شناسهٔ خبر: 66704928 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

عرضه بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب از انتشارات جمهوری؛

دو کتاب تازه درباره امپراتوری‌های باستانی/ تاریخ افغانستان و زندگی دیپلمات اروپایی

انتشارات جمهوری امسال با بیش از دویست کتاب در نمایشگاه حضور دارد و حداقل چهل اثر تازه منتشر کرده است. «تاریخ افغانستان»، «هنری کیسینجر اروپایی»، «تاریخ افغانستان» و «امپراتوری از یادرفته باختر» از جدیدترین کتاب‌های این ناشر در حوزه تاریخ و سیاست است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مجید خالصی، مسئول تولید انتشارات جمهوری گفت: امسال با بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران حضور داریم و حداقل چهل اثر تازه منتشر کرده‌ایم.

«هنری کیسینجر اروپایی» نوشته ژرمی گالون و ترجمه نادیا خانعلیزاده یکی از کتاب‌های تازه این انتشارات است. در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «کتاب‌های زیادی راجع به کیسینجر نوشته شده است. این کتاب قصد ندارد یک بیوگرافی جدید باشد. … درصفحات پیش رو تنها می‌خواهم چهره مردی که مرا عمیقاً تحت تاثیر قرار داده را نمایان کنم. مردی که معتقدم علی رغم همه جزییات تاریک زندگی‌اش می‌تواند منبع الهام بزرگی باشد برای کسانی که می‌خواهند دیپلماسی اروپایی آینده را بسازند.»

«تاریخ افغانستان». پس از حمله یازده سپتامبر افغانستان دوباره به صحنه جهانی بازگشت. از آن زمان تاکنون دولت جدید افغانستان برای ایجاد ثبات در کشور در مقابله با شورش اسلام‌گرایان همواره در تلاش بوده است. این همه توجه و تمرکز بر جنگ و تلاش برای رسیدن به پیروزی در طول تاریخ این کشور، موجب شده تا جمعیت و مردم این سرزمین تحت‌الشعاع قرار بگیرند. در نتیجه افغانستان مدت‌هاست که فقط پس‌زمینه‌ای مبهم در یک صحنه نمایش بین‌المللی باقی مانده و دیگران در آن صحنه نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند.

«امپراتوری از یادرفته باختر» کتاب جدید در حوزه تاریخ ایران باستان است. مردم باختر به همراه قبایل کوچکی که در ایران شرقی می‌زیستند، با میل و رغبت تسلیم فتح مادها شدند و از آن پس بود که ایران زمین از یک امپراتوری پهناور، مستقل و یکپارچه برخوردار شد. کوروش کبیر پس از تلاش برای آرام‌کردن قبایل و اقوام بدوی، در راه بازگشت دژ بزرگی بنا کرد. کوروش اختیار حکومت آن مناطق را به جانشینانش واگذار کرد و باختر را به شاهزاده‌ای از خون خویش سپرد. نخستین استاندار سلطنتی، بردیا پسرش بود. این کتاب به بررسی این مسائل می‌پردازد.

«امپراتوری سکاها» کتاب تازه و مهم دیگری در زمینه تاریخ ایران باستان است. سکاها بیشتر کوچ‌نشین بودند و پیوسته در حال کوچ و پیمودن مسافت‌های طولانی. هیچ شهر یا معماری از خود به جا نگذاشتند. سکاها مانند بیگانه‌ها هستند. اما از نگاه یونانیان دقیقاً همین سبب جذابیت آنان تا این حد می‌شود. این اثر تلاش می‌کند قدری دنیای کوچ‌نشینان سکایی را ملموس‌تر و قابل‌فهم کند.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

نظر شما