شناسهٔ خبر: 66697926 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سفیر آفریقای جنوبی در لاهه: نسل کشی مداوم وجدان بشریت را تکان می‌دهد

ووسیموزی مادونسلا می‌گوید آفریقای جنوبی به دادگاه لاهه بازگشته است تا آنچه در توان دارد برای توقف نسل‌کشی انجام دهد. ووسیموزی مادونسلا می‌گوید آفریقای جنوبی به دادگاه لاهه بازگشته است تا آنچه در توان دارد برای توقف نسل‌کشی انجام دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری برنا، طبق اطلاعیه دیوان بین‌المللی دادگستری، جلسه دو روزه امروز و فردا (جمعه) با تکیه بر کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت‌ نسل‌کشی در نوار غزه برگزار می‌شود و آفریقای جنوبی از این دیوان خواسته تا اقدامات موقت اضافی و اصلاح اقدامات موقت قبلی را در نظر داشته باشد تا رژیم صهیونیستی عملیات نظامی خود در رفح، واقع‌ در جنوبی‌ترین نقطه غزه را متوقف کند.

نماینده آفریقای جنوبی به دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: «ما به دنبال تدابیر اضافی علیه اسرائیل به دلیل نابودی مداوم مردم فلسطین هستیم.»

نماینده هیات آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کرد: «دستورات قبلی دادگاه مانع از ارتکاب نسل‌کشی اسرائیل در غزه نشد. آنچه اکنون در رفح اتفاق می‌افتد، نشان‌دهنده آخرین گام اسرائیل برای نابودی نوار غزه است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل به بمباران مناطقی که آن را امن توصیف کرده است، ادامه می‌دهد. غیرنظامیان از جایی به جای دیگر در نوار رانده می‌شوند و دادگاه باید هم‌اکنون اقدام کند. هیچ چیز نسل‌کشی را توجیه نمی‌کند، حتی حق دفاع از خود.»

نماینده آفریقای جنوبی در لاهه افزود: «آفریقای جنوبی بر ضرورت کمک‌رسانی و نجات جان مردم غزه تاکید دارد. این دیوان قبلا به این نتیجه رسیده بود که فلسطینی‌ها حق دارند در برابر نسل‌کشی محافظت شوند.»

این مقام افزود: «از ماه مارس تاکنون، تحولاتی در غزه رخ داده است که دادگاه را ملزم به اعمال تدابیر جدید می‌کند. تصور بدتر شدن وضعیت از آنچه اکنون است، دشوار است. تهاجم به رفح بحران را بدتر می‌کند. درخواست داریم تدابیر بیشتر به دلیل حمله به رفح که آخرین پناهگاه فلسطینی‌ها در نظر گرفته می‌شود، اتخاذ شود. از زمانی که ما درخواست اعمال تدابیر احتیاطی را داشتیم، اسرائیل حملات خود را به تمام مناطق غزه تشدید کرده است. آنچه ما را بر آن داشت تا برای درخواست اقدامات بیشتر به دادگاه بازگردیم، وضعیت رفح است. هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد و در طول ماه‌ها همه کسانی که به رفح پناه برده‌ بودند، دیگر در امان نیستند. عملیات امروز اسرائیل در رفح ما را به یاد سربرنیتسا در بوسنی می‌اندازد.»

این تازه‌ترین درخواست آفریقای جنوبی از عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل متحد در پرونده حقوقی‌ای است که در آن رژیم صهیونیستی به ارتکاب نسل‌کشی در غزه متهم شده است. دیوان بین‌المللی دادگستری امروز رسیدگی به چهارمین درخواست آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

آفریقای جنوبی می‌گوید تل‌آویو علاوه بر حملات مستقیم نظامی به ملت فلسطین که تاکنون جان بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی از جمله زنان و کودکان را گرفته است، با ممانعت از دسترسی به مواد غذایی، سوخت و دارو، فلسطینیان را در غزه گرسنگی می‌دهد.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به اتهامات آفریقای جنوبی مدعی است که طبق قوانین بین‌المللی عمل کرده و پرونده آفریقای جنوبی را «افترای بی‌اساس» می‌خواند.

آفریقای جنوبی همچنین از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته تا تل‌آویو را مجبور کند که مقامات سازمان ملل، سازمان‌های بشردوستانه و روزنامه‌نگاران بتوانند بدون مانع به نوار غزه دسترسی داشته باشند.

تازه‌ترین شکایت آفریقای جنوبی بر این اساس است که عملیات کنونی صهیونیست‌ها، زندگی در غزه را با توجه به وضعیت انسانی وخیم کنونی در این منطقه و اهمیت گذرگاه رفح در تأمین کمک‌های غزه، به این معنی است که حمله تمام‌عیار اسرائیل به رفح، نقض ماده‌ای از کنوانسیون نسل‌کشی است که تصریح می‌کند «تحمیل عمدی شرایط زندگی بر گروهی از مردم، به‌طوری که موجب تخریب فیزیکی کلی یا جزئی شود، ممنوع است.»

در این شکواییه به بسته بودن گذرگاه کرم ابوسالم اشاره شده است. موافقت فوری دیوان بین‌المللی دادگستری با استماع درخواست آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که این دیوان ممکن است براساس دستورات قبلی خود در قبال درخواست‌های آفریقای جنوبی، دستورات تندی علیه رژیم صهیونیستی صادر کند.

این درخواست در شرایطی مورد بررسی دیوان لاهه قرار می‌گیرد که عملیات نظامی مرگبار صهیونیست‌ها در رفح برقرار است و در تازه‌ترین تحول، «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از استقرار نیروهای مسلح بیشتر در شهر رفح به‌عنوان بخشی از عملیات نظامی خبر داد.ووسیموزی مادونسلا می‌گوید آفریقای جنوبی به دادگاه بازگشته است تا «آنچه در توان دارد برای توقف نسل‌کشی انجام دهد» که به گفته او تقریباً «غزه را از نقشه خارج کرده است» و «وجدان بشریت را تکان داده است».

 او می‌گوید از زمانی که دیوان بین‌المللی دادگستری برای اولین بار به اسرائیل دستور داد تا اقداماتی را برای جلوگیری از اقدامات نسل‌کشی انجام دهد، اسرائیل «عمداً دستورات الزام‌آور دادگاه را زیر پا گذاشته و حملات خود به فلسطینی‌ها را تشدید کرده است».

 شدت این حملات مستلزم رسیدگی فوری و سریع دادگاه برای حفظ حقوق مردم فلسطین است، تعهدی که آفریقای جنوبی آن را جدی می گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما