شناسهٔ خبر: 66696429 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چند دستگی در مجلس یکدست/ هدایت یکی از فراکسیون های مجلس توسط رائفی پور؟

آخرین روزهای کاری مجلس یازدهم از راه رسیده و قرار است طبق برنامه، مجلس دوازدهم از هفتم خردادماه آغاز به کار کند. در این میان برنامه‌ها از سوی جریان‌های سیاسی حاضر در این مجلس برای چینش درون مجلس آغاز شده و روزبه‌روز بیشتر مشخص می‎شود که چه فراکسیون‌هایی در مجلس دوازدهم حضور جدی خواهند داشت و پرتعداد خواهند بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه هم‌میهن در گزارشی به بررسی فراکسیون‌بندی پارلمان جدید پرداخته است که در ادامه ان را می خوانید.

برنامه‌های جدی سه فراکسیون مجلس دوازدهم در حال پیگیری است؛ جلسه‌های ابتدایی خود را برگزار کرده‌اند و هفته آینده پیش از افتتاحیه ترکیب نهایی خود را مشخص خواهند کرد. این گزارش نگاهی به مهم‌ترین فراکسیون‌هایی دارد که حضور آنها در مجلس دوازدهم قطعی است و البته نگاهی به احتمال دوتکه شدن اصول‌گرایان در مجلس دوازدهم دارد. البته ذکر این نکته ضروری است که فراکسیون‌هایی در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند که یا تعداد نماینده‌های آنها بالا خواهد بود و یا در جریانات داخلی مجلس می‌توانند تاثیرگذار باشند.

فراکسیون انقلاب اسلامی

در بین فراکسیون‌های اصلی که تشکیل آنها در مجلس دوازدهم قطعی و احتمالاً با تعداد بالایی از اعضا همراه خواهد بود، فراکسیون انقلاب اسلامی است؛ فراکسیونی که ریشه تشکیل آن به دوره هشتم مجلس برمی‌گردد و پس از آن در دوره‌های مختلف هم شاهد وجود چنین فراکسیونی بوده‌ایم. در همین دوره یازدهم هم این فراکسیون مشغول به فعالیت بوده و ریاست آن در اختیار محمدباقر قالیباف است.

البته این احتمال وجود دارد که نام این فراکسیون در مجلس دوازدهم تغییر کند. این نکته‌ای است که ابوالفضل ابوترابی ۵اردیبهشت در مصاحبه با ایرنا بیان کرده بود: «منتخبین مجلس دوازدهم در نشست‌هایی که داشته‌اند تصمیم گرفتند تا فراکسیونی سیاسی در مجلس دوازدهم تشکیل دهند و در واقع سنگ‌بنای چنین فراکسیونی در این نشست‌ها گذاشته شده است و تا زمانی که اسم نهایی برای این فراکسیون انتخاب شود و مابقی نمایندگان در دور دوم انتخابات مشخص شوند، بنا شده نام این فراکسیون همان فراکسیون انقلاب اسلامی باشد.»

آغاز رسمی برنامه‌ها - برای سر و سامان دادن به وضعیت این فراکسیون، برنامه‌ها از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری به‌صورت رسمی آغاز شده و در حال پیش‌روی است.

اوایل اردیبهشت اولین جلسه برای تصمیم‌گیری پیرامون این فراکسیون تشکیل و این افراد به‌عنوان اعضای هیئت اجرایی فراکسیون انتخاب شده‌اند: «نصرالله پژمانفر، رضا تقی‌پور، علی خضریان، حمید رسائی، محسن زنگنه، مالک شریعتی، جلیل میرمحمدی، محمدتقی نقدعلی و مجتبی یوسفی.»

و هفته آینده این فراکسیون یک جلسه مهم دیگر خواهد داشت. مالک شریعتی 25 اردیبهشت در جمع خبرنگاران درباره جلسه پیش‌رو گفته بود: «دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه اولین جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم برای تصویب اساسنامه، آئین‌نامه و هیئت رئیسه این فراکسیون تشکیل می‌شود. تاکنون هیئت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی چهار جلسه تشکیل داده است. برای نشست مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی در هفته آینده نیز از ۲۰۰ منتخب دعوت شده است.»

وحدت با همه به غیر از دو گروه – یکی از نکته‌های مهمی که پیرامون این فراکسیون حداقل در ابتدای کار وجود دارد و به چشم می‌آید، این است که به نظر می‌رسد گردانندگان اصلی فراکسیون در تلاش‌اند تا وحدتی حداکثری را بین اصول‌گراها در فضای داخلی مجلس ایجاد کنند. این موضوع هم از ترکیب هیئت اجرایی قابل برداشت است و هم از اظهارنظری که سیدمحمود نبویان انجام داده بود.

او 24 اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته بود: «با وحدت است که می‌توان مشکلات مردم را حل کرد و تأکید می‌کنم اطاعت فرمایشات مقام معظم رهبری واجب شرعی است؛ الزام است. فراکسیون برای این جهت تشکیل‌شده است. اتفاقاً از همه دوستان انقلاب اسلامی تقریباً دعوت کرده‌ایم. جلسه اول تشکیل شد. اهداف توضیح داده شد. حدود ۴۰ نفر دعوت‌شده بودند که به‌عنوان مؤسسین این فراکسیون برای مجلس دوازدهم باشند. از همه گروه‌های انقلاب از دوستان امنا، ائتلاف آمده بودند. مثلاً آقای متکی، حاج‌آقای رسائی دعوت‌شده بودند. ممکن است در برخی از مصادیق و برخی از راهکارها اختلاف داشته باشیم. خیلی طبیعی است باید اختلاف در فراکسیون حل شود. از دوستانی هم که دعوت نشده بودند از آن‌ها خواهیم خواست تشریف بیاورند.»

البته در کنار تلاشی که برای وحدت صورت گرفته، آنگونه که اعضای مهم فراکسیون عنوان کرده‌اند، دو خط قرمز مهم برای ورود به فراکسیون وجود دارد که اولین مورد آن اصلاح‌طلبان و چهره‌های نزدیک به آنها هستند. این نکته‌ای است که به صراحت از سوی عضو هیئت اجرایی فراکسیون عنوان شده است.

مالک شریعتی 29 فروردین در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری فارس انجام داد، گفته بود: «بده‌بستان منتخبین جریان انقلابی با اصلاح‌طلبان مجلس دوازدهم، خط قرمزی است که نباید شکسته شود، اگر منتخبین مجلس دوازدهم به دنبال تحول هستند که باید هم باشند، توجه به این نکته ضروری است که رسیدگی به مسائل اساسی کشور و حل مشکلات اقتصادی در سایه وحدت به‌ویژه در جریان اکثریت مجلس ممکن است. منتخبین انقلابی مجلس دوازدهم به الزامات وحدت پایبند باشند و نگذارند القائات رقبای جریان انقلاب در عمل باعث قدرت یافتن اصلاح‌طلبان و ضعیف شدن جریان انقلاب شود که این مهم با تشکیل فراکسیون واحد انقلاب اسلامی با به رسمیت شناختن سلائق مختلف درون آن ممکن خواهد بود.»

اما علاوه بر اصلاح‌طلبان، به نظر می‌رسد تصمیم مهم این فراکسیون فاصله گرفتن از جریان تازه‌ای است که در دل اصول‌گرایان متولد شده است. البته هرچند نامی از «جبهه صبح ایران» به دبیرکلی علی‌اکبر رائفی‌پور به‌عنوان خط قرمز برده نشده اما علی خضریان اول اردیبهشت مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا انجام داده بود، کدهایی را داده بود که شاید بتوان آن را به سمت و سوی رائفی‌پور دانست.

خضریان گفته بود: «با انسجام میان نیروهای انقلاب، به برخی افراد لابی‌باز اجازه داده نخواهد شد ایجاد چند فراکسیون را در مجلس دوازدهم پیاده کنند؛ این همان کاری است که در مجلس دهم رخ داد و مجلس را به سمت سه فراکسیون بردند. تشکیل سه فراکسیون در مجلس دوازدهم بدان معناست که فرصت‌طلبان و لابی‌بازان، وسط میدان بازی خواهند کرد و هر روز به سمت‌وسویی می‌روند و در نهایت با دیدگاه‌های جریان انقلاب در داخل مجلس در راستای منافع خودشان بازی می‌کنند که نتیجه آن آسیب به کارنامه نیروهای انقلاب در مجلس شورای اسلامی است. نباید اجازه دهیم کسی خارج از مجلس برای فراکسیون اکثریت برنامه‌ریزی کند؛ باید همه برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌ها جهت ایجاد فراکسیون اکثریت در داخل مجلس و توسط خود منتخبان مردم صورت گیرد که نتیجه آن هم ایجاد فراکسیون اکثریت با حضور تمام دیدگاه‌ها و جریان‌های داخل جریان انقلاب است.»

