شناسهٔ خبر: 66703650 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

با غرفه‌های جهاد دانشگاهی در نمایشگاه کتاب سی‌وپنجم /1

روحیه جهادی در نشر علم؛ نشان آشنای نشر جهاد دانشگاهی

سیر گذار، تحول و تطور جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی و سازمان انتشاراتی آن به عنوان بازویی در امر نشر و توزیع کتاب؛ لزوم تاسیس «سازمان ترویج مطالعه و نشر» را در زمانه حاضر بیش از پیش به اثبات می‌رساند؛ تا تاسیس این سازمان مُهر و نشان روشنی بر روحیه جهادی در نشر علم و فرهنگ کشور باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ بیست‌وسوم خرداد 1359؛ در پی فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام‌خمینی(ره) مبنی ‌بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی؛ این ستاد در تاریخ 16 مرداد 1359 با هدف تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، «جهاد دانشگاهی» را به ‌عنوان نهادی انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تأسیس کرد.

در سیر تطور و تحول این ستاد و تبدیل آن به «شورای عالی انقلاب فرهنگی»، اساسنامه این نهاد در تاریخ 11 آذر 1365 مورد تجدید نظر قرار گرفت و با حذف وظیفه مشارکت در مدیریت اداره دانشگاه‌ها؛ با نگاه مؤکد بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی به ‌منظور اسلامی شدن دانشگاه‌ها مسیر خود را طی کرد و ادامه داد.

با مداقه همین مولفه است که می‌توان دریافت که چرا دو رسالت عمده «انجام تحقیقات علمی» و «تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی» به عنوان پیشانی‌نوشت رئوس اقدامات و فعالیت جهاد دانشگاهی شمرده و شناخته می‌شود.

درست با اتکا بر همین اصل، نظام و چارچوب، مدون، متقن و مستند است که «گسترش تحقیقات، شکوفایی روحیه تتبع و استعدادها در سطح جامعه برای نیل به خوداتکایی»؛ «توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه؛ دانشگاه؛ سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به‌خصوص برای نسل جوان» و «گسترش طرح‌های کاربردی و نیمه‌صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی به ‌منظور به ‌کارگیری نتایج پژوهش» به‌ عنوان سه رأس کلان اهداف جهاد دانشگاهی، تدوین و مصوب شده است.

نحوه تحقق جمیع این اهداف بود که جهاد دانشگاهی را بر آن داشت در راستای تحقق برنامه‌ها، پاسخگویی و جامه‌ عمل پوشاندن به اهداف خود به عنوان نهادی انقلابی به تاسیس سازمانی به عنوان بازوی اجرایی‌اش در حوزه مکتوب کردن، گردآوری پژوهش‌ها، کمک به چاپ و نشر آثار تحقیقی و علمی با هدف توسعه و تعالی نظام علمی و فرهنگی انقلاب شکوهمند اسلامی نیاز پیدا کند.

جمعه 28 اردیبهشت/// روحیه جهادی در نشر علم؛ نشان آشنای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی

سازمان انتشارات؛ بازوی یاریگر جهاد دانشگاهی

شرح اتفاقاتی که بر آن اشارت رفت؛ همان بزنگاهی بود که جهاد دانشگاهی را بر آن داشت که در گام‌های نخست فعالیت و حیاتش، سازمان انتشاراتی خود را پایه‌گذاری و پی‌ریزی کند؛ تا از یکسو بتواند با کمک دستان قدرتمند این سازمان، خوراک علمی دانشگاه‌های کشور را فراهم سازد و ازسوی دیگر؛ حاصل تحقیق، پژوهش و مداقه دانشجویان و اساتید کشور را در دو بُعد ملی و بین‌المللی به زیور طبع آراسته و در اختیار مجامع علمی، فرهنگی و کاربردی داخل و خارج کشور قرار دهد.

با مرور این کارنامه سترگ است که می‌توان به جایگاه والا و بالای سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از کهن‌ترین سازمان‌های نشر در حوزه آثار علمی و فرهنگی کشور که مهمترین آبشخور و منبع ارتزاق آن به محیط‌های دانشگاهی، دانشجویان و اساتید بازمی‌گردد، اشاره کرد.

