقه بندی می کند که اشغال و الحاق آن پس از جنگ شش روزه 1967 همچنان نقض قوانین بین المللی است. در حالی که راه حل دو کشوری «اثر قابل توجهی» در منطقه به همراه خواهد داشت، پترائوس معتقد است  که این راه حل در حال حاضر «آنقدرها هم واقع بینانه» نیست.  راه حل دو دولت به مفهوم گسترده ای از ایجاد دو کشور مستقل اشاره دارد: یکی برای اسرائیلی ها و دیگری برای فلسطینی ها، به منظور ایجاد صلح بین دو طرف.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه در گفتگو با CNBC، مخالفت خود را با راه حل دو کشوری که اولین بار توسط توافقنامه اسلو مطرح شد و توسط بسیاری از بازیگران بین المللی حمایت می شود، ابراز کرد. او ادعا کرد که: «راه حل دو دولتی که مردم اساساً درباره آن صحبت می کنند، بزرگترین پاداش برای تروریست ها خواهد بود.»

نتانیاهو در ادامه این گفت و گو ادعا کرد که در صورت تشکیل کشور فلسطین، نوار غزه فوراً توسط حماس و ایران تسخیر خواهد شد . او در همین گفت و گو راه حل خود را برای آینده غزه، واگذاری مسئولیت امنیت کلی این منطقه به اسرائیل دانست. دیوید پترائوس در بخش های دیگری از گفت و گو با سی ان بی سی درباره خروج نیروهای امریکایی از منطقه گفت که  ایالات متحده بارها تلاش کرده  تا از خاورمیانه خارج شود ، همانطور که در تلاش هایش برای عقب نشینی در افغانستان رخ داد اما هربار در این منطقه بهانه ای برای این بقا پیدا می شود.

پترائوس منطقه غرب آسیا را منطقه ای بسیار مهم برای جهان و اقتصاد جهانی خوانده و گفت:  زمانی که اتفاق بدی در خاورمیانه رخ می‌دهد، خشونت، افراط‌گرایی، بی‌ثباتی و در برخی موارد سونامی پناهجویان نه تنها به کشورهای همسایه در منطقه، بلکه تا سرتاسر جهان پراکنده می شود. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز پیش از این به نوعی سخنان پترائوس درباره مانع اصلی در مذاکرات صلح اسرائیل و عربستان را همین درگیری اسرائیل و فلسطین و غیرقابل دسترس بودن راهکار دو دولتی خوانده بود.

 

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما