شناسهٔ خبر: 66703852 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

شکایت مسلمانان آمریکا از فرماندار تگزاس به خاطر اقدام ضد فلسطینی

شورای روابط آمریکایی _ اسلامی از فرماندار تگزاس و مسئولان دو دانشگاه این ایالت به دلیل نقض حقوق فعالان حامی فلسطین شکایت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از دالاس نیوز، شورای روابط آمریکایی _ اسلامی ( CAIR) به نمایندگی از فعالان دانشجویی از گرگ ابوت فرماندار تگزاس و دو دانشگاه این ایالت به دلیل نقض حقوق فعالان حامی فلسطین شکایت کرد.
  

CAIR استدلال می‌کند که فرمان اجرایی اخیر ابوت که به بهانه مقابله با یهودی‌ستیزی صادر شده به طور خاص حقوق آزادی بیان فعالان فلسطینی را هدف قرار می‌دهد.

این نهاد اسلامی علاوه بر ابوت، از دانشگاه تگزاس و  دانشگاه هیوستون نیز شکایت کرده است.

در این دادخواست آمده است: دستور اجرایی فرماندار ابوت، همراه با اقدامات دانشگاه برای اجرای آن، تلاش‌های آشکاری برای سرکوب غیرقانونی دیدگاه منتقد رژیم اسرائیل است.

این شکایت به دنبال فرمان اجرایی صادر شده توسط ابوت در اواخر ماه مارس است که به کالج‌ها و دانشگاه‌های تگزاس دستور داده بود تا سیاست‌های آزادی بیان را برای مقابله با آنچه یهودستیزی فزاینده در دانشگاه‌ها توصیف می‌کند، به روز کنند. 

این دستور واکنشی بود به اعتراضات طرفدار فلسطین که پس از نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه انجام شد. اعتراضات در آوریل زمانی که دانشجویان در نیویورک ساختمانی در دانشگاه کلمبیا را اشغال کردند به اوج خود رسید و اعتراضات در سراسر کشور، از جمله در تگزاس، منجر به بازداشت تعداد زیادی دانشجو شد.

شاون لیندزی، معاون روابط عمومی دانشگاه هیوستون، در بیانیه‌ای گفت که این دانشگاه یک سیاست آزادی بیان و همچنین یک سیاست ضد تبعیض را اجرا می‌کند که شامل دین و منشاء نژادی به عنوان موارد محافظت شده است. لیندزی گفت: برای پیروی از فرمان اجرایی ابوت، موردی به سیاست‌های ما اضافه شد که یهودی‌ستیزی را طبق قانون ایالت تعریف می‌کند.

ویلیام وایت، مدیر شعبه هیوستون CAIR، روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در دفتر این سازمان گفت: شکایت CAIR حفاظت از آزادی‌های قانون اساسی تضمین شده برای اعتراض همه آمریکایی‌ها است.

وایت گفت: ما تحمل نمی‌کنیم که هیچ سیاستمداری، چه با فرمان اجرایی و چه با قانون‌گذاری، این حقوق را نقض کند.

ابوت به مسئولان دانشگاه دستور داده است تا مجازات‌هایی - از جمله اخراج - برای کسانی که مرتکب اعمال یهودی‌ستیزی شوند تعیین کنند. 

گدیر عباس، معاون مدیر ملی دعاوی CAIR گفت: قانون اساسی به طور دائمی این وعده را می‌دهد که آزادی بیان، واقعی است. این آزادی زمانی واقعی است که شما چیزی  بگویید که محبوب نیست. اگر از فردی قدرتمند انتقاد کنید، واقعی است. این آزادی زمانی واقعی است که اگر اطرافیان شما نخواهند آن را بشنوند.

با افزایش و تشدید اعتراضات علیه جنگ غزه در هفته‌های اخیر، پلیس ایالتی و سایر سازمان‌های مجری قانون پس از تلاش معترضان برای ایجاد اردوگاه‌ در محوطه دانشگاه ده‌ها نفر را در دانشگاه تگزاس در دالاس و دانشگاه تگزاس در آستین بازداشت کردند.

جان فلوید، عضو هیئت مدیره CAIR و وکیل مدافع جنایی گفت که دستور فرماندار ناقض آزادی بیان تضمین شده در قانون اساسی همه مردم تگزاس است. وی افزود: من متولد تگزاس هستم. ما از استقلال، آزادی بیان خود حفاظت می‌کنیم و هیچ یک از ما نباید این موضوع را ساده بگیریم.

انتهای پیام

نظر شما