شناسهٔ خبر: 66704441 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر نشر روزگار؛

یارانه خرید از نمایشگاه متناسب با قیمت کتاب تعیین شود

محمد عزیزی با اشاره به اینکه کتابی که دو سال پیش در نشر روزگار با قیمت ۱۰۰ هزار تومان تولید و عرضه می‌کردیم، چهار برابر شده است، عنوان کرد: یارانه نمایشگاه کتاب باید متناسب با قیمت کتاب افزایش پیدا کند.

صاحب‌خبر -

محمد عزیزی مدیر انتشارات روزگار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ضمن اشاره به سابقه حضور ۲۴ ساله این نشر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: از سال ۷۸ تا امروز به‌طور پیوسته در نمایشگاه کتاب تهران حضور داریم؛ نوسانات و فراز و فرودهای فراوانی را هم در این مدت شاهد بودیم و سال‌های خوب و بد داشتیم.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب و تداوم آن بسیار ضروری است؛ اضافه کرد: این نمایشگاه –به جز یک‌سال در کرونا- تا به امروز تعطیل نشده و نخواهد شد؛ برگزاری نمایشگاه به دلیل ارتباطی که برای اهل قلم ایجاد می‌کند، بسیار لازم است. در واقع نمایشگاه کتاب، یک مهمانی خوب و بزرگ است که نویسنده، ناشر، مترجم و کتابخوان و اهالی چاپ و نشر به بهانه آن همدیگر را می‌بینند و می‌توانند انرژی فراوانی برای ادامه کار به هم منتقل کنند که بسیار عالی است.

مدیر نشر روزگار با تأکید بر نقش و ضرورت تبلیغ و اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب گفت: باید خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها و بیش از همه صداوسیما پای کار نمایشگاه کتاب بیایند و گزارش‌های پیوسته‌ای از نمایشگاه در تمام شبکه‌های پُربیننده منتشر شود. باید مدام اعلام کنند نمایشگاه کتاب با چه کیفیت و کمیتی برقرار است تا منِ ناشری که ممکن است فقط برای بخشی از تولید تا رسیدن کتاب‌ها به نمایشگاه مثلاً ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ام، امیدوار باشم، هزینه‌هایم جبران می‌شود و می‌توانم پول چاپخانه، صحافی، حمل و نقل و … را پرداخت کنم.

عزیزی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به نقش قیمت کاغذ بر بهای تمام شده کتاب، گفت: خواهش جدی بنده و همه ناشرها از دولت‌مردها این است که یارانه کاغذ را -که چند سال است قطع شده- احیا کنند. در حال حاضر ممکن است به تعداد اندکی کاغذ یارانه‌ای به ناشر داده شود یا اصلاً داده نشود؛ ازجمله نشر روزگار طی دو سال اخیر تنها ۸۸ بند کاغذ دریافت کرده است؛ درحالی که ممکن است ۱۰ هزار بند نیاز داشته باشد.

وی با اعلام اینکه هم در سامانه، درخواست کاغذ خود را ثبت و هم با مسئولان مطرح کردیم؛ اما ارشاد می‌گوید نداریم؛ راست هم می‌گوید؛ اینجا باید دولت به معنای واقعی کلمه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه را بدهد تا این وزارتخانه هم بتواند آن را در بین ناشران مختلف توزیع کند.

مدیر نشر روزگار با اشاره به افزایش قیمت کتاب از نمایشگاه سال گذشته تا نمایشگاه جاری، گفت: واضح است کتاب برای ناشرهایی که هر بند کاغذ را با قیمت یک‌میلیون و ۵۰۰ می‌خرند، گران تمام می‌شود. برای نمونه کتابی که در نشر روزگار دو سال پیش با قیمت ۱۰۰ هزار تومان تولید و عرضه می‌کردیم، چهار برابر شده است.

عزیزی با اشاره به اینکه یارانه نمایشگاه کتاب باید متناسب با قیمت کتاب افزایش پیدا کند، افزود: اگر یک مخاطب کتاب‌خوان، دانشجو یا معلم بخواهد در نمایشگاه امسال یک کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای خریداری کند، حداقل باید ۴۰۰ هزار تومان هزینه کند. یعنی با بن ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار تومانی که دولت برای خرید کتاب در نمایشگاه به مردم می‌دهد، نهایتاً می‌توان یک یا دو کتاب خرید. که بسیار کم است.

وی بیان کرد: اگر اعتقاد داریم، باید جامعه در مقابل دشمن صاحب اندیشه باشد و از تهاجم فرهنگی نترسیم، باید به یارانه کتاب و کاغذ اهمیت بیشتری بدهیم تا کتاب ارزان‌تر تولید و عرضه شود، در نتیجه اهل کتاب، کتاب بخرند و بخوانند، صاحب اندیشه و فکر شوند، مشت فرهنگی مردم پر شود و در مقابل تهاجم فرهنگی شکست نخورند.

مدیر نشر روزگار با اشاره به اینکه امسال با حدود کتاب ۱۵ کتاب چاپ اولی و بیش از ۱۰۰ عنوان تجدید چاپی در دو بخش حضوری و مجازی نمایشگاه شرکت کرده است، بخش مجازی نمایشگاه و حضور کتابفروشی‌ها را برای کمک به بازار نشر توصیف کرد و گفت: این بخش‌ها کمک خوبی به هموطنانی است که امکان مراجعه حضوری در نمایشگاه کتاب را ندارند و از این طریق می‌توانند از منزل خود کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند و در خانه تحویل بگیرند.

وی افزود: به‌ویژه هموطنان شهرستانی، مثلاً در شهرهای بندرعباس، خوزستان، سیستان و بلوچستان باید وقت و هزینه رفت‌وآمد و اسکان و… صرف کنند تا در نمایشگاه حضوری شرکت کنند اما در نمایشگاه مجازی به راحتی می‌تواند کتاب مورد نظر خود را پیدا و تهیه کند.

مدیر نشر روزگار با تاکید بر اینکه ناشرها از هرکسی به هر طریقی بتواند کتاب را چه از طریق فضای مجازی و چه غیرمجازی به دست مخاطب برساند استقبال می‌کنند، تصریح کرد: ناشرها کتاب را چاپ می‌کنیم که به مخاطب برسانیم؛ چه نمایشگاه حضوری باشد چه کتابفروشی و چه نمایشگاه مجازی؛ البته به نفع مخاطب است که کتاب از طریق نمایشگاه مجازی به دست او برسد.

نظر شما