شناسهٔ خبر: 66697454 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در سرای اهل قلم کودک و نوجوان؛

نشست «کمیک‌ها و کتاب‌های تصویری را بهتر ببینیم» برگزار شد

نشست «کمیک‌ها و کتاب‌های تصویری را بهتر ببینیم» با حضور عباس قدیرمحسنی در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «کمیک‌ها و کتاب‌های تصویری را بهتر ببینیم» با حضور عباس قدیرمحسنی، نویسنده پنجشنبه (۲۷ اردیبهشت‌ماه) در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.


عباس قدیرمحسنی در این نشست درباره کتاب‌های تصویری و تفاوت آن‌ها با کتاب مصور گفت: آیا هر کتابی که تصویر داشت کتاب تصویری است؟ کتاب تصویری با کتاب مصور فرق دارد. مهم‌ترین فرق کتاب تصویری و کتاب مصور این است که در کتاب تصویری متن از تصویر جدا نیست. متن با تصویر است که معنا پیدا می‌کند و اگر از تصویر جدا شود هویت خود را از دست می‌دهد؛ اما در کتاب مصور هم متن و هم تصویر برای خود هویت مستقل دارند. بهترین نمونه کتاب تصویری که اکنون در نمایشگاه موجود است کتاب «خانم حنا به گردش می‌رود» است.


او افزود: خیلی از ناشران اصلاً نمی‌دانند کتاب تصویری چیست؟ اصلاً در ایران کتاب تصویری نداریم؛ اگر هم داشته باشیم بسیار انگشت‌شمارند. کتاب‌های تصویری حاصل طراحی نویسنده است نه فقط قلم او. در روند تولید کتاب تصویری باید تصویرگر در کنار نویسنده باشد؛ نه اینکه تا وقت چاپ اصلاً نویسنده تصویرگر را نبیند. در کتاب تصویری همه‌چیز باید تعاملی باشد تا نویسنده و تصویرگر بتوانند با هم صحبت کنند و به یک نقطه مشترک برسند.

قدیرمحسنی به هزینه تولید کتاب تصویری هم اشاره و بیان کرد: هزینه تولید کتاب‌های تصویری بسیار بالاست؛ چون حجم متن به‌شدت کم است و حجم تصویر به‌شدت بالاست.


به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما