شناسهٔ خبر: 66704323 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بخش‌هایی از کالدونیای جدید از کنترل دولت فرانسه خارج شد

یک نماینده دولت فرانسه گفت بخش‌هایی از منطقه کالدونیای جدید از کنترل دولت خارج شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، تنش‌ها در نومئا، پایتخت کالدونیای جدید، روز جمعه پس از چند روز شورش همچنان بالا  گزارش شده و یک نماینده دولت فرانسه گفت که مناطقی از این سرزمین واقع در اقیانوس آرام از کنترل دولت خارج شده است.

«لوئیس لوفران»، کمیسر عالی جمهوری کالدونیای جدید از استقرار نیروهای امنیتی جدید در این منطقه خبر داد. تعداد پلیس ها و ژاندارم‌های مستقر در این جزیره تا عصر جمعه از 1700 نفر به 2700 نفر خواهد رسید.

او گفت در پی شورش‌هایی که از روز دوشنبه آغاز شده پنج نفر کشته و صدها نفر دستگیر شده‌اند. با وجود این گزارش‌ها حاکی است این منطقه پنجشنبه شب وضعیت نسبتا آرامی را تجربه کرد بود اگرچه هنوز نگرانی‌هایی در نومئا از احتمال تقابل وجود داشت.

مخالفت با طرح فرانسه برای اعمال قوانین جدید رأی‌گیری به خشونت‌های مرگبار در این مجمع‌الجزایر بین استرالیا و فیجی تبدیل شد. کالدونیای جدید یکی از چندین منطقه در سراسر جهان است که جزو مستعمرات فرانسه به شمار می‌رود.

لوفران در یک نشست مطبوعاتی صبح جمعه گفت که "چند صد" آشوبگر در مناطق کامره، مونتراول و والی دوتیر باقی مانده اند، جایی که وضعیت هنوز بسیار دشوار است.

یک مقام فرانسوی روز پنجشنبه مدعی شد ناآرامی‌ها در منطقه کالدونیای جدید از  دخالت خارجی نشأت می‌گیرد. جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه مدعی شد خشونت‌هایی که جان سه نفر از بومی‌های «کاناک» و دو افسر پلیس را گرفته از طریق جمهوری آذربایجان ایجاد شده است.

درمانین گفت: «این خیال‌‌بافی نیست. مایه تأسف است که بعضی از جدایی‌طلبان با [جمهوری] آذربایجان معامله انجام داده‌اند.» جمهوری آذربایجان به سرعت ادعاهای پاریس را تکذیب کرده و آن را «بی‌اساس» توصیف کرد.

خشونت در کالدونیای جدید روز پنجشنبه علی‌رغم اعلام وضعیت اضطراری از سوی رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون برای سومین روز متوالی ادامه یافت.

 

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما