شناسهٔ خبر: 66703255 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

آغاز اعزام زائران حج، انتخاب شعار سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، وضعیت بد باروری زنان ایرانی در خاورمیانه، رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال در کشور، اهدای جایزه ۲۴ میلیارد تومانی به بازی‌سازان و ... از جمله مهمترین اخبار هفته گذشته در حوزه اجتماعی بود.

صاحب‌خبر -
برخط جامعهبه گزارش ایکنا؛ آغاز اعزام زائران حج، انتخاب شعار سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، وضعیت بد باروری زنان ایرانی در خاورمیانه، رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال در کشور، اهدای جایزه 24 میلیارد تومانی به بازی‌سازان و ... از جمله مهمترین اخبار هفته گذشته در حوزه اجتماعی بود.
 
همچنین مصاحبه‌های خواندنی با شخصیت‌های مهمی چون یونس شکرخواه، استاد ارتباطات درباره هوش مصنوعی و به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی انجام شده است. مصاحبه درباره راهکارهای حفظ آرامش در امتحانات، اهمیت گیاهان دارویی برای سلامت افراد، اهمیت زیارت و وظیفه زائران در قبال بارگاه حرم حضرت معصومه(س)، چگونگی بهره‌گیری از ظرفیت‌های دینی برای ایجاد نشاط اجتماعی و ... از موضوعات دیگری است که گروه اجتماعی ایکنا در گفت‌وگو با صاحب‌نظران به آنها پرداخته است. در ادامه گزیده‌ای از این رویدادها و مصاحبه‌ها ارائه شده است.
 
ارائه ارز مسافرتی به زائران حج در ۲۶۰ شعبه بانک ملی
 
 مراسم بدرقه نخستین گروه از زائران حج تمتع ۱۴۰۳ که از طریق ترمینال سلام شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) عازم مدینه منوره شدند، بامداد دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ماه با حضور حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی؛ سیدعباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت؛ سفیر عربستان در تهران و چند نفر از مسئولان هواپیمایی برگزار شد.
 
ارز مسافرتی برای زائران حج تمتع از ۲۳ اردیبهشت‌ماه تا سقف ۵۰۰ دلار در ۲۶۰ شعبه منتخب بانک ملی سراسر کشور عرضه می‌شود و سقف فروش ارز برای هر زائر پنج سال به بالا به مبلغ حداکثر ۵۰۰ دلار است که از طریق سامانه «بله» بانک ملی و همچنین با حضور در شعب منتخب بانک میسر می‌شود.
 
بنابر اعلام بانک مرکزی پرداخت ارز به زائران حج تمتع امسال، محدودیتی بابت تامین ارز در همان سال (ابتدا تا انتهای سال شمسی) برای دریافت ارز مسافرتی ایجاد نمی‌کند.
 
یادآوری می‌شود، فروش ارز مسافرتی به صورت غیر حضوری صرفا در پیام رسان «بله» و حضوری در شعب ارزی منتخب از ۲۳ اردیبهشت‌ماه امکان‌پذیر است.
 
«امام؛ وعده صادق» شعار سالگرد رحلت امام خمینی (ره)
 
به مناسبت نزدیکی به ایام رحلت امام خمینی(ره)، سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ همراه با اعضای قرارگاه فهمیده سپاه محمد رسول‌الله (ص) و جمعی از کارکنان این نهاد چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه با حضور در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، با آرمان‌های والای امام راحل (ره)، مقام معظم رهبری و شهدا تجدید میثاق کردند.  
 
برخط جامعه
 
شرکت‌کنندگان در این مراسم، با نثار تاج گل و قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام شامخ معمار کبیر انقلاب اسلامی یاد و خاطره امامشان را زنده نگه داشتند.  
 
فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) در این مراسم گفت: شعار سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) امام؛ وعده صادق نام‌گذاری شد؛ چراکه امام راحل(ره) وعده نابودی رژیم صهیونیستی را داده است.
 
