شناسهٔ خبر: 66698866 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

زبان فارسی کاملاً دارد مظلوم واقع می‌شود + فیلم

رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه به نظر من زبان فارسی کاملاً دارد مظلوم واقع می‌شود، اظهار داشتند: زبان فارسی جزو زبان‌هایی است که می‌تواند توسعه پیدا کند و ترکیب‌های زیبا دارد ک]انسان برای بیانِ هیچ معنایی گیر نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب در دیدار شاعران که به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی برگزار شد با بیان اینکه به نظر من زبان فارسی کاملاً دارد مظلوم واقع می‌شود، اظهار داشتند: حالا این اواخر یک کار‌هایی دارد می‌شود، بعضی‌ها در انجمن‌هایی یک کار‌هایی دارند انجام می‌دهند، امّا ما بیش از این احتیاج داریم به تقویت زبان فارسی؛ زبان فارسی زبان کشش‌داری است، جزو زبان‌هایی است که می‌تواند توسعه پیدا کند، چون زبان ترکیبی است و ترکیب‌های زیبا [دارد که]انسان برای بیانِ هیچ معنایی گیر نمی‌کند.

ایشان با تاکید براینکه معنای دقیق علمی، معنای دقیق روحی و هر مفهوم دقیق و ظریفی را با زبان فارسی می‌شود بیان کرد، ابراز داشتند: با بعضی زبان‌ها واقعاً نمی‌شود بیان کرد، امّا با این زبان [می‌شود]؛ بعضی از تعبیرات اصلاً قابل انتقال نیست. من یک وقتی گفتم: شادم که از رقیبان، دامن‌کشان گذشتی گو مشتِ خاکِ ما هم بر باد رفته باشد، خب این «دامن‌کشان گذشتی» را به عربی چه جوری معنا میکنیم؟ این «دامن‌کشان گذشتی» را می‌خواهیم ترجمه کنیم؛ بنده به عربی واردم؛ چه جوری می‌شود ترجمه کرد این را؟ نمی‌شود ترجمه کرد، اصلاً قابل ترجمه نیست، امّا این [شاعر]یک مفهومِ لطیفِ ظریفِ مهمّی را با همین کلمه‌ی «دامن‌کشان» در این شعر آورده؛ یعنی یک چنین چیز‌هایی در زبان فارسی هست. ما از زبان فارسی داریم غفلت می‌کنیم.

معظم له ضمن بیان اینکه حالا‌ها متأسّفانه هجوم زبان‌های بیگانه هم زیاد شده؛ هجوم زبان‌های اروپایی، غربی و بالخصوص انگلیسی زیاد شده، همین‌طور بی‌دریغ مصرف می‌کنند، گفتند: به نظر من عکسش باید انجام بگیرد؛ بایستی معادل‌های فارسی [ترویج بشود]. ما «هلیکوپتر» را تبدیل کردیم به «بالگرد»؛ هم قشنگ‌تر از «هلیکوپتر» است، هم آسان‌تر از «هلیکوپتر» است، هم ایرانی است، هم [معنا را]نشان می‌دهد؛ البتّه افغان‌ها این را «چرخ‌بال» معنا کرده بودند که درست نبود؛ «بالگرد» بهتر از «چرخ‌بال» است؛ ما از این کار‌ها خیلی زیاد می‌کنیم.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه چند نفر برای دیدار امشب نوشته‌هایی برای من فرستاده بودند، اظهار داشتند: من در نوشته‌ی آقای فیض یک کلمه‌ای دیدم که خیلی خوشم آمد: «رایانه‌سپهر»؛ نمیدانم چه کسی این را تولید کرده؛ خب قشنگ است! به جای «فضای مجازی» [گفته]«رایانه‌سپهر»؛ از این قبیل خیلی زیاد است. عجیب هم به نظر نیاید؛ یک مقداری که انسان عادت بکند، می‌بیند خیلی هم قشنگ است. به نظر من این کار هم بایستی انجام بگیرد و امیدواریم که دوستان بتوانند اینها را دنبال کنند؛ یعنی واقعاً نگذارند حجم لغات فرنگی در داخل زبان فارسی، دیگر بیش از این بشود؛ یک مقداری از این کم کنند و به زبان فارسی یک خلوصی بدهند تا یک زبانِ نابِ فارسی باشد ان‌شاءالله.

تعداد بازدید : 0
<div id="video-display-embed-code_751401" ><script type="text/JavaScript" src="https://rasanews.ir/fa/news/play/embed/757207/751401?width=565&height=300"></script></div>

نظر شما