شناسهٔ خبر: 66704342 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

عاقبت یک باور اشتباه درباره عصب‌کشی

چرا عصب‌کشی دندان اینقدر حواشی دارد؟ مردم درباره عصب‌کشی سوالات زیادی دارند. عصب‌کشی بی‌خطر است؟، چه عوارض دارد؟ چرا عصب‌کشی دندان اینقدر حواشی دارد؟ مردم درباره عصب‌کشی سوالات زیادی دارند. عصب‌کشی بی‌خطر است؟، چه عوارض دارد؟

صاحب‌خبر -

چرا عصب‌کشی دندان اینقدر حواشی دارد؟ مردم درباره عصب‌کشی سوالات زیادی دارند. عصب‌کشی بی‌خطر است؟، چه عوارض دارد؟، چه کسانی به عصب‌کشی نیاز دارند و در نهایت آیا آن‌گونه که عده‌ای تصور می‌کنند؛ دردناک است؟ در این مقاله به‌صورت مفصل به این قبیل سوالات می‌پردازیم و شما را از نرخ رسمی عصب‌کشی در 1403 مطلع خواهیم کرد. 

حتی با وجود استفاده از آخرین فناوری و تکنیک های روز،  هنوز هم خیلی‌ها تصورات نادرستی درباره عصب‌کشی دارند. چرا درباره عصب‌کشی این‌قدر ابهام و سردرگمی وجود دارد؟ قبل از هر چیز به یاد داشته باشید: بسته به اینکه از چه کسی سوال نمایید، پاسخ‌های کاملاً متفاوتی خواهید شنید.

عصب‌کشی مثل پرکردن تاج دندان  نیست. به‌جای ترمیم قسمت فوقانی دندانی که در بالای لثه می‌بینید، عصب‌کشی در کانال ریشه دندان انجام می‌شود؛ بنابراین برای انجام آن به تجهیزات و تخصص ویژه نیاز است.

عصب‌کشی اگر به‌درستی انجام نشود یا با عوارض نامتعارف؛ همراه باشد ممکن است مجبور به تکرار آن شوید. خبر خوب اینکه؛ خوشبختانه نرخ شکست بسیار پایین است. یکی از بزرگ‌ترین تصورات اشتباه آن است که عصب‌کشی به دندان آسیب می‌رساند یا باعث درد پس از عصب‌کشی می‌شوید. در واقع دقیقاً برعکس است. ازآنجایی‌که دندان‌های درمان‌شده با عصب‌کشی دیگر منبع عصبی یا گیرنده‌های درد ندارند دیگر نمی‌توانند درد را احساس کنند. این باور نادرست درباره درد عصب‌کشی بیشتر به دندان عفونی مربوط می‌شود تا خود پروسه‌ی انجام عصب‌کشی.

عدم درد یعنی عدم نیاز به درمان!

«دندانم درد نکند، پس لازم نیست کاری کنم». احتمالاً این جمله را زیاد شنیده‌اید.

نه لزوماً این طور نیست! دندان‌های مبتلا به آبسه یا دندان‌های در حال نابودی، ممکن است هرگز درد را تجربه نکنند اما معنایش این نیست که نیازی به درمان جدی ندارند. اجازه ندهید که وجود یا عدم وجود درد، باعث گیری درباره ترمیم یا عدم ترمیم دندان شود. اگر چنین کنید در نهایت به نقطه‌ای خواهید رسید که دیگر نمی‌توان دندان را ترمیم کرد. با مرگ اعصاب داخل دندان‌ها، از انتقال درد از طریق گیرنده‌های عصبی به مغز جلوگیری می‌شود. گیرنده‌ها اگر مثل سابق به‌درستی کار کنند، ممکن است دندان‌درد شدید داشته باشید یا نتوانید غذا بخورید ولی عصب دیگر زنده نیست پس اصلاً دردی را احساس نمی‌کنید. گاهی اوقات عفونت‌های کوچک‌تر باعث آسیب جدی حفره‌های داخل دندان نمی‌شوند اما این بدان معنا نیست که مشکلی در کار نیست. اگر دندانپزشک، عصب دندان شما را عفونی یا در حال مرگ ببیند تنها گزینه ترمیم آن با استفاده از عصب‌کشی است.

عصب‌کشی خطرناک است!

عاقبت یک باور اشتباه درباره عصب‌کشی

آیا عصب‌کشی ایمن است؟ بله. بدون شک. درست مانند پرکردن دندان یا روکش، نحوه انجام کار و محصولات مورداستفاده در این فرایند، همگی مورد تایید و بی‌خطر هستند.

متأسفانه اطلاعات نادرست زیادی در مورد ایمنی عصب‌کشی وجود دارد و بیشتر آنها نتیجه کلیشه‌های رایج یا تحقیقات ضعیف هستند. در واقع متخصصان و محققان نشان داده‌اند که موفقیت درمان  به 98 درصد می‌رسد.

این نظریه که عصب‌کشی خطرناک است به گذشته و اوایل دهه 1900 برمی‌گردد. در ادامه ثابت گردید که این تحقیقات کاملاً بی‌اساس و غیرقابل‌اعتماد هستند، درمان ریشه امروزه به همان اندازه ایمن است که هر روش ترمیمی دیگر مانند ایمپلنت یا پر کردن دندان.

به دام انداختن سموم در داخل دندان

برخی از افراد در مورد ایمنی عصب‌کشی نگران هستند زیرا معتقدند سموم یا سایر مواد خطرناک را در داخل بدن شما حبس می‌کند. در طول درمان ریشه دندان، دندانپزشک یا متخصص بیماری‌های ریشه، تمام باکتری ها و بافته‌ای عصبی مرده داخل دندان را برمی‌دارد. بنابراین  خبری از سموم خطرناک نیست و تا آنجا که می‌توانند آن را تمیز و استریل می‌کنند. تنها مشکلی که با آن مواجه می‌شوید، احتمالاً از دست دادن کانال‌های جانبی با بافته‌ای عصبی اضافی است. به همین دلیل است که برخی عصب‌کشی‌ها به متخصصان بیماری‌های ریشه ارجاع داده می‌شوند.

درباره مواد استفاده‌شده در عصب‌کشی چه می توان گفت؟ در عصب‌کشی برای پرکردن و بستن کانال‌های دندان، عمدتاً از گوتاپرکا  که ماده‌ای لاستیک مانند از درخت پرکامالزی است استفاده می‌کنند. گوتاپرکا دارای خواص ضد میکروبی طبیعی است و بیش از 150 سال است که در عصب‌کشی استفاده می‌شود.

عاقبت یک باور اشتباه درباره عصب‌کشی

عصب‌کشی دردناک است

چرا می‌گویند عصب‌کشی خیلی دردناک است؟ معمولاً به این دلیل که آنقدر تعلل می‌شود که دندان، عفونی می‌شود. بدیهی است که عفونت دندانی جدی، دردناک است. دندان‌درد نه‌تنها بسیار دردناک و ناراحت‌کننده است بلکه آبسه اعصاب و عروق خونی نیز بی‌حس کردن دندان را دشوار می‌کند. بی‌حسی موضعی در صورت وجود تورم جدی به‌خوبی کار نمی‌کند و بی‌حسی را سخت می‌کند. تزریق داروی بی‌حسی بیشتر لزوماً شما را از درد خلاص نمی‌کند بلکه باعث می‌شود دندان شما در طول درمان حساس‌تر شود.

خوشبختانه راه‌حلی وجود دارد: قبل از بروز التهاب تهاجمی، دندان آبسه یا آسیب‌دیده را زودتر درمان کنید. اگر تورم شدید دارید مصرف آنتی‌بیوتیک قبل از انجام عصب‌کشی می‌تواند به عملکرد صحیح بی‌حس‌کننده موضعی کمک کند. به‌این‌ترتیب فشار اندکی را احساس خواهید کرد.

پس از عصب‌کشی، دندان شما دیگر زنده نیست و نمی‌تواند محرک‌های درد را احساس کند زیرا هیچ عصبی در داخل آن وجود ندارد. هرگونه تحریک یا دردی که احساس می‌کنید ناشی از چیز دیگری است (مانند درد ناشی از محل تزریق یا درد عضلانی ناشی از باز کردن طولانی‌مدت دهان). ممکن است به دلیل التهاب بافت طبیعی بعد از فرآیند، حساسیت‌هایی ایجاد شود اما اگر بعد از بین رفتن بی‌حسی موضعی درد شدیدی احساس کردید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

کشیدن دندان بهتر است!!