نسخه دین برای اقامه فرح در جامعه و بهره‌مندی از ظرفیت مناسک
 
اعیاد و جشن‌های مذهبی فرصت مناسبی برای ایجاد نشاط اجتماعی در شهر است.  دهه کرامت نیز که از روز میلاد فرخنده حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز می‌شود و تا میلاد امام رضا(ع) ادامه دارد، فرصتی بی‌نظیری برای ایجاد همبستگی دینی و نشاط اجتماعی در جامعه و تقویت پایه‌های خویشاوندی در خانواده‌هاست.  
 
به همین مناسبت ایکنا در رابطه با چگونگی بهره‌گیری از ظرفیت مناسبت‌های مذهبی و مناسک دینی برای ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدمسیح جاسبی، مبلغ و کارشناس دینی پرداخته است. در بخشی از این گفت‌وگو آمده است؛ یکی از نسخه‌های محکم دین برای ایجاد نشاط در جامعه، مناسک است. مناسک، قالب‌های رفتاری هستند که دین آنها را از جنس و رنگ وجوب و استحباب ارائه و جامعه را بدان‌ها ملتزم  و تضمین می‌کند که وقتی مردم در این قالب‌ها قرار بگیرند، حال خوبی خواهند داشت. امروز افراد جامعه مقوله‌ای به نام نماز را به عنوان ابزار شادی تلقی نمی‌کنند؛ حال آنکه قرآن کریم صراحتاً از نماز به عنوان شادی‌بخش و آرامش‌بخش به قلب‌ها یاد کرده است. «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش مى‏‌یابد». این آیه شریفه هشدار می‌دهد که بخشی از شادی در نماز گنجانده شده و یکی از نشانه‌های جامعه بانشاط، جامعه نمازگزار است.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
هوش مصنوعی در خدمت مرگ زمان و مکان
 
ایکنا به انگیزه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، پای سخنان دکتر یونس شکرخواه، استاد دانشگاه‌های علامه طباطبایی و تهران و یکی از بلندآوازه‌ترین و استادترین اساتید علوم ارتباطات اجتماعی و از متخصصان و مترجمان دانش ارتباطات در ایران نشسته است. استاد شکرخواه در این گفت‌وگوی دو ساعته حول محور‌های مهم و انسانی نقش و جایگاه هوش مصنوعی در زندگی انسان امروز، جایگزینی این نقش با نقش‌های حقیقی انسان، زمان و مکان و مرگ در این هوش و... با ایکنا سخن گفته است.
 
برخط جامعه
 
در بخش نخست این گفت‌وگو آمده است؛ من می‌گویم در یک تفکر انضمامی چیزی که اندیشیدن ما را عمیق‌تر، زندگی ما را راحت‌تر و ما را از تکرار مکررات نجات دهد، آنجا آغاز، خود به خود روی داده است. ما بعضی وقت‌ها چیزی را به طرف خودمان نمی‌کشیم، بلکه به طرف آن هل داده می‌شویم. حقیقت این است که من برای هوش مصنوعی با این همه سرعت و حرارت و داغ‌شدگی نگرانم تا امیدوار. بحثم درباره نحوه استفاده است؛ درباره  نحوه جذب آن در سیستم ارتباطی کشور، در یک روزنامه در یک نشریه، از جمله همین خبرگزاری.
 
فکر می‌کنم در این مورد یک سلسله سؤالات علمی مطرح می‌شود و یک سلسله سؤالات فلسفی. به نظرم سؤالات فلسفی مهم‌تر هستند. اینکه شما می‌گویید از کجا باید شروع کرد، من هر پاسخی بدهم، شما خواهید گفت «چرا؟» و نخواهید گفت: «چطور!» اینکه می‌گویید «چرا» خودش یک سؤال فلسفی است. اما اگر بگویید چطور باید به طرف هوش مصنوعی رفت، یک سؤال علمی است.  
 
متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
۱۰ راهکار برای حفظ آرامش دانش‌آموزان در ایام امتحانات
 
والدین باید در روز‌های امتحان بیشتر از هر زمان دیگری از فرزندان خود حمایت کنند و همدلی بیشتری نسبت به سایر زمان‌ها با آنها داشته باشند تا شرایط مناسب برای مطالعه را داشته باشند و روز‌های پراسترس امتحان را با آرامش بیشتری سپری کنند. زهرا تاجیک، کارشناس روانشناسی در گفت‌وگو با ایکنا،  بهترین راهکار‌ها برای کمک به فرزندان در شب‌های امتحان را بیان کرده است. 
 