ماجرای ریاست مجلس – با توجه به اینکه احتمالاً این فراکسیون بیشترین تعداد اعضا در مجلس دوازدهم را خواهد داشت، تحولات درونی فراکسیون برای تعیین رئیس جدید مجلس مهم به نظر می‌رسد. تاکنون دو اظهارنظر درباره گزینه‌های اصلی فراکسیون برای ریاست مجلس صورت گرفته است.

ابتدا ابوالفضل ابوترابی در مصاحبه 5 اردیبهشت خود با خبرگزاری ایرنا گفته بود: «محمدباقر قالیباف در حال برگزاری نشست‌هایی به صورت فردی و جمعی با منتخبین مجلس دوازدهم با موضوع و دستورکار ریاست مجلس آینده است. همچنین مجتبی ذوالنوری، علی نیکزاد و منوچهر متکی نیز دیدارهای فردی و جمعی با منتخبین مجلس دوازدهم برای معرفی خود به‌عنوان نامزد ریاست مجلس و ارائه برنامه‌هایشان برنامه‌ریزی کرده‌اند.»

اما دومین اظهارنظر صورت‌گرفته درباره وضعیت فراکسیون درباره ریاست آینده مجلس مهم‌تر از حرفی به نظر می‌رسد که ابوترابی زده بود. سیدمحمود نبویان در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری فارس که در تاریخ 24 اردیبهشت برگزار شد، گفته بود: «ریاست آقای قالیباف، متکی و ذوالنوری مطرح است. ممکن است من به آقای الف رأی بدهم شما به آقای ب رأی بدهید؛ اشکال ندارد فلسفه تشکیل فراکسیون آن بود که این اختلافات را درون فراکسیون حل کنیم؛ یعنی دوستان بیایند اینجا استدلال کنند چرا آقای الف آری، آقای ب نه.»

در کنار این اظهارنظرها، دو موج اخیر که در بین تفکرات حاضر در فراکسیون ایجاد شده، می‌تواند نشان دهد که حتی برگزاری انتخابات درون‌فراکسیونی برای معرفی گزینه نهایی فراکسیون برای ریاست مجلس هم می‌تواند حاشیه‌های بزرگی داشته باشد و حتی منجر به خلق شگفتی دیگری در جریان اصول‌گرا شود که یا گزینه واحد از سوی این فراکسیون برای ریاست مجلس معرفی نشود و شاهد حضور دو نامزد از این فراکسیون برای رقابت در صندلی ریاست مجلس باشیم که در این صورت آراء آنها شکسته می‌شود و یا اینکه حتی شاید چهره‌ای مانند قالیباف در رای آوردن درون‌فراکسیونی هم به مشکل برخورد کند.

از یک طرف هفته‌نامه 9دی که حمیدرسائی (یکی از اعضای حاضر در کمیته اجرایی فراکسیون انقلاب اسلامی و عضو شورای مرکزی شریان) مدیرمسئول این هفته‌نامه است، در شماره اخیر خود که 24 اردیبهشت منتشر شد، تیتر یک خود را با عنوان «تغییر قالیباف قطعی شد» به پایان کار قالیباف در صندلی ریاست مجلس اختصاص داد و نوشت: «با اعلام نتایج دور دوم انتخابات و اکثریت‌یافتن جریان تحول‌خواه ضدفساد در مجلس: تغییر قالیباف قطعی شد».

و البته در ادامه حمید رسائی در کانال تلگرامی‌اش موضع خود را اینگونه توضیح داد تا نشان دهد عزم آنها و هم‌فکرهایشان برای رای ندادن به قالیباف جدی است. در بخشی از یادداشت حمید رسائی آمده بود: «قالیباف به‌عنوان سرلیست جریان تثبیت وضع موجود علی‌رغم اینکه سال‌ها فرماندهی نظامی، فرماندهی نیروی انتظامی، ۱۲ سال شهرداری تهران و چهار سال نمایندگی تهران و ریاست مجلس را به عهده داشت و چهار سال قبل بیش از یک میلیون و دویست هزار رأی از مردم تهران گرفته بود و برخی مشاورانش می‌گفتند کُت او با ۲۹ چوب خشک در تهران رأی خواهد آورد، بهت‌زده علی‌رغم میزان مشارکت واحد، با کاهش دوسوم آرا مواجه شد و سبدش به چهارصد هزار رأی تقلیل پیدا کرد و نفر چهارم تهران شد! همه اینها حکایت از یک واقعیت دارد؛ مردم تغییر و تحول می‌خواهند. طبیعی است که نماد این تغییر و تحول، باید در ویترین و مدیریت مجلس خود را نشان دهد. مردم انتظار دارند که این نه‌ی معنادار آنها شنیده شود. از مجلس آینده باید صدای عدالت و مبارزه با فساد به گوش برسد.»

