شناسهٔ خبر: 66697960 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نشست اتحاديه عرب در منامه | درخواست کشورهاي عربي براي توقف هرچه سريعتر جنگ در غزه

صاحب‌خبر -
نشست اتحاديه عرب در منامه | درخواست کشورهاي عربي براي توقف هرچه سريعتر جنگ در غزه
خبرگزاری آریا - سران کشورهای عربی در سی‌وسومین نشست اتحادیه عرب در منامه از جامعه جهانی خواستند تا برای توقف تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به باریکه غزه اقدام کنند.

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در جلسه افتتاحیه نشست سران عرب در بحرین تاکید کرد این نشست در شرایط استثنائی برگزار می‌شود. تجاوزات رژیم اسرائیل به ملت فلسطین در غزه با وحشیگری کامل حادثه تاریخی مهمی به شمار می‌رود و ملت‌های عربی خشونت‌های کوکورانه رژیم اشغالگر علیه زنان و کودکان فلسطینی و تعقیب آوارگان و مهاجران فلسطینی در مناطق مختلف با بمب و گلوله را فراموش نمی‌کنند. همه جهانیان به این حقیقت روشن پی برده اند که صلح و اشغالگری با یکدیگر تناقض دارند. اشغالگری فقط با انجام پاکسازی نژادی و توسل به زور سلاح قابل ادامه است، اما راه صلح و ثبات در این منطقه رویکرد دیگری را ایجاب می‌کند و نیازمند آن است که رژیم اشغالگر اسرائیل از توهم سلطه بر این سرزمین و انسان‌ها چشم پوشی کند و فورا به اشغال پایان دهد و کشور فلسطین در مرز‌های سال 1967 تاسیس شود.
غ
محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که کشورش ریاست دور قبلی نشست اتحادیه عرب را در ریاض به عهده داشت، طی سخنانی در ابتدای نشست جدید گفت: عربستان به مسائل اساسی جهان عرب توجه زیادی داشته است.
وی افزود: عربستان اخیراً میزبان نشستی بود که تجاوز اسرائیل به غزه به هر بهانه‌ای را محکوم کرد. ریاض از تلاش‌ها برای رسیدگی به وضعیت انسانی در غزه حمایت می‌کند. ما پویشی مردمی با بیش از 700 میلیون ریال سعودی راه اندازی و ضمن ایجاد پل‌های هوایی و دریایی، از تلاش‌های بین المللی برای کمک به برادران در فلسطین حمایت کردیم.
بن سلمان در ادامه تصریح کرد: از جامعه جهانی می‌خواهیم از تلاش‌ها برای آتش‌بس در غزه حمایت و تجاوز وحشیانه علیه برادران فلسطینی ما را متوقف کند. ما از تشکیل کشور مستقل فلسطین و به رسمیت شناختن بین المللی آن حمایت می‌کنیم.
سلمان
ولیعهد عربستان خاطرنشان کرد: ریاض خواستار حل و فصل مناقشات از طریق راه‌های مسالمت آمیز است و بر اهمیت حفظ امنیت منطقه دریای سرخ تأکید می‌کند. ماتوقف هرگونه فعالیتی را که بر ایمنی ناوبری دریایی تأثیر می‌گذارد، خواستاریم.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در سخنان خود گفت: ما از آنچه در غزه اتفاق می‌افتد بسیار رنج می‌بریم و امیدواریم که این امر بر سایر مناطق تأثیر نگذارد. آنچه در غزه اتفاق می افتد بزرگترین درگیری است که در دهه های اخیر به غیرنظامیان آسیب رسانده است. جنگ در غزه وحشتناک است و من سیاست مجازات دسته جمعی فلسطینی‌ها را رد می‌کنم. از گسترش شهرک‌ها و خشونت‌ها در کرانه باختری آشفته‌ام و بار دیگر خواستار آتش بس در غزه هستم.
گ
گوترش تاکید کرد: مردم فلسطین به شدت رنج می‌برند و حمله به رفح غیرقابل قبول است. تنش‌ها در بیت‌المقدس بالا گرفته و شهرک نشینان به طرز وحشتناکی مانع رسیدن کمک ها به غزه می شوند.
دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار آتش بس در سودان و گذار به یک روند سیاسی شد.
ملک عبدالله دوم پادشاه اردن گفت ویرانگری هایی که امروز در غزه روی می دهد پیامدهای وخیمی برای نسل هایی که شاهد این ظلم و ستم ها بوده اند دارد. غزه به سال های زیادی زمان نیاز دارد تا بهبود پیدا کند. حوادث غزه نه تنها هیچ ثباتی برای منطقه به دنبال نداشت بلکه باعث تشدید خشونت ها و منازعات می شود.
