شناسهٔ خبر: 66700107 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جای خالی وزارت ارشاد در نکوداشت بزرگترین شاعر ترکمن

مراسم نکوداشت دویست و نود ویکمین سالروز ولادت مختومقلی فراغی شاعر و عارف مسلمانیِ ایرانیِ ترکمن امروز برگزار شد اما نکته قابل تأمل عدم حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در این مراسم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، حدود 22 سال از آغاز مراسماتی در نکوداشت مختومقلی فراغی، شاعر شهیر و عارف نامدار قوم ترکمن در استان گلستان می‌گذرد و هرسال تلاش براین است تا مراسمات نکوداشت این شاعر با شکوه بیشتری برگزار شود.

مختومقلی فراغی، شاعر و ادیبی وحدت‌آفرین بود و در حدود سه سده قبل از اتحاد و یکپارچگی مسلمانان سخن می‌گفت و با ظلم و جور در تقابل بود.

مراسمات نکوداشت در سال‌های اخیر با گستردگی بیشتر و حضور هیئت‌های فرهنگی از کشور ترکمنستان برگزار می‌شود و اغلب نیز مهمانانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آن حضور می‌یابند.

در حالی مسئولان از چند ماه قبل اقدام به برگزاری نشست‌ها و جلسه‌های هماهنگی برای برگزاری مراسم نکوداشت مختومقلی کرده‌اند و بر برگزاری مراسمی ملی و حتی دارای ابعاد بین‌المللی تأکید دارند که متأسفانه آنچه امروز بیش از هر چیزی به چشم آمد، عدم حضور مسئولانی از وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی بود.

این در حالی است که در سال‌های اخیر همواره هیئت‌هایی از کشور ترکمنستان به گلستان سفر می‌کنند تا در این مراسم شرکت کنند و لازم است مسئولان وزارت ارشاد از این فرصت برای توسعه مناسبات فرهنگی بین دو کشور بهره ببرند.

با وجود اینکه جای خالی مسئولان وزارت ارشاد در این مراسم به شدت احساس می‌شد اما هنرمندان گلستانی تلاش کردند تا با اجرای برنامه‌های مختلف این جای خالی را پر کنند.

 شعرخوانی بای‌محمد قلیچی و آق بی‌بی بَسیم، اجرای سرود دو زبانه ( فارسی-ترکمنی)‌ « ای ‌ایران»، اجرای آیین ذکر خنجر و نیز برپایی آلاچیق‌هایی با هدف اجرای برنامه‌های متعدد و متنوع فرهنگی و هنری از جمله برنامه‌هایی بود که به همت هنرمندان این استان رقم خورد.

همچنین آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در گلستان نیز پیامی برای این مراسم صادر کرد که از سوی عبدالحی آخوند میرزاعلی از علمای اهل سنت استان و امام جمعه آق قلا قرائت شد. تأکید این پیام بر این بود که شایسته است مختومقلی فراغی را فراتر از یک قومیت بدانیم.

در این مراسم همچنین از یعقوب رحیمی داشلی برون و آنا دوردی عنصری از چهره‌های فعال در زمینه مختومقلی پژوهی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/582

 

نظر شما