اما یک روز بعد، روزنامه صبح نو که رسانه نزدیک به محمدباقر قالیباف محسوب می‌شود، به‌نوعی در مقام پاسخ به تیتر یک 9دی برآمد و در تیتر یک خود در تاریخ 26 اردیبهشت با استفاده از گزارشی که تسنیم منتشر کرده، نوشت: «قالیباف شانس اول ریاست مجلس».

در گزارش تسنیم اینگونه نوشته شده بود: «اکثر نمایندگان، موافق ریاست محمدباقر قالیباف هستند و یکی از این منتخبین به خبرنگار تسنیم گفته است که 120 نفر از نمایندگان که تاکنون حضور خود را در فراکسیون اکثریت قطعی کرده‌اند با ریاست آقای قالیباف موافق‌اند.

وی همچنین تأکید کرد که از بین مابقی منتخبین، حدود 115 نفر که شامل 65 نفر از مستقلین و 50 نفر از اصلاح‌طلبان می‌شوند نیز از میان گزینه‌های مطرح برای ریاست، تمایل زیادی به آقای قالیباف دارند.»

ریاست فراکسیون – درباره ریاست فراکسیون تاکنون بحثی به صورت جدی صورت نگرفته و تنها یکی از اعضای فراکسیون به‌صورت کوتاه اظهارنظری درباره این موضوع انجام داده بود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی 25 اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری برنا گفته بود: «از ابتدا بحثی که مطرح بود این بود که رئیس مجلس رئیس فراکسیون نباشد. در واقع رئیس فراکسیون شخصیت مستقلی جدا از جایگاه رسمی هیئت‌رئیسه داشته باشد.»

نکته‌ای که بیان‌گر آن است که محمدباقر قالیباف بین ریاست مجلس و ریاست فراکسیون باید یکی را انتخاب کند و مانند 4سال گذشته نمی‌تواند هر دو صندلی را در اختیار بگیرد.

در این میان با اینکه اظهارنظری رسمی درباره گزینه ریاست در فراکسیون مطرح نشده اما 5 اردیبهشت، خبرآنلاین گزارشی کوتاه را با تیتر «خیز نبویان برای لیدری فراکسیون انقلاب در مجلس آینده» منتشر کرد که در سایت‌های اصول‌گرا دست به دست شد و در آن ذکر شده بود که نبویان قصد دارد قالیباف را کنار زده و رئیس فراکسیون شود؛ چناچه در جلسه‌ای که برای انتخاب اعضای هیئت اجرایی برگزار شده، نبویان سخنران افتتاحیه مراسم بوده است.

فراکسیون صبح ایران یا مصاف یا شفافیت

در بین دو فراکسیون جدیدی که قرار است در مجلس دوازدهم تشکیل شود، به احتمال زیاد شاهد تولد یک فراکسیون دیگر اصول‌گرا خواهیم بود که محوریت آن در بیرون از مجلس قرار دارد و توسط علی‌اکبر رائفی‌پور، دبیرکل «جبهه صبح ایران» هدایت خواهد شد.

خود رائفی‌پور پس از برگزاری انتخابات دور اول تشکیل یک فراکسیون را تایید کرده بود. او در نشست خبری خود که در تاریخ 22 اسفند سال گذشته برگزار شد، گفته بود: «رایزنی‌ها با منتخبان ادامه دارد؛ اما من تشکیل این فراکسیون را نفی نمی‌کنم. اولویت ما تشکیل فراکسیون شفافیت است. تشکیل فراکسیون خود را هم پیگیری می‌کنیم؛ خواه این فراکسیون باشد و خواه نباشد، کسانی هستند که دلبسته این جریان‌اند؛ از این رو تشکیل فراکسیون مستقل هم دنبال می‌شود.»

موضوع تشکیل این فراکسیون را از جایی می‌توان جدی تلقی کرد که طی چند روز اخیر با انتشار اسناد مالی مؤسسه مصاف توسط یک چهره نزدیک به رئیس مجلس، حاشیه‌ها و درگیری‌ها بین علی‌اکبر رائفی‌پور و حامیان او با اصول‌گرایان نزدیک به محمدباقر قالیباف به اوج خود رسیده است و در این بین شاید دور از انتظار نباشد که نماینده‌هایی که از طریق لیست جبهه صبح ایران به مجلس رسیده‌اند، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی نشده و فراکسیونی مجزا را تشکیل دهند و البته در این میان شاید اختلاف گسترده‌ای که بین شریان و رئیس مجلس ایجاد شده (که در قسمت قبل به آن اشاره شد) منجر به این شود که رائفی‌پور و حامیانش در مجلس در رای‌گیری برای انتخاب رئیس جدید مجلس به سمت گزینه رقیب قالیباف تمایل پیدا کنند.