برخط جامعه
 
۱- در فصل امتحانات در روش درس خواندن فرزندتان دخالت نکنید؛ چراکه روش‌ها و سبک‌های متعددی برای درس خواندن در فصل امتحانات وجود دارد، بنابراین اگر روش درس خواندن فرزند دختر یا پسرتان در فصل امتحانات شبیه روش درس خواندن سایر افراد نیست، لازم نیست نگران باشید. شما باید فضایی آرام‌بخش، دلگرم‌کننده، القای حس اعتماد به نفس در منزل را برای فرزندتان فراهم کنید. یادتان باشد آنها در مدرسه به اندازه کافی از سوی معلمان خود در رابطه با روش‌ها و سبک‌های درس خواندن راهنمایی شده‌اند، پس ایام امتحان، زمان مناسبی برای این مسائل نیست. در واقع نصیحت برای درس خواندن نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه استرس دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد. فقط باید بدانند، خودشان مسئول درس خواندنشان هستند.
 
راهکار‌های دیگر را اینجا بخوانید.
 
ایران در خاورمیانه بدترین وضعیت باروری را دارد
 
حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری هفته ملی جمعیت با ابراز خرسندی از توقف سقوط آزاد کاهش موالید در کشور پس از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: ۲۰ تا ۲۴ سال سنی است که انتظار داریم در این سن بارداری و تولد فرزند صورت گیرد و آمار‌ها نشان‌دهنده افزایش تولد کودکان در این سال است که نشان می‌دهد مادران ما جوان شده‌اند. همچنین ۲۵ تا ۲۹ سال نیز باروری افزایش داشته است. باروری در این سنین عوارض کمتری دارد و باعث می‌شود باروری‌های بعدی نیز راحت‌تر صورت گیرد. در واقع علاوه بر افزایش باروری سوم، زایمان چهارم و پنجم نیز افزایش داشته است.  
 
وی تصریح کرد: ایران در خاورمیانه بدترین وضعیت باروری را دارد ولی در جهان در میانه جدول هستیم و کشور‌هایی هستند که شرایط پیری جمعیت آنها وخیم‌تر است.
 
گیاهان خطرناک و باور‌هایی که سلامت مردم را تهدید می‌کند
 
فصل بهار فصل چیدن و جمع‌آوری گیاهان دارویی سنتی در مناطق مختلف کشور است. بیشتر مردم به گمان اطلاع از خواص گیاهان به خصوص گیاهان دارویی منطقه محل سکونت خود بدون مشورت با متخصصان از این گیاهان به صورت بی‌رویه استفاده می‌کنند. استفاده‌ای که به دلیل بالا بودن ابتلای مردم ایران به بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن موجب تداخل دارویی می‌شود و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.
 
نفیسه حسینی‌یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در سال‌های اخیر گرایش و استقبال مردم به مصرف دارو‌های گیاهی و گیاهان دارویی سبب افزایش مصرف ناآگاهانه و خودسرانه بسیاری از گیاهان شده که می‌تواند سبب بروز عوارض جدی مانند مسمومیت شود.  
 
برخط جامعه
 
وی در پاسخ به این سؤال که میزان سواد و اطلاعات مردم ایران از گیاهان دارویی و تأثیر خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها بر سلامت آنها را چقدر ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: آگاهی عمومی در حد مناسب و کافی نیست. باور به اینکه گیاهان دارویی و فرآورده‌های گیاهی عارضه‌ای ندارند، انتقال تجربیات شخصی از مصرف این ترکیبات به دیگران و تجویز ناآگاهانه به آنان و نیز اعتماد به راهنمایی غیرعلمی و بی‌پایه برخی افراد غیرمتخصص و یا مدعیان طب سنتی منجر به مصرف خودسرانه این ترکیبات و ایجاد عوارضی می‌شود که گاهی جبران‌ناپذیر است.
 
متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
درمان کودکان زیر هفت سال در کشور رایگان شد
 
سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در همایش «پویش ملی کودک سالم، ایران سلامت» که با محوریت رونمایی از سند رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال و برنامه واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس، یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت با حضور وزیر بهداشت و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، برگزار شد، گفت: موضوع درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال با پیشنهاد وزیر بهداشت و بعد از بازدید وی از بیمارستان کودکان مفید در مهر ماه سال گذشته مطرح شد، این موضوع در شورای عالی بیمه مطرح شد و به تصویب رسید. سپس طرح مورد تایید شورای عالی بیمه و سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و به تصویب هیئت وزیران رسید.
 
برخط جامعه
 
وی با بیان اینکه بودجه ۲.۵ همتی برای درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال در نظر گرفته‌ایم، افزود: تمام هزینه‌های درمان سرپایی و بستری در مراکر دولتی و دانشگاهی به جز داروی سرپایی از خدمات رایگان درمان کودکان کمتر از هفت سال است.
 
۳ گام مهم در پاسخ به رفتار پرخاشگرانه کودکان
 
خشم حالت برانگیختگی و هیجان شدید، هنگام روبه‌رو شدن با محرک‌های نامناسب محیطی است. احساس خشم بخشی از زندگی ما بوده و همه کودکان به نوعی آن را تجربه می‌کنند. از این رو باید به آنها بیاموزیم که چگونه با خشم خود کنار بیایند. کودکان گاهی احساساتشان را از طریق رفتار بروز می‌دهند؛ زیرا این تنها روشی است که به کمک آن می‌توانند آنچه را احساس می‌کنند، بیان کنند.
 
گام اول والدین در پاسخ به رفتار پرخاشگرانه کودکان، مشاهده و یادگیری است. گام دوم این است که براساس فهم خودمان از رفتار کودک، بهترین پاسخ را بدهیم و گام سوم این است که به نوپایی که بین ۲،۵ تا ۳ ساله است و تازه تفکر منطقی را شروع کرده، کمک کنیم از رفتار‌های خودش یاد بگیرد.
 
مشروح این گفت‌گو را اینجا بخوانید.
 
جریان‌سازی برای مدلی جدید از کنشگری دختران نوجوان در پایتخت
 
طرح هزار امید، از طرح‌های ویژه شهرداری تهران برای مهارت‌آموزی به دختران نوجوان در تهران است که تاکنون برنامه‌های فراوانی را در قالب‌هایی مختلف برای دختران اجرا کرده است. طی اجرای این طرح برنامه‌های مختلفی همچون آزمایشگاه نوآوری شهری (آشنایی عملیاتی با فناوری نوین)، از ایده تا اجرا (سخنرانی خلاق، طراحی بازی)، باشگاه نویسندگان نوجوان (رویداد نویسندگی دختران نوجوان)، رویداد هنری هزار فردا، اردوی متنوع و جذاب شهری، دوره انتخابات مسیر (آشنایی با شاخه‌های مختلف گرافیت) با هدف افزایش کنشگری دختران نوجوان در حل مسائل شهری برگزار خواهد شد.
 
برخط جامعه
 
مریم اردبیلی، مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح این طرح پرداخت و گفت: طرح هزار امید، جریان‌سازی مدل جدیدی از کار کنشگری دختران نوجوان است و امیدوار هستیم امسال با توجه به استقبال زیاد، بتوانیم این طرح را به لحاظ کیفی و کمی توسعه دهیم.
 
اولین وظیفه شیعیان در قبال بارگاه حضرت معصومه(س)
 
حجت‌الاسلام محمدمهدی فقیه بحرالعلوم، عضو هیئت علمی گروه تاریخ پژوهشکده حج و زیارت در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی و دینی بارگاه حضرت معصومه(س) در ایران پرداخت و گفت: اولین وظیفه ما در قبال میزبانی از قبر مطهر کریمه اهل بیت(ع) این است که مرتب به زیارت آنها برویم. چراکه در روایات داریم که نباید خانه خدا از زائر خالی بماند. پایین‌تر از خانه خانه مزارات ائمه و مقبره امامزادگان است و ما نباید این مزار‌ها که پایگاه تشیع شده است را خالی نگه داریم. پس وظیفه عموم مردم زیارت هفتگی، ماهانه و یا سالانه از این قبور مطهر است.  
 
