شناسهٔ خبر: 66703164 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تامس هافلند، فعال سیاسی؛

خواست نسل کنونی در غرب آزادی از شر نظام استعماری است

تامس هافلند، موسس شاخه آمستردام انجمن دانشجویان «برای عدالت در فلسطین» تاکید کرد، نسل جدید هلند در دهه‌های اخیر  به این نتیجه رسیده‌اند  تا زمانی که ظلم و ستم علیه مردم فلسطین پایان نیابد آنها نیز به آزادی در کشور خود نخواهند رسید.

صاحب‌خبر -

تلاش نسل کنونی در غرب آزادی از شر نظام استعماری است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمابرنامه «جهان امروز» پنجشنبه شب  (۲۷ اردیبهشت ماه) شبکه خبر با موضوع  انتفاضه دانشجویان در غرب
پخش شد که « تامس هافلند»، موسس شاخه آمستردام انجمن دانشجویان «برای عدالت در فلسطین» در ارتباط تصویری از آمستردام هلند با برنامه همراه بود، مشروح این گفت و گوی تصویری را در زیر می خوانید: 

سوال: اوج‌گیری اعتراضات دانشجویی که از آمریکا و دانشگاه‌های کلمبیا بود وارد هفته چهارم شده است از تجربه و مشاهداتتان در این چند هفته بگویید که چطور دانشگاه‌ها به کانون اصلی اعتراضات ضد نسل کشی تبدیل شده‌اند. در این مدت چه دیده‌اید خصوصاً در آمستردام و دانشگاه آمستردام که خودتان حضور داشتید؟
هافلند: در ابتدا دوست دارم از مردم ایران قدردانی کنم به خاطر حمایتی که از مردم فلسطین می‌کنند و ما متوجه هستیم که این یک نبرد جهانی است که از غزه به آمریکا و آمستردام و سایر کشور‌های جهان گسترش یافته است. درباره اتفاقات آمستردام، ما در هفته‌های اخیر اعتراضاتی را در این دانشگاه کردیم صد‌ها دانش آموز و دانشجوی هلندی توسط پلیس بازداشت شدند و دانشجویان با همکاری دانشگاه آمستردام با مقامات و با نهاد‌های اسرائیلی اعلام اعتراض کردند و خواستار آن هستند که برنامه‌های همکاری که میان این دانشگاه با نهاد‌های اسرائیلی وجود دارد قطع شود.

هافلند: دانشجویان در شرایطی که این نسل کشی در غزه ادامه دارد معتقد هستند همکاری میان دانشگاه آمستردام با دانشگاه‌ها و نهاد‌های اسرائیل باید متوقف بشود و ما می‌بینیم دانشجویان با برپایی چادر‌های اعتراضی در دانشگاه‌های دیگر هلند نیز به این قضیه معترض هستند.


 سوال: می‌خواهم از شما درباره شعار‌هایی که دانشجویان و معترضان در این تجمعات می‌گفتند بپرسم.
هافلند: ما شعار‌های زیادی دیدیم که توسط دانشجویان استفاده شده است و بسیاری از این شعار‌ها خواهان همکاری با مردم فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطینی از رودخانه تا دریا شده‌اند. دانشجویان تلاش می‌کنند تبلیغاتی که تلاش می‌شود دانشجویان معترض را به عنوان افرادی ضد یهودی و یهود ستیز معرفی کند رد کنند و نشان دهند  حرکت دانشجویان حرکتی در راستای مخالفت با نژادپرستی و مواردی از این قبیل می‌باشد.
شعار دیگری که مهم بود این است که خواستار تحریم کالا‌ها و محصولات اسرائیلی شده‌ایم و این به این معنی نیست که دانشجویان و دانشگاه‌ها فقط به همکاری‌های خود با نهاد‌های اسرائیلی پایان دهند به این معنی است که باید به نفوذ اسرائیل در سطح رسانه‌ها و در سطح روزنامه‌ها و جنبه‌های سیاسی نیز باید پایان داده شود.

هافلند: این امر نشان دهنده جنبه جهانی شعار‌های ما است،  ما دیدیم که دانشجویان در حمایت از یمنی‌ها و اقدامات آنها علیه اسرائیلی‌ها شعار سر دادند، آنها حمایت خود را از اقدامات یمن در ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های اسرائیلی اعلام کردند. حتی در هلند هم گروههایی داریم که حمایت خود را نه تنها از مردم فلسطین بلکه سایر گروه‌های اجتماعی و سایر اعرابی که مورد ظلم واقع شده‌اند نشان دادند. مردم ما خواستار آزادی نه تنها برای فلسطین بلکه برای مردم یمن و سایر مردم تحت ظلم جهان هستند و ما از حمایت‌های مردم ایران از مردم فلسطین نیز بسیار قدردانی می‌کنیم.