اگر نگران ایمن بودن یا نبودن عصب‌کشی هستید می‌توانید به‌جای آن دندان خود را بکشید اما آیا کشیدن دندان مساوی یا بهتر از عصب‌کشی است؟

قطعاً نه. در واقع، به‌عنوان یک گزینه "بدتر" نسبت به عصب‌کشی در نظر گرفته می‌شود. چرا؟ زیرا با عصب‌کشی می‌توانید دندان طبیعی خود را تا آخر عمر حفظ کنید؛ درحالی‌که کشیدن دندان یک واکنش زنجیره‌ای در دهان شما ایجاد می‌کند. با ایجاد فضای اضافی باید یکی از موارد زیر را برای جایگزینی آن انجام دهید:

ایمپلنت کنید که هزینه کل درمان را افزایش می‌دهد

بریج دندانی تهیه کنید که از نظر فیزیکی دندان‌های سالم مجاور دندان ازدست‌رفته شما را تغییر داده و ضعیف می‌کند.

یا اصلاً هیچ کاری انجام ندهید و اجازه دهید دندان‌های اطراف از تراز خود خارج شوند که می‌تواند منجر به اختلال یا شکستگی دندان‌ها شود.

بهترین راه‌حل این است که همیشه دندان خود را حفظ کنید و عصب‌کشی آخرین خط دفاعی برای حفظ دندان شماست.

عصب‌کشی موقتی است

آیا عصب‌کشی فقط نتایج کوتاه‌مدتی ارائه می‌دهد؟ خیر؛ این روش دائمی است. دندانی که به‌خوبی نگهداری شده و روی آن عصب‌کشی انجام شده باشد باید تا آخر عمر باقی بماند. همان‌طور که گفته شد ممکن است گاهی اوقات لازم باشد تاج بالای دندان درمان شده با عصب‌کشی را ترمیم کنید (به‌خصوص اگر هرروز نخ دندان نکشید).

انواع دیگری از روش‌های درمان ریشه وجود دارد که دائمی نیستند؛ به‌عنوان‌مثال پالپوتومی. پالپوتومی مانند "درمان ریشه دندان کودک" روی دندان‌های شیری انجام می‌شود و از آن برای مدیریت آبسه و درد دندان قبل از جایگزینی دندان با دندان بزرگسالی استفاده می‌شود. دندان را ترمیم یا تقویت نمی‌کند اما عصب و منبع ناراحتی را از بین می‌برد. به‌محض انجام عصب‌کشی اثرات آن برای همیشه وجود دارد. تنها زمانی که  اثرکانال عصب‌کشی دائمی نیست زمانی است که نیاز به تجدید درمان باشد که چنین احتمالی بسیار غیرمعمول است.

نرخ رسمی عصب‌کشی در 1403

نوسان نرخ عصب‌کشی در کشور ما بسیار زیاد است و کلینیک‌های دندانپزشکی بسته به شهر، موقعیت مکانی و ... نرخ های متفاوتی را طلب می‌کنند. شرکت بنیاد سلامت پاسارگاد (دندونت) ازجمله شرکت هایی است که دقیقاً کلینیک‌ها و درمانگاه‌های طرف قرارداد آن ملزم به رعایت کامل تعرفه رسمی 1403 هستند. یکی از دلایلی که باعث موفقیت این شرکت بیمه‌گر و استقبال از آن شده است نظارت دقیق بر رعایت کامل نرخنامه رسمی توسط مراکز طرف قرارداد است. در پایان مقاله، نرخنامه انواع خدمات دندانپزشکی سال 1403 ازجمله هزینه‌های مرتبط با عصب‌کشی را مشاهده می‌نمایید. بیمه‌شدگان این شرکت متناسب با طرح انتخابی خود از 50 تا 90 درصد تخفیف بهره‌مند می‌شوند.

عاقبت یک باور اشتباه درباره عصب‌کشی

انتهای پیام/

نظر شما