متن مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
چرایی تعدد امامزادگان در ایران
 
حجت‌الاسلام محسن فاطمیان، کارشناس دینی و مدیر امامزاده علی بن‌جعفر(ع) قم در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح چرایی تجلیل از امامزادگان در ایران اسلامی پرداخت و اظهار کرد: در رابطه با تجلیل از امامزادگان به عنوان فرزندان و نوادگان ائمه معصومین(ع) روایات زیادی از اهل بیت(ع) وارد شده که کسانی که نوادگان ما را تکریم کنند، مانند این است که ما را تکریم کرده‌اند و کسانی که ما را تکریم کنند، گویی خداوند متعال را تکریم کرده‌اند.
 
برخط جامعه
 
وی افزود: لذا تکریم نوادگان اهل بیت (ع) و ساداتی که در زمان حیات خود جایگاه والایی در میان مردم داشته‌اند، همواره و در طول تاریخ از سوی ایرانیان انجام می‌شده است. تجلیل از امامزادگان به ویژه از زمانی که ایرانیان شیعه شده و پیرو اهل بیت (ع) شدند، افزایش چشم‌گیری داشت و مردم همواره به اولاد معصومین (ع) احترام می‌گذاشتند.
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
برندگان جایزه ویژه ۲۴ میلیارد ریالی «بازی آرا»
 
آیین اختتامیه نخستین رویداد ملی «بازی‌آرا» چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت با حضور محمدامین حاجی‌هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد.
 
در این رویداد، از بین ۲۰ تیم، ۵ تیم به عنوان برگزیده و چهار تیم هم برای سرمایه‌گذاری انتخاب شده است. ۸ داور برای انتخاب این تیم‌ها تلاش کردند و از جهات گوناگون بازی‌ها را بررسی کردند. در این راستا ۳ جایزه ۲۰ میلیون تومانی، یک جایزه ۳۰ میلیون تومانی و یک جایزه ۶۰ میلیون تومانی اهدا شد و جوایز ۴ تیم سرمایه گذاری نیز از این قرار است؛ تیم «رز یخی» برای بازی سارا، تیم «۳۶۰» برای «عملیات ۳۶۰» برنده جایزه سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون تومانی، تیم «هدف بازی «اینجا بهشت است» برنده جایزه سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون تومانی، تیم «بلاک اوت» برای بازی «روشنا» برنده جایزه سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیون تومانی شد.
 
دغدغه‌های تکراری، اما جدی ناشران دیجیتال
 
بخش نشر دیجیتال در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همانند سال‌های قبل برپا شده است، اما هر  سال قد و قواره آن کوچکتر می‌شود. البته در سال‌های قبل به ویژه قبل‌تر از کرونا، حضور ناشران دیجیتال اعم از نرم‌افزار، پلتفرم‌ها و ... در نمایشگاه پررنگ‌تر بود، اما پس از کرونا، این حضور کمرنگ‌تر شد، این کمرنگی را برخی از ناشران به دلیل جانمایی بد و اختصاص ندادن فضای مناسب به این ناشران دانسته‌اند.
 
برخط جامعه
 
یکی از نکات مهم در رابطه با این بخش، آشتی ناشران کتاب‌های چاپی با دیجیتال است و آنها نمی‌توانند با نادیده گرفتن این بخش، آنها را ضعیف یا حذف کنند، باید خودشان تعامل با نشر دیجیتال را آغاز کنند، وگرنه فناوری آنها را مجبور به این کار خواهد کرد. البته دغدغه ناشران مکتوب را هم باید در رابطه با مالکیت معنوی مورد توجه قرار داد و قوانینی را تصویب کرد تا آنها با قدرت بتوانند در این عرصه ورود کنند.
 
 متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.
انتهای پیام

نظر شما