شناسهٔ خبر: 66705314 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کاهش واردات نفت پالایشگاه‌های آسیا از خاورمیانه

پالایشگاه‌های آسیا واردات نفت خاورمیانه را بخاطر کاهش حاشیه سوددهی و افزایش قیمت نفت عربستان کاهش داده و در عوض واردات از آمریکا و برزیل را افزایش داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، پالایشگاه‌های آسیا واردات نفت خاورمیانه را کاهش داده و در عوض واردات از آمریکا و برزیل را افزایش داده‌اند. این اتفاق نتیجه کاهش حاشیه سوددهی پالایشگاه‌ها و افزایش قیمت نفت عربستان بوده است.


اما عربستان هنوز هم با فاصله زیادی نسبت به آمریکا و برزیل بزرگترین عرضه کننده نفت به آسیاست. به علاوه بشکه‌های نسبتاً ارزان قیمت روسیه هم وجود دارند که می‌توانند جایگزین نفت آمریکا و برزیل شوند.

واردات نفت پالایشگاه‌های آسیا از عربستان در ماه گذشته تا 4.88 میلیون بشکه در روز کاهش یافت که بسیار پایین‌تر از 5.07 میلیون بشکه ثبت شده در ماه مارس بود. 

این کاهش به دنبال افزایش مکرر قیمت نفت عربستان صورت گرفته که به همراه ضعف تقاضا برای سوخت، حاشیه سوددهی پالایشگاه‌های نفت آسیا را پایین آورده است. بدین ترتیب پالایشگاه‌ها به دنبال نفت با صرفه‌تری هستند.



عربستان قیمت رسمی فروش نفت خود را در سه ماه اخیر افزایش داده است. عربستان آخرین بار قیمت رسمی فروش نفت سبک عرب را تا 2.90 دلار در هر بشکه بالاتر از شاخص عمان/دبی افزایش داد. بدین ترتیب قیمت نفت عربستان با بیش از 83 دلار در هر بشکه گران‌تر از نفت 79 دلاری آمریکا خواهد بود. بنابراین نفت آمریکا و به دنبال آن نفت برزیل که مطابق با نفت آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود، بسیار جذاب‌تر خواهند بود.

البته نفت آمریکا به خاطر مسیر طولانی کشتیرانی که بر قیمت آن می‌افزاید گزینه اول پالایشگاه‌های آسیا نیست. اما اطلاعات مربوط به افزایش واردات نفت آمریکا و برزیل توسط پالایشگاه‌های آسیا نشان می‌دهد برخی پالایشگاه‌ها خرید نفت این دو کشور را مقرون به صرفه‌تر از شرایط فعلی می‌دانند.

ادامه طرح کاهش تولید اوپک پلاس هم احتمالاً باعث می‌شود روند دور شدن آسیا از نفت خاورمیانه سرعت بگیرد. این بدان معناست که حتی اگر عربستان قیمت نفت خود را بیش از این افزایش ندهد، آن را پایین هم نمی‌آورد. بدین ترتیب نفت عربستان گران‌تر از رقبای خود مخصوصاً روسیه خواهد بود. روسیه در حال حاضر بزرگترین عرضه کننده نفت به چین و هند است.

مسئله تقاضا هم به قوت خود باقیست که حاشیه‌های سوددهی پالایشگاه‌ها را در ماه‌های آینده تعیین می‌کند. تقاضا در آسیا مخصوصاً چین رو به افزایش است.

انتهای پیام/30

نظر شما