جمعه 28 اردیبهشت/// روحیه جهادی در نشر علم؛ نشان آشنای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی

انگیزه تولد سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی

در مرور کارنامه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی می‌توان به بیش‌از 12000 عنوان کتاب منتشر شده توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز معتبر در حوزه تولید محتوا، چاپ، نشر و توزیع متون علمی و دانشگاهی ارجاع و اشاره کرد.

همسویی و همخوانی با مطالبات نوین بدنه دانشگاهی، علمی و فرهنگی کشور از یک‌سو و ازسویی‌دیگر؛ تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه روزآمد کردن فعالیت‌های علمی و فرهنگی، خاصه در محیط‌های نخبگانی و دانشگاهی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی را بر آن داشت تا با بازنگری در سیاست‌ها، اصول، اقدامات علمی و عملی در حوزه نشر و ترویج کتاب؛ دامنه فعالیت خود را گسترش دهد.

همین نگرش به این مهم منتج شد که در تاریخ سوم تیر 1402 شاهد تأسیس «سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی» بودیم. سازمانی که اساسنامه‌ آن در جلسه 164 هیئت امنای جهاد دانشگاهی به تصویب رسید و حیات خود را با اهداف کلان تصویر و ترسیم شده آغاز کرد.

در مرور اساسنامه سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی به این مهم برمی‌خوریم که این سازمان با هدف برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت و ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در زمینه نشر کتاب، مطالعه و ترویج گفتمان علم مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی تأسیس شده‌ است.

در ذیل این هدف کلان؛ «توزیع و انتشار متون علمی و فرهنگی مورد نیاز کشور به‌ویژه دانشگاه‌ها»، «اجرای رویدادهای ترویجی و فرهنگی در زمینه کتاب»، «ترویج فرهنگ مطالعه و ترویج گفتمان علم در سطح ملی و بین‌المللی»، «اجرای طرح‌های مطالعاتی در زمینه نشر فرهنگ مطالعه و ترویج گفتمان علم» و «برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در زمینه‌های مذکور» از مهم‌ترین وظایف این سازمان ترسیم شده ‌است.

همچنین نظارت بر عملکرد مراکز انتشاراتی و برنامه‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در زمینه کتاب و مطالعه؛ ترویج گفتمان علم در سراسر کشور و توسعه فناوری‌های نوین در حوزه نشر کتاب از دیگر وظایف این سازمان محسوب می‌شود.

بهانه این مقدمه و مرور تاریخ حیات، دوام، بقا و جریانسازی نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی که همسو با درازنای تاریخ بشکوه انقلاب اسلامی استمرار یافته؛ لزومی برای ورود به حضور «سازمان ترویج مطالعه و نشر دانشگاهی» در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب است.

جمعه 28 اردیبهشت/// روحیه جهادی در نشر علم؛ نشان آشنای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی

سازمان ترویج مطالعه و نشر با 1000 عنوان کتاب در نمایشگاه سی‌وپنجم

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شرایطی از 19 اردیبهشت فعالیت خود را آغاز کرد که اینبار «سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی» با ارائه بیش‌از هزار عنوان کتاب در دو غرفه در بخش‌های ناشران عمومی و ناشران دانشگاهی در نمایشگاه کتاب حضوری پررنگ و چشمگیر دارد.

این سازمان در بخش ناشران عمومی کتاب‌های مرتبط به حوزه عمومی، فرهنگی و کتاب‌هایی که رنگ‌وبوی جامعیت موضوعی و یا بین رشته‌ای، آن آثار را در نگرش‌های عمومی علوم بازتاب می‌دهند ارائه کرده و کتاب‌هایی که به شکل اخص بر حوزه دانشگاهی و شاخه‌های مختلف ترویج علم مربوط می‌شود را در غرفه بخش ناشران دانشگاهی به دوستداران و علاقه‌مندان ارائه کرده‌ است.

حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی درباره حضور این سازمان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفته تمامی این عناوین، از مجموعه واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور عرضه شده‌ است.

آنچنان ‌که شرحش رفت در کنار گذار دهه‌های مختلف از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، همزمان با توسعه فضای ارتباطی؛ تسریع حرکت قطار گسترش علم و فناوری؛ توسعه مفهوم مطالعات فرهنگی و همچنین سیاست‌های خرد و کلانی که بر عهده و گرده سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی گذاشته شده است؛ هر مخاطبی در عبور و گذار از دو غرفه این سازمان در بخش ناشران عمومی و دانشگاهی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران علاوه ‌بر مواجهه با تازه‌های نشر این سازمان، شاهد برگزاری اتفاقات و رخدادهای دیگری با محوریت «ترویج گفتمان علم و فرهنگ» و تلاش بر «توسعه مفهوم کتاب و کتابخوانی» با محوریت دانشجو و نهاد نخبگانی دانشگاه است.

در ادامه به برخی از این فعالیت‌های اقماری سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی در حوزه‌های کلان فرهنگی و مرتبط با کتاب نگاهی خواهیم داشت.

جمعه 28 اردیبهشت/// روحیه جهادی در نشر علم؛ نشان آشنای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی

کتاب سال دانشجویی؛ تقویت روحیه پژوهش و تتبع

جشنواره «کتاب سال دانشجویی» با هدف شناسایی و معرفی دانشجویان مؤلف و مترجم از سال ۱۳۷۳ آغاز به کار و تاکنون به‌ صورت مستمر برگزار شده است.

جشنواره «کتاب سال دانشجویی» که فراخوان سی‌ویکمین دوره خود را در راستای برگزاری منتشر کرده با توجه به قدمت و دامنه اثرگذاری خود بی‌اغراق در حال حاضر به رویدادی معتبر در حوزه علم و فرهنگ در سطح دانشگاه‌های کشور بدل شده است. دال این ادعا توجه به این گزاره است که بسیاری از برگزیدگان این رویداد؛ امروزه از استادان و پژوهشگران برجسته کشور محسوب می‌شوند.

بخش اصلی این جشنواره پذیرای آثار دانشجویان در همه رشته‌های دانشگاهی است و در بخش ویژه نیز آثار مرتبط با اولویت‌های علمی و فرهنگی کشور پذیرفته و ارزیابی می‌شوند.

در اساسنامه جشنواره «کتاب سال دانشجویی» ذیل عنوان اهداف کلانی که این رویداد آنها را دنبال می‌کند با مواردی چون؛ «عرصه‌ای برای شناسایی و معرفی و تجلیل از دانشجویان مترجم و مؤلف و جوانان نوقلم»؛ «بستری برای تقویت انگیزه و روحیه پژوهش و تتبع در میان دانشگاهیان» مواجه هستیم.

جمعه 28 اردیبهشت/// روحیه جهادی در نشر علم؛ نشان آشنای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی

اولویت‌های علمی، فرهنگی کشور در جشنواره ملی «پایان‌نامه سال»

جشنواره ملی «پایان‌نامه سال» از دیگر رویدادهای مهمی است که سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی با اهداف متعالی چون شناسایی و معرفی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر در رشته‌های گوناگون، ارج نهادن به تلاش‌های علمی دانشجویان در نگارش پایان‌نامه و معرفی آنها به مجامع علمی و استفاده از این پژوهش‌ها برای تولید کتاب و متون علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی آن را برگزار می‌کند.

جشنواره ملی «پایان‌نامه سال» که فراخوان بیست‌ویکمین دوره آن نیز منتشر شده است؛ از سال ۱۳۷۴کار خود را آغاز و تا کنون تداوم داشته است. این جشنواره در چند گروه اصلی و در شاخه‌های علمی مبتنی بر نیازها، اولویت‌های علمی، فرهنگی کشور و محورهای مورد نظر جهاد دانشگاهی پذیرای آثار دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها است.

جمعه 28 اردیبهشت/// روحیه جهادی در نشر علم؛ نشان آشنای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی

پایان‌نامه سه دقیقه‌ای؛ پل ارتباطی دانشگاه و صنعت

مسابقات ملی «پایان‌نامه سه دقیقه‌ای (۳MT)» دیگر رویدادی فرهنگی است که از سال ۱۳۹۵ توسط سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی؛ ذیل قوانین و ضوابط جشنواره ملی «پایان‌نامه سال دانشجویی» آغاز شده است.

