شناسهٔ خبر: 66702004 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گردهمایی بین المللی روسیه و جهان اسلام

پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی روسیه و جهان اسلام با حضور مقامات و شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، مذهبی و فرهنگی ۷۹ کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در روسیه در حال برگزاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از مسکو؛ پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی روسیه و جهان اسلام با حضور مقامات و شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، مذهبی و فرهنگی ۷۹ کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در مرکز جمهوری تاتارستان روسیه در حال برگزاری است.
گردهمایی روسیه و جهان اسلام، با شعار محوری «اعتماد و همکاری» امسال برای پانزدهمین سال متوالی به میزبانی شهر کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه برگزار می‌شود.
این نشست بین المللی در ۱۲ بخش اصلی شامل همکاری‌های بین‌المللی، اقتصاد و تجارت، جهانگردی، علم و فناوری، سرمایه‌گذاری اسلامی، صنعت حلال، تحولات منطقه‌ای، مسئله فلسطین، وحدت دنیای اسلام، نظم نوین چندقطبی و نیز نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی برگزار می‌شود.
در گردهمایی امسال، جمهوری اسلامی ایران همچون سال‌های گذشته حضوری پررنگ در نمایشگاه اقتصادی و تجاری دارد و اعضای هیات کشورمان نیز در نشست‌های تخصصی سیاسی، اقتصادی، مذهبی، علم و فناوری، اموربانکی و گردشگری، شرکت و سخنرانی می‌کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست نظم‌نوین چندقطبی که در حاشیه گردهمایی روسیه و جهات اسلام برگزار شد، گفت در نتیجه تحمیل اراده استکبار جهانی برای دستیابی به منافع نامشروع آمریکا و متحدانش، جهان امروز شاهد نسل‌کشی در غزه و نیز جنگ در اوکراین است.
وی افزود عملیات «طوفان الاقصی» که نتیجه سال‌ها بی عدالتی، محاصره و کشتار مردم مظلوم غزه، در کنار سکوت و عدم توفیق سازمان‌های بین المللی و نهاد‌های مدنی بود، صورت گرفت.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب اسلامی افزود جمهوری اسلامی ایران در ازای ماجراجویی دشمن غاصب صهیونیستی در تجاوز به کنسولگری ایران در سوریه، پس از شکایت به شورای امنیت و عدم پاسخ شورا، عملیات «وعده صادق» را براساس مواد مشخص معاهدات بین‌المللی انجام داد و به این ترتیب درسی به دشمن صهیونیستی داد تا بداند، دست زدن به ماجراجویی برای آنها عواقب وخیمی در بر خواهد داشت.
مینیخانوف رئبس جمهوری تاتارستان، قربانقلی بردی محمدوف رئیس مجمع مصلحت ملی ترکمنستان، راویل عین‌الدین مفتی اعظم مسلمانان روسیه، طلعت تاج‌الدین مفتی تاتارستان و نمایندگان چند کشور اسلامی نیز در سخنانی ضمن محکوم کردن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه، خواستار توقف نسل‌کشی در فلسطین شدند.
فئودور لوکیانوف، رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه در گفتگو با خبرگزاری صداوسبما تاکید کرد مسئله فلسطین برای دهه‌ها محور دنیای اسلام بوده، اما در هفت ماه گذشته، عمق جنابات ضدبشری اسرائیل به مرزی بی‌سابقه رسید و به همین علت اکنون موضوع فلسطین، فراتر از دنیای اسلام و به یک مسئله جهانی برای کل بشریت تبدیل شده است.
یوگنی پریماکوف، مدیر امور راهبردی کشور‌های مشترک‌المنافع نیز گفت جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه، پیشتاز است. اهتمام جدی ایران به این‌ موضوع بسیار ارزشمند است و ملت‌های مسلمان و غیرمسلمان در جهان نیز، ایران را اصلی‌ترین حامی ملت فلسطین می‌دانند.

<div id="video-display-embed-code_11121845"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4236312/11121845?width=700&height=300"></script></div>

۱-حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
۲-یوگنی پریماکوف، مدیر امور راهبردی کشور‌های مشترک‌المنافع

نظر شما