شناسهٔ خبر: 66701199 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اهمیت توزیع عادلانه کتاب؛

نمايشگاه کتاب صرفا نبايد در تهران باشد/ يارانه نشر در بودجه 1403 به عدد خوبي ارتقا پيدا کرد

صاحب‌خبر -
نمايشگاه کتاب صرفا نبايد در تهران باشد/ يارانه نشر در بودجه 1403 به عدد خوبي ارتقا پيدا کرد
خبرگزاری آریا - عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران گفت: توزیع کتاب باید عادلانه باشد، شبکه‌های توزیع قوی‌تری شکل بگیرد و اقشار مختلف در اقصی نقاط کشور به آن دسترسی پیدا کنند و نمایشگاه کتاب صرفا در تهران نباشد.

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم فریمان و سرخس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در حاشیه بازدید از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره امکان تخصیص و تصویب یک ردیف بودجه مستقل برای نمایشگاه کتاب در بودجه سنواتی، گفت: اصل بر این است که دولت در لایحه خود یک ردیف بودجه مستقل پیشنهاد بدهد؛ البته در حال حاضر هم دولت یک بودجه اختصاصی به نام برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری، ذیل وزارت ارشاد دارد که مربوط به همه نمایشگاه‌ها است، اما اگر می‌خواهد آن را تفکیک و مستقل کند باید خود دولت پیشنهاد دهد .
وی ادامه داد: اگر خود مجلس بخواهد پیشنهاد یک ردیف بودجه مستقل برای نمایشگاه کتاب دهد، نیازمند موافقت و همراهی سازمان برنامه و بودجه است و ممکن است مغایر اصل 75 قانون اساسی اعلام شود اما همه ساله یارانه نشر و مطبوعات را به‌صورت مستقل برای حمایت از کل حوزه نشر، چه کتاب و چه مطبوعات تصویب می‌کنیم .
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه خوشبختانه یارانه نشر در بودجه سال 1403 به عدد خوبی ارتقا پیدا کرده، اضافه کرد: در جداول متعددی بحث حمایت از حوزه نشر و کتاب و مطبوعات وجود دارد و امیدواریم منابع درآمدی آن محقق شود؛ چراکه حجم و قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد سیاست‌های حمایتی برای حوزه نشر باید بیشتر مورد دقت قرار بگیرد .
قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: مخصوصا باید سیاست حمایتی برای افرادی که نیازمند حمایت در حوزه کتاب و دسترسی به کتاب‌های روز هستند، اعم از دانشگاهیان، دانشجویان، دانش آموزان، معلمان، فرهنگیان و نخبگان جامعه برنامه‌ریزی و اجرا شود .
وی با تأکید بر اینکه در تعیین مقدار ضریب و میزان عدد حمایتی حوزه نشر توسط خود دولت، اعداد بهتر و بیشتری پیشنهاد شود، تصریح کرد: ما هم در مجلس کمک کرده و می‌کنیم. با توجه به اینکه چند هفته پیش دفتر جداول بودجه 1403 بسته شد و دیگر امکان تغییر ندارد، دولت از حالا برای بودجه 1404 برنامه ریزی کند .
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به مسئولان در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب 1403 مبنی بر اهمیت پخش کتاب، گفت: توزیع کتاب باید عادلانه باشد و اقشار مختلف در اقصی نقاط کشور به آن دسترسی پیدا کنند،شبکه‌های توزیع قوی‌تری شکل بگیرد. موازی‌کاری‌های خاصی که برخی مجموعه‌های توزیع از روی همدیگر دارند باید به حداقل برسند و آمایش‌های سرزمینی باید شکل بگیرد .
قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه نمایشگاه کتاب صرفا نباید در تهران باشد. افزود: با توجه به هزینه‌های گران حمل و نقل به تهران و هزینه‌های اقامت و رفت و آمد، شرکت در نمایشگاه کتاب تهران مقداری سخت و هزینه‌بردار است. به عنوان جایگزین می‌توان هم شبکه‌ها و نمایشگاه‌های مجازی و هم نمایشگاه‌های استانی و شهرستانی تقویت شود. از سایر محیط‌های فرهنگی که در شهرستان‌ها وجود دارد باید حداکثر استفاده شود. علاوه بر این باید میزان دسترسی و شناخت اقشار مختلف در نقاط دور و افرادی که حتی قدرت ندارند تنوع کتاب را ببینند بیشتر شود .
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گسترش کتابخانه‌های عمومی را یکی از راه‌حل‌های توزیع عادلانه کتاب در کشور خواند و افزود: گسترش کتابخانه‌های عمومی موثر است، اما باید دید چقدر تمایل به کمک برای توسعه کتابخانه‌های عمومی وجود دارد. متأسفانه ساختارهایی که الان تعریف شده، ساختارهای خیلی کاملی نیست و امیدواریم با اصلاح قانون تأسیس کتابخانه‌های عمومی که شکل می‌گیرد، مقداری کامل‌تر شود. ضمن اینکه باید مشارکت‌های مردمی هم در کنار کتابخانه‌های عمومی باشد .
قاضی‌زاده هاشمی در پایان تصریح کرد: نکته‌ای که درمورد توزیع وجود دارد این است که در برخی کتب باید قدرت دسترسی مردم به‌وجود آید؛ در حال حاضر مردم نسبت به برخی از عناوین روز کتاب، قدرت دسترسی ندارند. باید شناخت اولیه و مطالعه و معرفی شکل بگیرد. فرآیندهایی دارد که قابل اصلاح است. ولی نیازمند برنامه‌ریزی است. البته بعضا کارهایی بین توزیع‌کنندگان کتاب در کشور می‌بینم که درواقع یک‌سری کپی‌کاری‌ها، از روی هم کارکردن‌ها و سرمایه‌گذاری روی اقشار خاص و ندیدن سایر گروه‌های مردمی و اجتماعی است ./
پایان پیام

نظر شما