این مسابقات هم راستا با اهداف اصلی جشنواره، درصدد آن است که «رشد و تقویت توانمندی‌های ارتباطی دانشجویان»، «ایجاد بستر مناسب برای تبدیل ایده‌های دانشجویی به محصولات کاربردی» و «تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت در سطوح مختلف» را محقق سازد و در عین حال به دانشجویان را در مسیر «درک تصویر روشن‌تر از نیازهای واقعی جامعه» در ذهن و عمل آنها یاری رساند.

جمعه 28 اردیبهشت/// روحیه جهادی در نشر علم؛ نشان آشنای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی

کتاب سه دقیقه‌ای، اهمیت ظرفیت دانشجو در ترویج کتابخوانی

یکی دیگر از سیاست‌های سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی معطوف به هنر و فنون معرفی کتاب است که تجلی این مهم را در برگزاری رویداد «معرفی کتاب سه دقیقه‌ای» شاهد هستیم. رخداد و رویدادی که از سوی سیاست‌گذران، برنامه‌ریزان و متولیان اجرای آن تلاش شده در کنار برگزاری این رویداد بتوان از ظرفیت‌های دانشجویان در معرفی کتاب‌های ارزشمند استفاده کرد و مهارت‌‌های ارتباطی فن بیان و بیش از همه انگیزه کتابخوانی و مطالعه را در دانشجویان تقویت کرد. از دیگر اهداف این جشنواره می‌توان به به اشتراک گذاشتن تجربه‌های کتاب و کتابخوانی در میان دانشجویان اشاره کرد.

جمعه 28 اردیبهشت/// روحیه جهادی در نشر علم؛ نشان آشنای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی

آسیب‌شناسی تولید محتوا در آئینه کنفرانس پژوهش‌های نشر

آنچنان که در اساسنامه رویداد «کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر» آمده؛ انگیزه اصلی برگزاری این رخداد، گرد هم آوردن دامنه وسیعی از آثار پژوهشی فاخر در زمینه مطالعات و پژوهش‌های نشر با رویکردهای تک‌رشته‌ای و میان‌رشته‌‌ای است. در این راستا این رویداد علمی می‌کوشد اهداف ذیل را محقق سازد:

«ایجاد شناخت عالمانه و پژوهش‌محور و تولید دانش کاربردی در حوزه نشر و کتاب»؛ «بسترسازی و ایجاد انگیزه برای انجام پژوهش‌های تخصصی در حوزه نشر»؛ «بررسی فرصت‌ها، چالش‌ها و آسیب‌شناسی تولید محتوا در نشر دانشگاهی» و «بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی برای تولید ادبیات علمی، تخصصی و روزآمد در حوزه نشر، کتاب و کتابخوانی» از جمله مهمترین اهدافی است که این رویداد علمی می‌کوشد تا آنها را برآورده سازد.

جمعه 28 اردیبهشت/// روحیه جهادی در نشر علم؛ نشان آشنای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی

«داستان رویان» سعید کاظمی‌آشتیانی با طعم مسابقه کتابخوانی

یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های ترغیب و تشویق عموم افراد جامعه به ‌ویژه جامعه دانشگاهی و دانشجویان در حوزه اُنس هرچه بیشتر با یار مهربان، به برگزاری طرح‌های تهییجی و تشویقی چون رویدادهای مسابقه‌ای با محوریت کتاب و کتابخوانی بازمی‌گردد.

اتفاق و رویدادی که در قامت یکی دیگر از اضلاع اقماری فعالیت سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی شاهد برگزاری آن طی یک ‌سال اخیر به شکل پُررنگتری بوده‌ایم. رویکرد رقابتی و مسابقه‌ای که سهم بارز و درخشان آن را در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با محوریت کتاب «داستان رویان» شاهد هستیم. مسابقه کتابخوانی که به بهانه سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طرح برگزاری آن ریخته شده است.

کتاب «داستان رویان»؛ روایت تاریخ شفاهی از اقدامات دکتر سعید کاظمی‌آشتیانی در پژوهشگاه «رویان» از تأسیس تا تثبیت و پیشرفت است که به قلم محمدعلی زمانیان و بهنام باقری به نگارش درآمده و انتشارات «راهیان» آن را منتشر کرده است. این کتاب خاطرات ناب و منتشرنشده از روند شکل‌گیری پژوهشگاهی را روایت می‌کند که موفق به درمان ناباروری و سلول درمانی و شبیه‌سازی شد. همچنین جوایز ویژه‌ای ویژه و ممتازی هم برای افرادی که در این مسابقه حضور پیدا خواهند کرد ازسوی مسئولان و متولیان برگزاری اندیشیده شده ‌است.

