شناسهٔ خبر: 66696974 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

محمد صدر: در موضوع دکترین هسته‌ای سخنان رهبری تعیین کننده است/ شیخ زاید درباره خاتمی چه گفته بود؟

محمد صدر گفت: تبلیغات اسرائیل درباره ماهیت برنامه هسته ای ایران یک چیز است و واقعیت چیز دیگری. تاکنون بارها چه آژانس بین المللی انرژی اتمی و چه دستگاه های اطلاعاتی آمریکا به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اذعان داشته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفتگویی به بیان نکاتی درباره اظهارات اخیر کمال خرازی، احتمال بازگشت ترامپ به قدرت و احتمال احیای برجام و ... پرداخته است. مشروح این گفتگو را در ادامه به نقل از جماران می خوانید.

اخیرا سخنانی درباره تغییر دکترین هسته‌ای ایران زده می شود که آخرین مورد آن از سوی کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بود . آیا این مسئله را با هماهنگی در سطح بالای نظام می دانید یا موضع گیری های پراکنده افراد؟

من اطلاع دقیقی درباره منشاء این صحبت‌ها و اظهارنظرها ندارم. تا جایی که من اطلاع دارم در این حوزه سخنان و موضع گیری‌های رهبر نظام تعیین کننده است. ایشان بارها تولید، نگهداری و استفاده از سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند. اینکه برخی دوستان بر چه مبنایی سخنانی را درباره تغییر دکترین هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کنند، اطلاع ندارم و شاید اشاره هایی دریافت کرده باشند.

در همین زمینه برخی تغییر سطح تهدید از سوی اسرائیل را مبنایی مناسب برای تغییر دکترین هسته ای ایران می دانند و حتی آن را توجیه کننده تغییر فتوا هم می دانند. تا چه اندازه با چنین تعبیری موافق هستید؟

البته این طبیعی است که زمانی که دشمن شما را تهدید می‌کند، باید پاسخ مناسب را بدهید و هر اقدام او را با اقدام مشابه یا شدیدتر پاسخ بدهید. اگر اسرائیل روزی تصمیم به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بگیرد با عکس العمل شدیدی رو به رو خواهد شد.

طرف مقابل هم در بحث تغییر دکترین هسته ای ایران وجود دارد که منتقد این اظهارنظرها است و آن را کمک به روایت سازی اسرائیل درباره ماهیت غیر صلح آمیز برنامه هسته ای ایران می داند. فکر می کنید این نگرانی تا چه اندازه با توجه به تجربه ای که از پرونده هسته ای ایران داریم به جا است؟

تبلیغات اسرائیل درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران یک چیز است و واقعیت چیز دیگری. تاکنون بارها چه آژانس بین المللی انرژی اتمی و چه دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اذعان داشته‌اند. بنابراین، در این موضوع چندان نباید به تبلیغات اسرائیل درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران توجه کرد. همیشه این موضوع صادق است که نوع فعالیت های یک کشور را شرایط تعیین می کند و باید دید که در چه شرایطی قرار داریم.

پس از اتفاق های به وجود آمده میان ایران و رژیم اسرائیل بحث بازدارندگی ایران بسیار مطرح شده است. مولفه های بازدارندگی را برای یک کشور چگونه تعریف می کنید؟ آیا جمهوری اسلامی ایران موفق به آنچه که احیای بازدارندگی کشور نامیده می شود، شد؟

بازدارندگی عمدتا با میزان قدرت هر کشور در ارتباط است. بعد نظامی یکی از ابعاد قدرتی است و نه همه آن. طبیعی است که اقتصاد قوی، تکنولوژی قوی، روابط بین المللی قوی و حمایت مردمی از عناصر مهم در تعریف حد و حدود قدرت یک نظام سیاسی است. در پاسخ به بخش دوم سوال شما باید بگویم که ما توانستیم با واکنشی که به حمله رژیم اسرائیل به مقر دیپلماتیک ایران در سوریه داشتیم این بازدارندگی را احیاء کنیم.

فکر می کنید مساله حمله ایران به اسرائیل و نمایش توانمندی موشکی ایران، کشورهای عربی همسایه ما را ترسانده است؟ به نظر شما آیا آنها نزدیکی به ایران بخصوص با تضمین کشوری مانند چین را راهی برای مهار ایران انتخاب کردند؟

اقدام ایران در هدف قرار دادن خاک سرزمین های اشغالی در میانه جنگ غزه، تحسین مردم کشورهای عربی و حتی برخی دولتمردان این کشورها را هم برانگیخت. از سوی دیگر، به نظر من این کشورها می دانند که ایران هیچ گاه رویه تجاوز به کشورهای همسایه را نداشته و تاریخ ایران نیز گواه این حقیقت است. ممکن است که برخی از این کشورهای عربی منطقه گاهی ابراز نگرانی از برخی فعالیت های جمهوری اسلامی ایران کنند و در این زمینه وظایف وزارت خارجه بسیار سنگین است. وزارت خارجه باید با گسترش رابطه با کشورهای منطقه آنها را قانع کند که تامین امنیت منطقه باید توسط کشورهای این منطقه صورت بگیرد و نه بازیگران خارج از منطقه. این اطمینان بخشی به کشورهای همسایه مسئولیت مهمی است که وزارت خارجه باید از عهده آن برآید.

شاید تکرار یک خاطره که تاکنون در چند مصاحبه گفته ام خالی از لطف نباشد. من در دوره اصلاحات دیداری با شیخ زاید، امیر امارات متحده عربی داشتم . او در این ملاقات به من گفت که آقای خاتمی(رئیس جمهور وقت ایران) نه تنها برای ایران بلکه برای ما کشورهای عربی جنوب خلیج فارس هم امنیت به ارمغان آورده است.

اکنون اگر ما بتوانیم همان سیاست و کیاست دوره اصلاحات را در سیاست خارجی دنبال کنیم و به سمت تنش زدایی از رابطه با کشورهای همسایه و اعتمادسازی حرکت کنیم، برخی نگرانی ها در کشورهای همسایه هم از بین خواهد رفت و کشورهای منطقه تامین امنیت منطقه توسط بازیگران منطقه ای را خواهند پذیرفت.

نظر شما