شناسهٔ خبر: 66698118 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب تهران-۷۰

۱۲ کتاب مهم در حوزه حکمرانی

سیده آل‌محمد، عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، ۱۲ کتاب مهم را به مخاطبان ایبنا پیشنهاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیده آل‌محمد، عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در یادداشتی اختصاصی ۱۲ کتاب مهم را به مخاطبان ایبنا پیشنهاد کرد.

۱۲ کتاب مهم در حوزه حکمرانی

۱- کتاب «تلنگر برای ایران»

کتاب «تلنگر برای ایران»، نوشته علیرضا نفیسی (عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران) و همکارانش، در انتشارات میلکان منتشر شده است. در این کتاب، نویسندگان سعی داشته‌اند به این پرسش پاسخ دهند که «چگونه دولت با ابزارهایی که در اختیار دارد، می‌تواند رفتارهای روزمره شهروندان را به نفع صلاح عمومی جامعه تغییر دهد». به همین منظور، ترکیبی از یافته‌های خط‌مشی‌گذاران عمومی، اقتصاددانان رفتاری و روانشناسان به کار گرفته شده است. به این دلیل که یادگیری از طریق تأمل عمیق در نمونه‌های تجربه‌شده واقعی به دست می‌آید، در این کتاب نمونه‌های موردی موفق یا ناموفق داخل و خارج ایران مطرح شده است که فرصتی برای تفکر بیشتر دانشجویان و خط‌مشی‌گذاران فراهم می‌کند.

۱۲ کتاب مهم در حوزه حکمرانی

۲- کتاب «منطق تحلیل پیچیدگی در دانش ژئوپلیتیک؛ حکمرانی رژیم‌ها در ساختارهای جغرافیایی»

کتاب «منطق تحلیل پیچیدگی در دانش ژئوپلیتیک؛ حکمرانی رژیم‌ها در ساختارهای جغرافیایی»، توسط محمدباقر قالیباف (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) و مجید غلامی (عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران)، به رشته تحریر درآمده است و توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است. این کتاب با تأکید بر عاملیت رژیم‌ها در ساختارهای جغرافیایی، تاکید می‌کند که رژیم‌ها نقش ویژه‌تری نسبت به دیگر عوامل موثر بر سازماندهی سیاسی فضا و توزیع فضایی قدرت دارند. این کتاب می‌تواند به‌عنوان منبع آموزشی رشته‌های ژئوپلیتیک، جغرافیای سیاسی، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، حکمرانی جهانی، علوم نظامی و امنیت بین‌الملل و سایر علاقه‌مندان به دانش‌های سیاست، جغرافیا و قدرت قرار بگیرد.

۱۲ کتاب مهم در حوزه حکمرانی

۳- کتاب «نگرشی انتقادی به الگوهای غالب حکمرانی شهری»

کتاب «نگرشی انتقادی به الگوهای غالب حکمرانی شهری» توسط سید مصطفی جلیلی (عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران) و همکارش، تالیف شده و در انتشارات مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران منتشر شده است. این کتاب، با نگاهی منسجم ضمن تبیین ابعاد گوناگون معرفت‌شناسانه، اصول و ارزش‌ها، ابعاد نهادی و ساختاری و بازتاب فضایی الگوهای غالب حکمرانی شهری در تطوری تاریخی، دیدگاه‌های انتقادی درباره هر یک از الگوهای حکمرانی شهری را تدوین کرده است. در نهایت تصویری یکپارچه از فراز و فرودها، ریشه‌ها و رهنمودهای مربوط ارائه شده است که خواندن آن برای دانشگاهیان و علاقه‌مندان، توصیه می‌شود.

۱۲ کتاب مهم در حوزه حکمرانی

۴- کتاب «سیستم ارزشیابی عملکرد دوره‌ای (ساعد) حکمرانی»

کتاب «سیستم ارزشیابی عملکرد دوره‌ای (ساعد) حکمرانی» به تالیف علی‌اصغر پورعزت (استاد دانشگاه تهران) و بهاره ماه‌بانوئی (عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران) و همکارانشان در انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است. این کتاب برنده جایزه کتاب سال دانشگاهی انتشارات سمت نیز شده است. در این کتاب، پس از ارائه مفهوم ارزیابی و ارزشیابی عملکرد، تجربه کشورهای جهان در حوزه ارزشیابی عملکرد حکمرانی، مدل‌های منتخب ارزشیابی عملکرد حکمرانی، شاخص‌های عمومی و اختصاصی ارزشیابی عملکرد حکومت (در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، اداری و عدالت بین‌نسلی) و در نهایت نحوه طراحی مدل جامع ارزشیابی عملکرد اجرایی بیان شده است. مطالعه این کتاب به دانشگاهیان علاقه‌مند به حوزه های مدیریت و حکمرانی پیشنهاد می‌شود.

۱۲ کتاب مهم در حوزه حکمرانی

۵- کتاب «نور ایمان و عقل در حکمرانی»

کتاب «نور ایمان و عقل در حکمرانی؛ طرح‌ریزی استراتژیک به منظور تأسیس و توسعه دانشکده‌های حکمرانی بر پایه انگاره‌های دینی» به قلم محمداسماعیل عبداللهی (عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران) نوشته شده است و توسط موسسه مطالعات حکمی منتشر شده است. این کتاب با رویکرد تمدنی و نگرش سیستمی به پردازش مدل‌های مختلف تأسیس و الگوهای متنوع ارتقاء نرم‌افزاری دانشکده‌های حکمرانی پرداخته است و در نهایت براساس زیست‌بوم اسلامی- ایرانی، به مدل بهینه و برگزیده‌ای رسیده است که به خطمشی‌گذاران، حکمرانان و دانشمندان جهان اسلام قابل پیشنهاد است.

۱۲ کتاب مهم در حوزه حکمرانی

۶- کتاب «ارزشیابی و مدیریت عملکرد سازمان»

کتاب "ارزشیابی و مدیریت عملکرد سازمان" توسط علی اصغر پورعزت (استاد دانشگاه تهران) و بهاره ماه‌بانویی (عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران) و همکارانشان نوشته شده و در انتشارات حکمرانی منتشر شده است. این کتاب به دلیل در نظر گرفتن عملکرد فردی، گروهی و سازمانی می‌تواند برای سازمان‌ها، جنبه رهنمودی و کاربردی داشته باشد. محتوای این کتاب شامل چنین موضوعاتی است: مفهوم‌پردازی ارزشیابی عملکرد، سیر تطور تاریخی آن، انواع شیوه‌های ارزشیابی، تشریح چالش‌های ارزشیابی، دسته‌بندی مدل‌ها و سطوح مختلف آن، فراگرد ارزشیای عملکرد کارکنان سازمان، ارزشیابی عملکرد در عمل، مقایسه ارزشیابی عملکرد سازمان خصوصی با ارزشیابی عملکرد سازمان دولتی یا غیرانتفاعی. این کتاب به منظور مطالعه دانشجویان و اساتید رشته‌های مدیریت پیشنهاد می‌شود.

۱۲ کتاب مهم در حوزه حکمرانی

۷- کتاب «درآمدی بر مدیریت سیاست‌های تغییر رفتار»

کتاب «درآمدی بر مدیریت سیاست‌های تغییر رفتار» به کوشش علیرضا نفیسی (عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران) گردآوری شده و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده است. بر اساس محتویات این کتاب، تاکنون مقالات و گزارش‌های متعددی در زمینه خط‌مشی‌های تغییر رفتار در اندیشکده‌های وابسته به دولت‌ها تولید شده است. هر یک از این اسناد، وظیفه تمرکز و موشکافی بخشی از فعالیت‌های فرایند خط‌مشی‌گذاری را بر عهده داشته است. تأکید گردآورنده این کتاب، بیشتر بر بعد کاربردی و فنی این اسناد، ارائه نمونه‌ها و مطالعات موردی متعدد و ارائه راهنمایی عملی (شامل توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای خط‌مشی‌گذاران و مجریان خط‌مشی‌های تغییر رفتار) بوده است.

۱۲ کتاب مهم در حوزه حکمرانی

۸- کتاب «درآمدی بر کانون ارزیابی اصیل»

کتاب «درآمدی بر کانون ارزیابی اصیل» توسط علی اصغر پورعزت (استاد دانشگاه تهران) و افسانه دهقان‌پور فراشاه (عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران) و همکارشان به رشته تحریر درآمده و توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی، منتشر شده است. این کتاب با رویکردی کاربردگرایانه در حوزه ارزیابی و توسعه شایستگی‌ها، نگارش یافته است. نویسندگان درصدد بوده‌اند که بسیاری از ظرایف و نکات مهم در طراحی کانون‌های ارزیابی و توسعه را گام به گام آموزش دهند. این کتاب بر ضرورت ویژه‌سازی و متناسب‌سازی دقیق کانون ارزیابی و طراحی تمرین‌های ارزیابی (متناسب با شغل مورد نظر) تاکید دارد. این رویکرد کانون ارزیابی اصیل را از کانون‌های ارزیابی متداول، متمایز می‌سازد. مطالعه این کتاب به دانشگاهیان و پژوهشگران علاقه‌مند به حوزه‌های مدیریت و حکمرانی پیشنهاد می‌شود.

