شناسهٔ خبر: 66696585 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله جوادی آملی:

نظم علمی، کلامی و درسی موسوعه معارف اهل بیت ویژه است

حضرت آیت الله جوادی آملی موسوعه معارف اهل بیت (ع) را از نظر نظم علمی، کلامی و درسی ویژه توصیف کرد و گفت: این موسوعه می‌تواند به عنوان یکی از منابع علم کلام حوزه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته تفسیر قرآن کریم پیش از ظهر امروز در پیام تصویری به آئین معرفی موسوعه «معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه» که در سالن همایش‌های بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت گفت: از خداوند می‌خواهیم که آن‌چه خیر و صلاح این نظام است به ما عطا فرماید.

این استاد برجسته تفسیر قرآن کریم با اشاره به رونمایی از موسوعه «معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه» اظهار داشت: نظم علمي، کلامي و درسی اين موسوعه بزرگ معارف کتاب و سنت ویژه است.

وی با بیان اینکه این مجموعه به معنای حقیقی یک موسوعه است ابراز داشت: یک موسوعه کامل نخست باید با نظم علمی ملحوظ شده باشد و دوم اینکه درجات تفصيلی آن‌ها در کنار بيان اجمالی مطالب ذکر شده باشد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی موسوعه «معارف اهل البیت فی الکتاب الاربعه» را دارای قابلیت قرار گرفتن در منابع علم کلام حوزه‌های علمیه عنوان کرد و افزود: در این موسوعه سه مسئله «توحيد»، «وحي و نبوت» و «امامت و ولايت» محور هستند و ساير امور زير مجموعه اين سه بارگاه با برکت و عظيم قرار دارند.

این استاد برجسته تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه اهل بیت (ع) ما را در معرفت معارف الهی هدایت کردند، تصریح کرد: اگر موضوع توحید، وحی و امامت را با راهی که مشخص کرده‌اند پیگیری کنیم، یک مجتهد به دین و مسائل سیاسی اجتماعی می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه شناخت باید از درون باشد یادآور شد: بيرون ممکن است تبليغي و سفارشي باشد؛ ممکن است گزاف و کذب به بيرون راه پيدا کند؛ ولي شناخت از درون با درون، حق است؛ ممکن است درون کسي کذب محض باشد؛ ولي شناختن کذب از درون، صدق و حق است. اين مسئله در سایر عرصه‌ها ازجمله عرصه‌های سياسی و اجتماعی نیز کارآمدی دارد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی به زحمات جمعی از اساتید و فضلای حوزه در جمع‌بندی موسوعه «معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه» اظهار داشت: ما هيچ بحث مستقل رسمی در فلسفه مشاء، اشراق و حکمت متعاليه نداريم که واجب الوجود، حقيقت نامتناهي است.

نظر شما