جمعه 28 اردیبهشت/// روحیه جهادی در نشر علم؛ نشان آشنای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی

از «سدید» تا «سریر»

هر مخاطب و حاضری در راهروهای شبستان مصلی حضرت امام‌خمینی(ره) و دیگر بخش‌های مصلی به عنوان میزبان سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حتی اگر گذار و گذرش صرفاً به عنوان رهگذر به یکی از دو غرفه سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی برخورد کرده باشد؛ در کنار کتاب‌های مختلف و متعدد در حوزه‌های متنوع که به عنوان تازه‌های نشر این سازمان به مخاطبان ارائه ‌شده با دیگر رویدادها و اتفاق‌های مرتبط با کتاب که توسط این سازمان برگزار می‌شود مواجهه‌ای خواهد داشت.

مواجهه‌ای که ذهن او را به این مؤلفه معطوف می‌کند که وقتی با نهادی انقلابی چون جهاد دانشگاهی و بازوی اجرایی آن در حوزه کتاب چون سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی همراه شده است؛ به استناد تاریخ بشکوه و درخشان این نهاد انقلابی، عدم تمرکز صرف و تام بر حوزه چاپ و نشر کتاب و پرداختن به دیگر مؤلفه‌هایی که می‌تواند در قالب همخوانی و هم‌نشینی با مسئله مهمهچون ترویج کتاب و کتابخوانی نقشی بسزا در ارتقاء سطح علمی جامعه و هدف نهایی آن یعنی تعالی حوزه فرهنگی جامعه را بر دوش بکشد شاهد است.

یکی از این دست رویدادها که در مقام پاسخی به طرح کلان جامعه فرهنگی جهاد دانشگاهی به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود رویداد «فصل سخن» است.

رویداد «فصل سخن» به تعبیر علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی؛ به عنوان بخشی از پازل طرح کلان جامعه فرهنگی جهاد دانشگاهی در حوزه رخدادها و رویدادهای فرهنگ دانشگاهی برگزار و در مقام پاسخ‌گویی به آنها برمی‌آید. اتفاقی که از گام نخست آن تا به امروز؛ چهار دوره آن در قالب طرح ملی فصل سخن برگزار شده که محوریت اصلی آن در حوزه نقد و تفکر انتقادی بر کتب علوم انسانی استوار است.

کلانترمهرجردی درباره رویداد «فصل سخن» با اشاره به آنکه برای تعالی‌بخشی در حوزه فرهنگ نیازمند رویکرد جهادی هستیم خاطرنشان کرده است: دغدغه‌مندی جهاد دانشگاهی، پاسخی به‌همین فعالیت جهادی و مشارکت آوردن فعالان فرهنگی در رخدادها و رویدادهای خرد و کلان عرصه فرهنگ است. به همین سبب در ساحت زیستن در عصر و زمانه‌ای که شناخت ضرورت‌های زبانی و فرهنگی در حوزه‌های مرتبط با نشر؛ ترویج و مطالعه کتاب را بیش‌از پیش بازتاب می‌دهد رویداد فصل سخن به عنوان یکی از رویدادهای مهم کلان و اقماری در حوزه چاپ و نشر کتاب تأسیس و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

جمعه 28 اردیبهشت/// روحیه جهادی در نشر علم؛ نشان آشنای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی

با تمرکز و توجه به پیشوند نام نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی به کلیدواژه «جهاد» برخورد و به رفتار جهادی می‌رسیم. طی گذار بیش‌از 40سال از تاریخ شکوه‌مند انقلاب اسلامی در تمامی فراز و فرود این تاریخ بشکوه، همواره و در هر زمانی که جامعه در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی نیازمنده گشودن گره‌ها برای سرعت بخشیدن به تعالی آن بوده؛ گروه‌های جهادی و یا افرادی که در صرف فعل جهاد همواره در صف مقدم بوده‌اند، رُخ‌نمایی کرده‌اند. به‌همین سبب است که برگزاری پویش «رستا» با محوریت ترویج مطالعه و همچنین جمع‌آوری کتب و اهدای کتاب‌ها به مناطق محروم یکی دیگر از فعالیت‌های اقماری سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی به شمار می‌رود.

پویش «رستا»، رخداد و رویدادی است که توانسته علاوه‌بر جامه عمل پوشاندن به مؤلفه «عدالت فرهنگی»؛ مسئله دسترسی به حوزه کتاب برای مناطق محروم و یا اقشار کم‌برخوردار کشور گامی مهم در حوزه ترویج مطالعه به عنوان یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های کلان سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی بردارد.

برگزاری طرح مسابقه‌ای «سدید» یا همان مسابقه ارائه سه‌دقیقه‌ای کتاب‌ها در قالب یکی دیگر از فعالیت‌های اقماری سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی که بیشتر به آن اشاره شد از دیگر اتفاق‌ها و رخدادهایی است که هر ناظر و عابری در مقابل دو غرفه جهاد دانشگاهی در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با آن آشنا می‌شود.

نمی‌توان از سیاست‌های خرد و کلان در حوزه رفتارهای مبتنی بر امر اُنس و هم‌نشینی با یار مهربان و مؤلفه مهمی با عنوان مطالعه خاصه در محیط‌های نخبگانی و دانشگاهی اشاره بکنیم و از کنار طرح باشگاه‌های مطالعه دانشجویان یا همان «سریر» که توسط سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی با همکاری برگزار می‌شود به‌سادگی عبور کرد.

طرح ملی باشگاه‌های مطالعه دانشجویان ایران، «سریر» با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و به اشتراک گذاشتن تجربه‌های کتابخوانی توسط سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی، شاخه‌های انتشاراتی آن در دیگر استان‌ها و دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود.

بنابر اساسنامه طرح «سریر»؛ این رخداد در نظر دارد تا با تشکیل باشگاه‌های کتاب در دانشگاه‌ها، حلقه‌های مطالعاتی متعددی را حول موضوعات مختلف در درون باشگاه‌ها ایجاد کرده و در ادامه با مدیریت این حلقه‌ها و باشگاه‌ها توسط خود دانشجویان؛ افراد علاقه‌مند به مطالعه را گردهم آورده تا فرهنگ گفت‌وگو و تفکر انتقادی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری در محیط‌های دانشگاهی جاری و ساری سازد.

جمعه 28 اردیبهشت/// روحیه جهادی در نشر علم؛ نشان آشنای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی

12000 عنوان کتاب، تجلی تحقق صرف فعل جهادِ علم

مرور کارنامه بیش ‌از چهار دهه فعالیت جهاد دانشگاهی، انتشارات این نهاد انقلابی و در نهایت سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی نشان می‌دهد که ارائه کارنامه بیش‌ از 12000 کتاب منتشرشده در طی گذار این چهارده نه‌تنها بازتاب‌دهنده رفتار کمی به شمار نمی‌رود؛ که برونداد فعالیت‌های مبتنی بر چاپ و نشر کتاب و همچنین رخدادهای اقماری در حوزه ترویج گفتمان فرهنگی مطالعه، توسعه علم، دانش، فناوری و فرهنگ به عنوان چهار رکن اساسی و پایه‌های حیات، دوام و بقای جهاد دانشگاهی به‌وضوح کیفیت این نهاد انقلابی، داشته‌ها و آورده‌های آن را پیش چشم هر ناظر و عابری به شکلی کلان‌تر و درخشان‌تر در محیط‌های دانشگاهی، نخبگانی، استادان و اعضای هیئت علمی عیان می‌سازد.

این عیان‌سازی درخشان؛ همان تلألؤ روحیه جهادی در نشر علم است که به عنوان نشان آشنای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی شناخته و شمرده می‌شود.

امسال غرفه‌های جهاد دانشگاهی در نمایشگاه کتاب تهران، در بخش ناشران دانشگاهی در رواق غربی سالن۲ راهروی F غرفه ۸۴ و در بخش عمومی در شبستان عمومی راهرو ۱۷ غرفه ۳۶۰ واقع است.

در بخش دوم این گزارش این غرفه‌ها و فعالیت‌های امسال آنها را مرور خواهیم کرد.

گزارش از امین خرمی

انتهای پیام

نظر شما