شناسهٔ خبر: 66704209 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

بسته اقدامات مالیاتی دولت در جهت حمایت از مشارکت اقتصادی حداکثری مردم در جهش تولید

دولت با کاهش مالیات تولید به میزان 5 درصد در بودجه، اخذ مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه و ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید در لایحه اخیر در زمینه مالیات بر عایدی سرمایه؛ به دنبال ایجاد فضایی محدودکننده برای فعالیت‌های غیرمولد و ترغیب‌کننده برای سرمایه‌گذاری در تولید است.

صاحب‌خبر -

امیرحسین اقبالی کارشناس حوزه اقتصادی در رابطه با اقدامات متعدد و متنوع دولت سیزدهم در جهت حمایت از مشارکت اقتصادی حداکثری مردم در جهش تولید اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات مالیاتی دولت سیزدهم کاهش 5 درصدی مالیات بر تولید در بودجه سال 1403 است. این کاهش مالیات بر تولید با هدف تشویق سرمایه گذاری در بخش تولید انجام می شود، زیرا مالیات کمتر به معنای سود بیشتر برای مشاغل است. این مشوق مالیاتی می تواند سرمایه گذاران خرد و کلان را برای سرمایه گذاری در بخش تولید کشور جذب کند که در نهایت منجر به افزایش تولید، اشتغال زایی و رشد اقتصادی می شود. دولت با کاهش مالیات بر تولید، انگیزه مستقیمی را برای سرمایه گذاری در تولید کسب و کار فراهم می کند و در نتیجه مشارکت اقتصادی مردم را تقویت می کند.

وی در رابطه با مصوب شدن مهم‌ترین لایحه دولت برای کاهش جذابیت و به طور مشابه افزایش ریسک فعالیت در حوزه دلالی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم مالیاتی که توسط دولت سیزدهم اجرا شد، وضع مالیات بر فعالیت های سوداگرانه است. فعالیت های سفته بازی و سوداگرانه به سرمایه گذاری در دارایی ها با هدف کسب سود کوتاه مدت به جای کمک به رشد اقتصادی بلندمدت اشاره دارد. دولت با وضع مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان مهم‌ترین لایحه مالیاتی دولت در زمینه مقابله با فعالیت های سوداگرانه، فعالیت های غیرمولد را از صرفه اقتصادی خواهد انداخت و با کاهش جذابیت و به طور مشابه افزایش ریسک فعالیت در حوزه دلالی، سرمایه گذاری در بخش های مولد اقتصاد تشویق خواهد شد. از همین رو تصویب و اجرایی شدن مالیات بر عایدی سرمایه یک حرکت استراتژیک برای هدایت سرمایه‌گذاری به سمت مناطقی است که برای کل اقتصاد مفیدتر است و می‌تواند با مشارکت مردم منجر به جهش تولید شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وجود مشوق‌های هدفمند مالیاتی در قوانین مختلف بالادستی کشور علاوه بر موارد بالا اظهار کرد: سرمایه‌گذاری مهم‌ترین ارزش افزوده در اقتصاد کشور ما ایجاد خواهد کرد. به غیر از بحث مربوط به کاهش مالیات تولید و اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، مهم‌ترین ابزار دولت در حوزه مالیاتی برای ترغیب تولید در حوزه مشوق‌های مالیاتی است که علاوه بر اصلاح این مشوق‌های مالیاتی و هدفمند کردن آن‌ها در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، مشوق‌های متعدد مالیاتی در زمینه جذب سرمایه به سمت پروژه‌های راهبردی تولید در بازار سرمایه ایجاد شده است. همچنین سود تقسیم نشده نیز با مشوق کامل مالیاتی روبرو خواهد شد تا منابع تولید برای تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌‎ها خرج شود و به خارج از شرکت نرود.

اقبالی گفت: اقدامات مالیاتی اجرا شده توسط دولت سیزدهم با هدف حمایت مالیاتی مشخص از تولید برای تقویت مشارکت اقتصادی مردم در اقتصاد است. دولت با کاهش مالیات تولید به میزان 5 درصد در بودجه 1403، اخذ مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه و ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید در لایحه اخیر دولت در زمینه مالیات بر عایدی سرمایه که مصوب شد؛ به دنبال ایجاد فضایی محدودکننده برای فعالیت‌های غیرمولد و ترغیب‌کننده برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید است که در نهایت منجر به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال می‌شود. با بسترسازی مناسب حمایت های مالیاتی، بخش مولد اقتصاد می تواند سرمایه های خرد مردم را جذب کند که این امر موجب تقویت بیشتر رشد اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی جدید خواهد شد. با اهرم حمایت مالیاتی دولت، می‌توانیم با مشارکت مردم به جهش در تولید دست یابیم و اقتصاد پویاتر و فراگیرتری ایجاد کنیم.

نظر شما