 سوال: برای خاموش کردن این اعتراضات تاکنون از چه روش‌هایی علیه دانشجویان استفاده شده است؟
هافلند: این سوال مهم و بسیار جدی است همان گونه که می‌دانید هلند و سیاستمداران هلندی همواره دوست دارند این گونه نشان دهند که هلند کشور طرفدار صلح و آزادی است به ویژه شهر لاهه، اما از زمانی که مردم و دانشجویان در حمایت از مردم فلسطین تظاهرات کردند شاهد بودیم که دانشجویان در معرض خشونت قرار گرفتند و زندانی شدند دانشجویانی که سر و صورت آنها توسط پلیس شکسته شده است و به زندان منتقل شده‌اند. اقداماتی که در هلند شاهد هستیم شاید در کشور‌های دیگر و کشور‌های کمتر پیشرفته هم شاید شاهد چنین صحنه‌هایی نبوده ایم و این امر و این اقدامات پلیس تناسبی با حقوق بشر ندارد.


هافلند: ما درباره تشدید این قبیل تنش‌ها بسیار نگران هستیم و این جنبش فقط در مورد فلسطین نیست مسئله اصلی مسئله سرکوبگری‌های پلیس نیز می‌باشد و دانشجویانی که توسط پلیس مورد حمله قرار می‌گیرند و پلیس‌هایی که از بلدوزر و حتی اسپری برای سرکوب کردن تظاهر کنندگان  استفاده می‌کنند و توسط پلیس مورد ضرب و جرح قرار می‌گیرند. نه تنها در دانشگاه ما و حرکت‌هایی که ما در راستای مخالفت با همکاری دانشگاه آمستردام با نهاد‌های اسرائیلی انجام می‌دهیم شاهد بودیم که در این مدت اقداماتی از طرف مقامات و مسئولان برای زندانی کردن دانشجویان صورت گرفته است. ما از مسئولان می‌خواهیم تا همه اتهاماتی را که علیه دانشجویان مطرح کرده‌اند از بین ببرند و زمینه را برای آزادی آنها فراهم کنند.


 سوال: به نظر شما برخوردی که در این مدت با حامیان فلسطین و مخالفان نسل کشی شده چه حقایقی را رو کرده است؟
 هافلند: به نظر من این رفتار در گام اول نشان دهنده منافعی است که سیاستمداران هلندی دارند و سیاستمداران هلندی از نظر من بسیار سیاستمداران سرکوبگری هستند ما می‌دانیم که هلند تاریخچه طولانی در اقدامات سرکوبگرانه و استعماری در کشور‌های مختلف نظیر اندونزی داشته است و این مسئله‌ای است که بسیاری از مردم حالا شروع به درک آن کردند منافع دولت و سیاستمداران هلندی به گونه‌ای است که به سبب ایده آنها در زمینه لیبرال دموکراسی نیست بلکه بیشتر به دنبال منافع سیاسی خود هستند به نظر من حرکت‌هایی که ما در دانشگاه‌ها انجام داده‌ایم باعث شده است که حفظ این قبیل روابط برای دولت هلند با اسرائیل به امری پرهزینه برای آنها تبدیل بشود و زمانی که این قبیل روابط به نفع آنها نباشد قطعاً در نهایت به ضرر دولت تمام خواهد شد.


 سوال: شما سال‌ها حامی فلسطین بودید، اما فکر می‌کنید میزان آگاهی نسل جدید غرب از مسئله فلسطین نسبت به نسل‌های قبلی چطور باشد خصوصاً با توجه به این تجمعات که در این مدت دیدید؟
هافلند: اگر ما این اصل کنونی را با نسل ۵۰ سال قبل در هلند مقایسه کنیم در ۵۰ سال گذشته برای بسیاری از مردم عادی بود که دور هم جمع شوند و پول جمع کنند و بفرستند برای صهیونیست‌ها و از جنگ صهیونیست‌ها به شکل عملی حمایت کنند ولی اکنون این امر امری دور از ذهن است و دیگر بحث حمایت از مردم از صهیونیست‌ها را شاهد نیستیم و اتفاقاتی که در جامعه شاهد هستیم به ویژه در مردم و در رسانه‌ها شاهد هستیم این است که به رغم تسلط صهیونیست‌ها در رسانه‌ها مردم عادی و توده مردم تفکر دیگری دارند و آنها از انتفاضه فلسطین حمایت می‌کنند.

هافلند: نسل جدید هلند در دهه‌های اخیر  به این نتیجه رسیده‌اند  تا زمانی که ظلم و ستم علیه مردم فلسطین پایان نیابد آنها نیز به آزادی در کشور خود نخواهند رسید و ما می‌خواهیم این مطلب را اعلام کنیم که نبرد و مبارزه ما با این که در هلند است ولی به شکل مستقیم به مبارزه مردم فلسطین نیز ارتباط دارد ما تصاویر مردم مظلوم فلسطین را در غزه می‌بینیم و این که چگونه فلسطینی‌ها در زندان‌های صهیونیست‌ها به سر می‌برند این دانشجویانی که به پا خاسته‌اند می‌دانند که معنی ظلم و ستم و استعمارگرایی چه می‌تواند باشد.

هافلند: نسل کنونی در غرب و در هلند تلاش جدی خواهند کرد تا از شر این نظام سرمایه‌داری استعمارگری راحت شوند و من امیدوارم که ما به پیروزی خواهیم رسید تا نشان دهیم که ما بخشی از این نبرد تاریخی مردم برای مقابله و پیروزی در برابر استعمارگرایی هستیم فارغ از نژاد و مذهب و تاریخچه‌ای که داشته‌اند.

نظر شما