شناسهٔ خبر: 66702604 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گزارش شهردار مشهد برای جبران خسارات ناشی از سیل اخیر

شهردار مشهد گفت: بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران خراسان رضوی بودجه‌ای برای رفع خسارات مردم پیش بینی شده است.

صاحب‌خبر -

قلندر شریف شهردار مشهد درباره عملیات انجام شده توسط کارکنان مدیریت شهری برای رفع آبگرفتگی‌ها گفت: همشهریان عزیز آگاه هستند که از هفته گذشته شاهد بارش رحمت الهی و باران بودیم و پیش بینی بارندگی انجام شده بود. حدود ۶ هزار نیروی شهرداری و ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات برای رفع آبگرفتگی‌ها اماده به کار بود و به صورت صد در صد اماده باش بودیم.

او افزود: پیش بینی نمی‌شد که این بارندگی که اعلام شده بود به این حجم زیاد یعنی ۳۸.۴ میلی متر ظرف ۴۰ دقیقه برسد. این حجم بارش به سطح شهر مشهد سراریز شد.

شهردار مشهد ادامه داد: با توجه به امادگی در مناطق سیزده گانه شهرداری و سازمان‌ها و معاونت‌های زیرربط داشتیم، خوش بختانه در نقاط مختلف شهر مشکل جدی نداشتیم و فقط در دو نقطه شرایط بحرانی به وجود امد.

شریف بیان کرد: زیرگذر میدان انقلاب و بلوار سپاه و سپاه ۶۹ شرایط بحرانی شد. باتوجه به گستردگی باران که تقریبا در ۵۰ سال گذشته در این وسعت بی نظیر بود. میدان انقلاب هم با ان وسعت اب گرفتگی که نزدیک به ۴ متر عمق اب رسیده بود در کمتر از ۱۵ ساعت کل اب محل در ساعت ۳ صبح تخلیه شد و قبل از ساعت ۹ یک باند در مسیر شرق به غرب و تا ساعت ۱۰ نزدیک مسیر بالعکس را بازگشایی کردیم و کل مشکل این تقاطع رفع شد و الان هم ترافیک در این منطق به صورت عادی است.

او تصریح کرد: مورد دیگر چالش در خیابان سپاه بود و به طور مشخص سپاه ۶۹ با توجه به اینکه خط القعر بود و پایین‌ترین نقطه در معابر این محله بود و زمینی در ان منطقه وجود دارد که اب در ان تجمع زیادی داشت. با توجه به این تجمع اب دیوار ان منطقه تخلیه شد. خانه‌هایی که در این کوچه وجود داشت دچار ابگرفتگی شدند. علاوه بر این بارش تومان باران و تگرگ مشکل را دوچندان کرده بود و منجر به نفوذ سیل اب به درون منازل مردم شده بود.

پیش بینی بودجه برای جبران خسارت مردم

شهردار مشهد با اشاره به این که تمامی نیرو‌های شهرداری از دیروز بدون توقف مشغول به کار شدند تاکید کرد: همکاران ما تمام مشکلات را در حوزه تخلیه اب و لجن انجام دادند. حتی تعدادی از منازلی که مالکین شان حضور نداشتند و نبودند این کمک‌ها را صبح دریافت کردند و برای اسکان موقت شان نیز پیش بینی‌های لازم انجام شد و لوازم منزل شان نیز خارج شد و به جای دیگر منتقل شد و همکاران ما و سایر دستگاه‌ها نیز همچنان در خیابان سپاه و منطقه سیل زده برای برای رفع مشکلات مردم مستقر هستند.

شریف اظهار کرد: از امروز صبح نیز میزبان وزیر محترم کشور بودیم. خوشبختانه وقتی ایشان مراجعه کردند میدان انقلاب بازگشایی شده بود و مشکلی نداشتیم و در کوچه سپاه ۶۹ هم اقدامات مهم اساسی انجام شده بود و ایشان هم بازدید داشتند و با مردم گفتگو کردند و مشکلات شان را مطرح کردند.

او افزود: اقای وزیر هم به همراه استاندار و فرماندار حضور داشتند و موضوعات مورد بررسی قرار گرفتند و ساعت ۱۲ و نیم هم جلسه ستاد مدیریت بحران خراسان رضوی با حضور اقای استاندار و وزیر برگزار شد و تصمیماتی اخذ شد که برای مدیریت شرایط فعلی و امادگی برای اینده بود. همچنین بودجه‌ای برای جبران خسارت و رفع مشکلات مردم در کوچه سپاه ۶۹ پیش بینی شد تا در ادامه اقدامات لازم برای خدمت به مردم عزیزمان انجام شود. همچنین مصوبات خوبی و تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف معین شد.

تخریب بدون تشریفات هرگونه محدثات برای امنیت مردم

شهردار مشهد درباره تخریب دیوار متعلق به اراضی آستان قدس رضوی ادامه داد: یکی از تصمیمات این بود که شهرداری مکلف شد که هرجا دیوار یا محدثاتی که باعث ابگرفتگی یا تجمع اب باشد یا خطر افرین در بحث سیلاب باشد چه با مالکیت شخصی، دولتی یا دستگاه‌های عمومی باشد را با بررسی فنی لازم تخریب کند. در واقع شهرداری مجاز است که بدون هیچ گونه مراحل قانونی دیوار را تخریب کند و از مردم عزیزمان رفع خطر کند که این خطر اعم از مالی و جانی است.

شریف بیان کرد: این مصوبه را به همکاران مان در شهرداری بخشنامه کردیم تا در مناطق ۱۳ گانه بازدید داشته باشند و هرگونه دیوار یا محدثاتی را که در این قالب است تخریب کنند تا رفع خطر انجام شود. امروز هم تعدادی دیوار در سطح شهر مشهد در راستای این مصوبه تخریب شد و اگر نیاز باشد بازهم در این راستا اقدام خواهیم کرد.

مردم از تردد غیرضرور پرهیز کنند

او تصریح کرد: امروز از سر شب بارندگی را داشتیم و هنوز هم شاهد بارش رحمت الهی هستیم و همکاران ما همچنان در اماده باش ۱۰۰ درصد هستند. فردا و شنبه نیز بارندگی خواهیم داشت که پیش بینی شده بارش شدید است. خواهشم از شهروندان این است که کمترین تردد را با خودرو‌های شخصی در سطح شهر داشته باشند. چراکه خودرو‌های امدادی و خودرو‌هایی که برای کمک اعزام می‌شوند در ترافیک گیر نکنند. خواهش میکنیم مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. اگر لازم باشد مثل چهارشنبه زمان فعالیت قطار شهری و اتوبوسرانی را تمدید خواهیم کرد.

شهردار مشهد تاکید کرد: خواهش دیگرم این است که در این شب‌ها که هوا سرد است اگر همشریان ما کسانی را مشاهده کردند که بی سرپناه هستند و بنا به هردلیلی درگیر مشکلاتی هستند، خواهش میکنم با ۱۳۷ تماس بگیرند و به همکاران من اعلام کنند. ما این عزیزان را محترمانه به خانه‌های سبز اعزام می‌کنیم تا در مکانی امن امکان استراحت و صرف غذا را داشته باشند.

نظر شما