اردن
جنگ باید متوقف شود و جهان باید مسئولیت اخلاقی و انسانی خود را برای پایان دادن به این منازعه که بیش از هفت دهه است ادامه دارد انجام دهد.
وی ادامه داد: حمایت از دولت فلسطین جهت انجام مأموریت خود و حمایت از برادران فلسطینی برای دستیابی به همه حقوق قانونی و تاسیس کشور مستقل در مرزهای سال 1967 به پایتختی قدس، باید افزایش پیدا کند.
پادشاه اردن گفت: ضمن تاکید بر ادامه ارسال کمک برای اهالی غزه با همکاری شرکای بین المللی، بر ضرورت حمایت از آنروا برای انجام مأموریت خود و افزایش اعتبارات مالی این آژانس تاکید می کنیم.
حمد بن عیسی پادشاه بحرین تاکید کرد منافع ملت فلسطین ایجاب می کند با هم متحد باشند. سازمان آزادیبخش فلسطین همچنان نماینده قانونی فلسطینیان است.
بحرین
پادشاه بحرین افزود: بدون شک تاسیس کشور مستقل فلسطین به نفع همه کشورهای اطراف است و به آنها کمک می کند بحران ها را پشت سر بگذارند.
وی گفت پیش از هر چیز گزینه صلح باید به عنوان گزینه راهبردی و گریز ناپذیر پذیرفته شود.
حمد بن عیسی تاکید کرد بحرین طرح هایی برای کمک به ثبات منطقه و توسعه آن ارائه می کند که اولین آنها دعوت به برگزاری کنفرانس بین المللی صلح در خاورمیانه و همچنین حمایت از فلسطین برای کسب عضویت کامل در سازمان ملل است. پیشنهاد ویژه ما مبتنی بر ضرورت تامین خدمات آموزشی و بهداشتی برای افرادی است که از منازعات و درگیری ها در منطقه آسیب دیده اند.
رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا نیز هر گونه تاخیر در راه حل دو دولتی را به معنای ادامه فاجعه دانست و گفت: ما تخریب بی‌سابقه غزه را محکوم می‌کنیم. ما خواستار تلاش‌های هماهنگ برای توقف جنگ در غزه و اجرای یک راه حل سیاسی بر اساس اصل راه حل دو کشوری هستیم. ما از جهان می‌خواهیم که جنگ علیه غزه را متوقف کند و حمایت‌های بشردوستانه از فلسطینی‌ها را افزایش دهد. ما به تعهدات مشارکت آفریقایی-عربی پایبند هستیم و آنها را احیا می‌کنیم.
دبیر سازمان همکاری اسلامی نیز تصریح کرد: فلسطین در معرض یک جنگ وحشیانه است که باید فورا متوقف شود. ادامه جنگ در غزه ناقض تمام قطعنامه‌های بین المللی است. فلسطینی‌ها باید در سرزمین خود ساکن شوند و آوارگی آنها رد شود.
رئیس‌جمهور مصر هم گفت: اسرائیل در کشتار و انتقام افراط کرده و کل مردم را در تلاش برای آواره کردن آنها محاصره کرده است. جنگ اسرائیل علیه غزه، انتخاب بین راه صلح یا هرج و مرج است. ما در حال تلاش جدی برای نجات منطقه از فروپاشی هستیم. ما اراده سیاسی بین‌المللی واقعی برای پایان دادن به مناقشه فلسطین و اسرائیل نمی‌بینیم. ما انحلال آرمان فلسطین را با آواره کردن فلسطینی‌ها رد می‌کنیم اسرائیل از زیر بار مسئولیت خود طفره می‌رود و با عملیات نظامی در رفح پیش می‌رود.
سیسی افزود: نظام بین‌الملل در حال آزمایش است و پیامدهای آن برای صلح و امنیت جهانی بزرگ خواهد بود. ما اراده سیاسی واقعی برای پایان دادن به مناقشه فلسطین و اسرائیل نمی بینیم. اسرائیل با آواره کردن مردم نوار غزه به دنبال غیرممکن کردن زندگی در غزه است. زندگی فلسطینی‌ها کمتر از جان دیگران نیست و آنها حق دارند کشور خود را به دست آورند. سیاست حاشیه نشینی در غزه نمی‌تواند صلح را به ارمغان بیاورد.
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: اولویت ما توقف فوری تجاوز اسرائیل است. آمریکا 4 بار از وتوی خود برای جلوگیری از توقف جنگ و عضویت فلسطین در سازمان ملل استفاده کرد. جنایات جنگی و نسل کشی در غزه 7 ماه است که تحت پوشش آمریکا ادامه دارد. ایالات متحده باید از وتوی خود علیه اجماع بین المللی دست بردارد.
خبرگزاری آریا

