شناسهٔ خبر: 66698882 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نویسنده کتاب «پژوهشی در ادبیات و اندیشه علمی‌تخیلی»:

استادان دانشگاه باید از ادبیات به عنوان ابزار ترویج علم استفاده کنند

محمد قصاع، نویسنده گفت: ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم آرتور سی کلارک داشته باشیم؛ مگر اینکه استادان دانشگاه‌هایمان قبول زحمت کنند و ادبیات را تحویل بگیرند و تصمیم بگیرند از ادبیات به عنوان ابزار ترویج علم استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

محمد قصاع ضمن حضور در غرفه سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در گفت‌وگو با خبرنگار این سرویس، نظر خود را درباره آینده ادبیات علمی‌تخیلی ایران، این‌طور بیان کرد: من گذشته ادبیات علمی‌تخیلی در ایران را می‌دانم و چون می‌دانم زمان‌هایی بوده است که این موضوع از زیر صفر شروع شده، الان خیلی خوش‌بین هستم.

او افزود: به هر حال هر سال تعدادی آثار تألیفی علمی‌تخیلی چاپ می‌شود و مخاطب هم دارد و این مسئله باعث خوشحالی است. من فکر می‌کنم که آثار تألیفی به مرور زیاد و زیادتر می‌شوند اما اینکه ما بتوانیم در این زمینه با آثار غربی رقابت کنیم شک دارم؛ زیرا آثار نویسندگان ایرانی یکی دو نقطه‌ضعف مهم دارد.

این پژوهشگر در توضیح نقاط ضعف آثار تألیفی در حوزه علمی‌تخیلی گفت: یکی این است که ما ادبیات علمی‌تخیلی سخت نداریم به معنای ادبیاتی که از علم به صورت خیلی حرفه‌ای استفاده می‌کند. ادبیات علمی‌تخیلی که در ایران استفاده می‌شود نرم است که به آن Soft Science Fiction می‌گوییم و بیشتر در حوزه‌های انسان‌شناسی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی جریان دارد. در واقع فقط پوسته‌ای از مسائل علمی و دستاوردهای فناوری و تکنولوژی در این نوع ادبیات وجود دارد؛ ولی این را نداریم که نویسنده یک موضوع علمی را در نظر بگیرد و آن را به داستان علمی‌تخیلی عمیق تبدیل کند. برای نوشتن این نوع داستان‌ها نویسنده باید آشنایی عمیقی از آن موضوع علمی مورد بحث داشته باشد. حالا آن موضوع علمی ممکن است فیزیک باشد، شیمی باشد یا هر علم دیگری.

این مترجم ادبیات فانتزی و علمی‌تخیلی در ادامه بیان کرد: ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم آرتور سی کلارک داشته باشیم؛ مگر اینکه استادان دانشگاه‌هایمان قبول زحمت کنند و ادبیات را تحویل بگیرند و تصمیم بگیرند از ادبیات به عنوان ابزار ترویج علم استفاده کنند و بعضی از مسائل علمی خود را با آن برای مخاطب بیان کنند. متأسفانه استادان دانشگاه حاضر نیستند به ادبیات ورود کنند و از این سمت هم نویسندگان ما با ادبیات علمی‌تخیلی سخت فاصله دارند. بنابراین ما فقط با ادبیات علمی‌تخیلی نرم می‌توانیم جلو برویم. البته در این زمینه هم هنوز با غرب فاصله داریم؛ ولی برای خودمان خوب است.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما