شناسهٔ خبر: 66702088 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رخداد ۱۱۶ زمین‌لرزه در هفته سوم اردیبهشت / خراسان شمالی و کرمان روی مدار زلزله

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، از پانزدهم تا بیست‌ویکم اردیبهشت، ۱۱۶ زمین‌لرزه به ثبت رسیده است که خراسان شمالی، کرمان و خراسان رضوی در این مدت، رکورددار تعداد رخداد زلزله در کشور هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی پانزدهم تا بیست‌ویکم اردیبهشت، ۱۱۶ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۱۰۵ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از ۳ ریشتر و ۱۱ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین ۳ تا ۴ ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه تیتکانلو در استان خراسان شمالی با رخداد هفت زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، یک زمین‌لرزه در آذربایجان شرقی، یک زمین‌لرزه در آذربایجان غربی، دو زمین‌لرزه در اردبیل، ۱۱ زمین‌لرزه در اصفهان، سه زمین‌لرزه در بوشهر، چهار زمین‌لرزه در تهران، سه زمین‌لرزه در چهارمحال و بختیاری، ۱۳ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، ۱۹ زمین‌لرزه در خراسان شمالی و شش زمین‌لرزه در خوزستان به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، شش زمین‌لرزه در سمنان، هشت زمین‌لرزه در فارس، ۱۴ زمین‌لرزه در کرمان، شش زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، یک زمین‌لرزه در گلستان، یک زمین‌لرزه در گیلان، یک زمین‌لرزه در لرستان، پنج زمین‌لرزه در مازندران، یک زمین‌لرزه در مرکزی، چهار زمین‌لرزه در هرمزگان و چهار زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های البرز، ایلام، خراسان جنوبی، زنجان، سیستان و بلوچستان، قم، قزوین، کردستان و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به خراسان شمالی، کرمان و خراسان رضوی با ۱۹، ۱۴ و ۱۳ زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز یکشنبه، شانزدهم اردیبهشت ساعت ۱۵:۰۴:۵۸ با بزرگی ۳.۷ ریشتر در بندر چارک استان هرمزگان بوده است.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۱۵ اردیبهشت

در کرمان استان کرمان زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

یکشنبه ۱۶ اردیبهشت

بندر چارک استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر در عمق ۲۰ کیلومتری لرزید که کانون آن در ۲۰ کیلومتری بندر چارک، ۳۳ کیلومتری جزیره کیش و ۵۲ کیلومتری جناح این استان بوده است.

در خشت استان فارس زلزله ۲.۸ ریشتری، در بلوک استان کرمان دو زلزله ۲.۸ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری و در آبدان استان بوشهر زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

در فین استان هرمزگان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۷ کیلومتری به ثبت رسید و رومرکز آن در ۳۰ کیلومتری فین، ۴۰ کیلومتری فارغان و ۴۱ کیلومتری قلعه قاضی این استان بوده است.

دوشنبه ۱۷ اردیبهشت

در فین استان هرمزگان دو زلزله ۲.۸ و ۲.۷ ریشتری و در سیرچ کرمان زلزله ۲.۶ ریشتری به ثبت رسید.

دیباج استان سمنان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر در عمق هفت کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۴ کیلومتری دیباج، ۱۸ کیلومتری دامغان و ۳۴ کیلومتری مجن سمنان گزارش شد.

سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت

کنار تخته استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق هشت کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در چهار کیلومتری کنار تخته و هفت کیلومتری خشت استان فارس و ۱۹ کیلومتری وحدتیه استان بوشهر بوده است.

در سفیدسنگ استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶ ریشتری، در دماوند استان تهران زلزله ۲.۹ ریشتری و در لنده استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۶ ریشتری به ثبت رسید.

تایباد استان خراسان رضوی با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ در عمق هشت کیلومتری لرزید و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۱ کیلومتری تایباد، ۱۵ کیلومتری مشهدریزه و ۱۸ کیلومتری کاریز این استان بوده است.

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت

در کنارتخته استان فارس زلزله ۲.۵ ریشتری، در لنده استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۶ ریشتری، در بالاده استان فارس زلزله ۲.۷ ریشتری و در سپید دشت استان لرستان زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت

گلباف استان کرمان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۳ کیلومتری گلباف، ۳۱ کیلومتری راین و ۴۱ کیلومتری ماهان این استان بوده است.

در کوهبنان استان کرمان زلزله ۲.۶ ریشتری و در قلعه رئیس استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

احمدسرگوراب استان گیلان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر در عمق هشت کیلومتری زمین لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در هشت کیلومتری احمدسرگوراب، ۱۳ کیلومتری شفت و ۱۹ کیلومتری فومن این استان گزارش شد.

جمعه ۲۱ اردیبهشت

در چالوس استان مازندران زلزله ۲.۵ ریشتری و در کیاسر استان مازندران زلزله ۲.۷ ریشتری به ثبت رسید.

رامشیر استان خوزستان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری زمین لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۷ کیلومتری رامشیر، ۲۸ کیلومتری مشراگه و ۳۱ کیلومتری چمران این استان گزارش شد.

نظر شما