محمود عباس افزود: باید از ایالات متحده خواسته شود که به اسرائیل فشار بیاورد تا پول ما را آزاد کند. ما دولتی متشکل از افراد واجد شرایط تشکیل دادیم. امتناع حماس از پایان دادن به اختلافات به نفع اسرائیل است. اسرائیل سیاست‌های جداسازی غزه از کرانه باختری را برای از بین بردن راه‌حل دو دولتی اختصاص داده است. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که فورا اجرای راه حل دو دولتی را آغاز کند. ما آوارگی فلسطینی‌ها و تکرار فاجعه نکبت را رد می‌کنیم. همه مردم، از جمله مردم آمریکا، تجاوز اسرائیل را رد می‌کنند.
رئیس جمهور عراق نیز درجریان نشست منامه خاطرنشان کرد: ما بار دیگر بر موضع عراق در قبال مسأله فلسطین و حمایت بغداد از استقامت و پایداری ملت فلسطین در برابر حملات وحشیانه و ادامه‌دار تاکید می‌کنیم.
خبرگزاری آریا

عبداللطیف جمال رشید افزود: ما از هر پیشرفت مثبتی که در توقف درگیری داخلی در سوریه سهیم باشد، حمایت می‌کنیم و در راستای ممانعت از هر چیزی که امنیت و ثبات آن را تضعیف کند، تلاش می‌کنیم. ما از طرف‌های درگیر در سودان حمایت می‌کنیم تا خشونت را متوقف کنند و به انجام گفت‌وگو روی بیاورند، زیرا اوضاع به وضعیت تأسف‌باری رسیده است. ما به‌طور کامل از لبنان برای پشت سر گذاشتن چالش‌های اقتصادی و بحران‌های منطقه‌ای حمایت می‌کنیم. ما از تمامی تلاش‌هایی که خواستار بازگرداندن امنیت و ثبات در لیبی و انجام گفت‌وگو بین طرف‌های سیاسی برای برقراری صلح باشد، حمایت می‌کنیم و بر تلاش‌ها درراستای حفاظت از وحدت و امنیت یمن و برقرای ثبات در این کشور تاکید داریم.

نظر شما