۱۲ کتاب مهم در حوزه حکمرانی

۹- کتاب «خط‌مشی‌پژوهی؛ رصد منافع ملی از طریق پژوهش درباره خط‌مشی عمومی»

کتاب «خط‌مشی‌پژوهی؛ رصد منافع ملی از طریق پژوهش درباره خط‌مشی عمومی» توسط علی اصغر پورعزت (استاد دانشگاه تهران) و سحر بابایی (عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران) نوشته و در انتشارات مهرستان منتشر شده است. این کتاب، ضمن تشریح اهمیت خط‌مشی‌گذاری و خط‌مشی پژوهی، به نهادسازی به عنوان تضمینی برای اجرای صحیح خط‌مشی‌پژوهی پرداخته است. همچنین با معرفی اصول، معیارها و راهکارهایی برای واکاوی عمیق هر مرحله از فراگرد خط‌مشی‌پژوهی، ابزارهایی را برای کمک به پژوهشگران معرفی نموده است. این کتاب شامل موردکاوی چهار نمونه (قانون هدفمندی یارانه ها، طرح تحول نظام سلامت، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و خط‌مشی ساماندهی تولید و عرضه مسکن مهر) است که با تشریح کاربردی هشت مرحله خط‌مشی‌پژوهی، درک خوبی را به مخاطب متعهد به اجرا، ارائه می‌دهد.

۱۲ کتاب مهم در حوزه حکمرانی

۱۰- کتاب «مدیریت تغییر، بهبود و تحول سازمانی»

کتاب «مدیریت تغییر، بهبود و تحول سازمانی»، به کوشش سید محمد مقیمی (استاد دانشگاه تهران) و حسین ایمانی (عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران) به رشته نگارش در آمده است. بر اساس محتویات این کتاب می‌توان گفت که در دنیای کنونی، تغییر یک استثنا نیست، بلکه امری عادی و رایج است و تنها چیزی که می‌توان نسبت به آن اطمینان داشت، عدم اطمینان است. در سال‌های اخیر، کوچک‌سازی، تجدید ساختار، ادغام، تملک، برون‌سپاری، افزایش رقابت و تغییرات فرهنگی، سازمان‌ها را با چالش‌های متعددی روبه‌رو کرده است. سازگاری و پاسخگویی سازمان‌ها نسبت به این فشارها و تغییرات، ضرورتی انکارناپذیر است. نویسندگان در این کتاب به موضوع تحول و بهبود سازمانی، فرآیندها، مدل‌ها، الزامات، موانع و شایستگی‌های مربوط به آن‌ها پرداخته‌اند. مخاطبان اصلی این کتاب، دانشجویان و پژوهشگران رشته مدیریت و مدیرانی هستند که تحول و بهبود سازمانی، دغدغه آن‌ها است.

۱۲ کتاب مهم در حوزه حکمرانی

۱۱- کتاب «پیشگامان مدیریت دولتی»

کتاب «پیشگامان مدیریت دولتی» به ترجمه سید محمد مقیمی (استاد دانشگاه تهران)، امیرحسین عبداله‌زاده و حسین ایمانی (عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران) در انتشارات سمت منتشر گردیده است. این اثر منحصر به فرد، مجموعه‌ای از اصیل‌ترین آثار برجسته‌ترین نویسندگان و متخصصان عرصه مدیریت دولتی را در قالب سیری تاریخی ارائه کرده است. همچنین این کتاب، مسائل و چالش‌های اصلی پیش‌روی مدیران در سازمان‌های عمومی و دولتی (که کمابیش در همه سازمان‌ها و کشورها موجود و مشترک است) را مطرح می‌کند. همه مدیران و کارکنان سازمان های عمومی ناگزیر به شناخت و مواجه شدن با موضوعات و مسائل این کتاب کاربردی هستند.

۱۲ کتاب مهم در حوزه حکمرانی

۱۲- کتاب «استراتژی بازاریابی»

کتاب «استراتژی بازاریابی» به ترجمه حسین جلیلیان (عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران) و همکارش توسط انتشارات نگاه دانش منتشر شده است. در این کتاب تصریح شده است که کشورها، سازمان‌ها و شرکت‌ها در عرصۀ پررقابت و پرتلاطم کنونی با نیروهایی مواجه هستند که شکل‌دهنده اقتصادها و بازارهای آینده است. این نیروها شامل تحول دیجیتال در فعالیت‌های کسب و کار، افزایش تنش‌ها در تجارت جهانی، افزایش انتظارات مشتریان، ظهور پلتفرم‌های قدرتمند و رسانه‌های جدید مبادلۀ ارزهای دیجیتال است. در همین حال، مطالبات جامعه از کسب و کارها برای پاسخگویی در خصوص مسائل محیط‌زیستی، اجتماعی و حکمرانی نیز در حال افزایش است. مطالعه این کتاب به دانشگاهیان، مدیران، کارآفرینان و حکمرانان حیطه کسب و کار، پیشنهاد می‌شود.

نظر شما