شناسهٔ خبر: 66699635 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

فشار روی دلار از کجاست؟

اکوایران

دلار تهران حمایت ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان را از دست داده و در حال حاضر در مرز کانال ۵۹ هزار تومان معامله می‌شود.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

همانطور که در دیدبان روز قبل گفته شد سیگنال هند کار دست دلار داد و دلار تهران با فشار درهم و تتر نزولی شد. دلار تهران حمایت ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان را از دست داده و در حال حاضر در مرز کانال ۵۹ هزار تومان معامله می‌شود. در حال حاضر تتر همچنان به کاهش قیمت‌ها پافشاری می‌کند. اختلاف دلار دیجیتال با دلار تهران در لحظه نگارش این گزارش به بیش از ۵۰۰ تومان رسیده است.

تتر غالبا به عنوان لیدر انتظارات در بازار ارز عمل می‌کند، هنگامی که تتر بیشتر از دلار تهران معامله می‌شود و این فاصله را افزایش می‌دهد غالبا روند دلار تهران صعودی می‌شود و در شرایطی که تتر پایین‌تر از دلار تهران معامله شود دلار را با خود پایین می‌کشد. تتر در حال حاضر پایین‌تر از دلار تهران معامله می‌شود.

علاوه بر تتر، درهم هم آرامش ندارد و در مرز ۱۶ هزار تومان گیر افتاده و اختلاف دلاری آن با دلار تهران به حدود منفی ۲۹۰ تومان رسیده است؛ اختلافی که نشان می‌دهد درهم نیز دلار تهران را تحت فشار کاهشی قرارداده تا حمایت روانی ۵۹ هزار تومان را ترک کند.

در حال حاضر درهم امارات حمایت مهمی را در محدوده ۱۶ هزار و ۲۳۰ تومان از دست داده که به مقاومت مهم درهم تبدیل شده است. در صورتی که حمایت محدوده ۱۶ هزار تومان را از دست بدهد حمایت مهم بعدی درهم در محدوده ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان قرار دارد.

خریداران طلا احتیاط کنند

اونس جهانی طلا در شبانه روز گذشته به بالاترین سقف قیمتی در چهارهفته گذشته رسیده است. گزارش نیروی کار و تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها در ایالات متحده باعث شد پیش‌بینی‌ها از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال‌جاری تقویت شود. در حال حاضر سرمایه‌گذاران بیش از ۷۰ درصد احتمال می‌دهند که نرخ بهره در ماه سپتامبر کاهش پیدا کند و همین موجب تقویت قیمت طلای جهانی شد.

صعود چشمگیر اونس جهانی طلا تاکنون مانع از کاهش قیمت طلای داخل شده است و در شرایطی که بازار ارز در این هفته نزولی بود طلا با پشتوانه اونس جهانی طلا در برابر کاهش قیمت مقاومت کرد. در حال حاضر اونس جهانی طلا محدوده مقاومتی دو هزار و ۴۰۰ دلار را در پیش رو دارد که اگر شکسته شود می‌تواند مانع از سقوط سکه و طلا در بازار داخل شود، ولی در صورتی که اونس جهانی طلا از محدوده مقاومت برگردد و اصلاح کند احتمال تشکیل الگوی سرو شانه قوت گرفته و طلای جهانی نزولی خواهد شد.

در حال حاضر چشم طلا و سکه به اونس جهانی طلاست در صورتی که مقاومت دو هزار و ۴۰۰ دلاری با قدرت شکسته شود و تثبیت بالای آن انجام شود طلا بازار ارز را همراهی نخواهد کرد، ولی در صورت کاهش قابل توجه اونس جهانی طلا، طلا و سکه هم می‌تواند همگام با بازار ارز کاهش بیشتری را تجربه کند. به همین خاطر با توجه به روند نزولی دلار تهران خریداران طلا بهتر است تا تعیین تکلیف اونس جهانی طلا صبر کنند.

حمایت مهم شاخص کل شکست

تلخ‌کامی سهامداران در هفته جاری پایان نداشت. در این هفته شاخص کل حمایت محدوده دو میلیون و دویست هزار واحدی را از دست داد و بازار سرمایه با افزایش فشار فروش مواجه شد. بازار ارز و طلا هم در هفته جاری روند نزولی داشت.

در تمام روز‌های هفته جاری بازار سهام و حق تقدم خروج پول حقیقی را ثبت کرد. جالب آن‌که باوجود روند نزولی بازار ارز و صندوق‌های طلا، این صندوق‌ها در تمامی روز‌های هفته جاری ورود پول حقیقی را ثبت کردند. در این میان ارزش معاملات خرد بازار سهام در هفته جاری نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشت و فقط ۳.۲ درصد ارزش معاملات خرد نسبت به هفته گذشته رشد کرد. ارزش معاملات صندوق‌های درآمد ثابت با رشد ۹.۲ درصدی همراه بود و صندوق‌های طلا کاهش ۴.۶ درصدی ارزش معاملات را ثبت کردند.

 شاخص کل بورس در صورتی که در محدوده‌های فعلی حمایت شود مقاومت دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را پیش‌رو خواهد داشت، ولی در صورتی که حمایت دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی از دست برود محدوده دو میلیون و ۵۰ هزار واحد حمایت بسیار مهم بعدی خواهد بود.

فشار روی دلار از کجاست؟

نظر شما