شناسهٔ خبر: 66701751 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

ایستگاه‌های تحقیقاتی سازمان تات، پیشران تولیدات بخش کشاورزی

مشاور و مدیرکل حوزه وزارتی جهاد کشاورزی در شورای راهبردی تحقیقات، فناوری و دانش‌بنیان باغبانی گفت: ایستگاه‌های تحقیقاتی سازمان تات، باید به‌عنوان پیشران تولیدات بخش کشاورزی باشند .

صاحب‌خبر -

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط‌عمومی سازمان تات؛ شاهرخ رمضان نژاد مشاور و مدیرکل حوزه وزارتی جهاد کشاورزی بر جمع آوری داده‌های آماری از سطح زیر کشت تمام محصولات باغبانی تاکید کرد و گفت: طرح الگوی کشت برنامه‌ای است که به کشاورزان توصیه می‌کند که چه محصولی را در کجا و به چه میزان بکارند.

وی حفظ و نگهداری از ذخایر ژنتیکی محصولات زراعی و باغبانی را وظایف سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد و گفت: ایستگاه‌های تحقیقات باغبانی سازمان تات به عنوان پیشران تولیدات بخش کشاورزی محسوب می‌شوند.

وی بر تسهیلگری دسترسی کشاورزان و باغداران به جدیدترین دانش و فناوری‌های سازمان تات تاکید کرد و گفت: در سال جهش تولید با مشارکت مردمی این مهم منجر به افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

رمضان‌نژاد گفت: از محققان سازمان تات انتظار می‌رود ارقامی معرفی کنند که منجر به تولید بیشتر محصولات کشاورزی شود، به طوری که کشور ایران از برترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی در جهان باشد.

مشاور و مدیر کل دفتر حوزه وزارتی جهاد کشاورزی بر توجه ویژه به استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی تاکید کرد و گفت: استفاده از این پلتفرم‌ها در راستای ارتقای آموزش و ترویج حایز اهمیت است به طوری که توسعه تولید با استفاده از ترویج محقق می‌شود.

وی تدوین الگوی کشت محصولات باغبانی، افزایش زنجیره ارزش برای محصولات گردو، پسته، انگور و زیتون، برگزاری رویدادهای مسئله محور، راه‌اندازی مراکز رشد و فناوری باغبانی جهت مشارکت شرکت‌های دانش بنیان، ارائه دستورالعمل‌های فنی ترویجی و ساماندهی کلکسیون‌های باغبانی را از مهم‌ترین اقداماتی دانست که شورا را باید مد نظر داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در شورای راهبردی تحقیقات، فناوری و دانش‌بنیان باغبانی با بیان این که رابطه هدفمندی بین سازمان تات، موسسات تحقیقاتی تابعه و معاونت‌های اجرایی وزارت جهاد بخصوص بخش باغبانی ایجاد شده است، گفت: این اتفاق یک راهبرد هدفمند و مثمرثمر در بخش کشاورزی است.

برومندی از ابلاغ لایحه قانون جامع باغبانی در کشور خبر داد و گفت: امکان تولید نهال گواهی شده مرکبات برای نخستین بار در استان‌های شمالی کشور فراهم شده است.

وی اقدامات انجام شده در حوزه باغبانی را اقداماتی راهبردی دانست و افزود: آموزش عملیاتی کردن هرس درختان میوه و همچنین افزایش راندمان مصرف آب در باغات از برنامه‌های شورای راهبردی است.

 معاون پژوهش و فناوری سازمان تات نیز با بیان این که برگزاری شوراهای راهبردی تحقیقات با معاونت‌های اجرایی جزو راهبردهای سازمان تات است، گفت: یکی از اهداف تشکیل این شوراها استفاده از کلیه ظرفیت علمی سازمان تات در راستای حل مشکلات بخش کشاورزی است.

جعفری همچنین ساماندهی کلکسیون‌های باغات کشور را جزو اقدامات شورای راهبردی عنوان کرد.

نظر شما