فراکسیون مستقلین یا میانه‌روها

در کنار دو فراکسیون اصول‌گرا که ایجاد یکی قطعی (فراکسیون انقلاب) و یکی احتمالی (فراکسیون شفافیت یا جبهه صبح) است، ایجاد فراکسیون دیگری در مجلس دوازدهم قطعی شده که محوریت آن با نماینده‌هایی است که یا اصلاح‌طب هستند، یا نزدیک به اصلاحات به شمار می‌روند و یا خط و مشی معتدل‌تری در مقایسه با سایر اصول‌گرایان دارند. آنها قرار است فراکسیون مستقلین را تشکیل دهند که البته هنوز نام دقیق این فراکسیون مشخص نشده است.

در مسیر تشکیل – این فراکسیون برنامه‌های خود را از ابتدای اردیبهشت آغاز کرده اما تشکیل جلسه نهایی موکول به پس از برگزاری دور دوم شده بود ولی با مشخص شدن ترکیب نماینده‌ها، احتمالاً آنها هم طی روزهای آینده و پیش از برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور تمام اعضا، جلسه خود را برگزار خواهند کرد. به هر ترتیب افرادی که در دور اول رای آورده‌اند، جلساتی را داشته‌اند.

مسعود پزشکیان 8 اردیبهشت در مصاحبه خود با انصاف‌نیوز گفته بود: «درحال‌حاضر ما فقط با نمایندگانی که رای آوردند، جلسه‌ای درباره‌ی شمال غرب داشتیم و برای پیگیری مطالبه‌های منطقه و استان‌های اطراف صحبت کردیم. اگر ما به‌طور هماهنگ براساس قانون برنامه، چارچوب‌ها و عدالت مطالبه‌گری کنیم، نسبت به شکل انفرادی، بهتر می‌توانیم اثرگذار باشیم.»

پس از آن، غلامرضا نوری‌قزلجه که ریاست این فراکسیون را در مجلس یازدهم در اختیار داشت، از برگزاری جلسه اولیه و مشخص شدن ترکیب هیئت مؤسس این فراکسیون خبر داده بود. براساس اعلام او، این افراد ترکیب هیئت مؤسس فراکسیون را تشکیل می‌دهند:«مسعود پزشکیان، غلامرضا نوری‌قزلجه، مهرداد لاهوتی، فریدون همتی، احمد بخشایش، غلامرضا تاج‌گردون، فتح‌اله توسلی، حسین‌زاده، محمد باقری‌بناب، علاءالدین بروجردی، نصیرپور، مریم عبداللهی، قدرتی، سیدفرید موسوی و مصطفی پوردهقان.»

سه‌رقمی‌ها – درباره تعداد افراد مستقل راه‌یافته به مجلس دوازدهم، اعداد و ارقام قابل‌توجهی اعلام شده است. پیش از برگزاری دور دوم انتخابات، غلامرضا نوری‌قزلجه چهارم اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری برنا گفته بود: «در مجلس دوازدهم عدد دوستانی که با مشی مستقل‌ یا اصلاح‌طلب و میانه‌رو آمدند، بیشتر از دو برابر مجلس یازدهم هست و شاید با بالای ۸۰ نفر رایزنی صورت گرفته و بنای جمع این است که فراکسیون منسجم و متشکلی‌ برای تاثیرگذاری بیشتر در موضوعات مجلس دوازدهم داشته باشیم. با نمایندگانی که دور دوم به مجلس راه می‌یابند، اعضای فراکسیون بالای ۹۰نفر خواهد بود که این عدد تاثیرگذار است.»

در همان مقطع مسعود پزشکیان 8 اردیبهشت به انصاف‌نیوز گفته بود: «با توجه به اطلاعاتی که به صورت خام دریافت کردیم و از دوستان‌مان خبر گرفتیم، متوجه شدیم نزدیک به ۶۰ تا ۸۰ نفر هستند که می‌شود گفت میانه‌روتر از بقیه هستند و مجلسِ پیش‌رو با مجلس فعلی فرق خواهد داشت.»

اما پس از برگزاری دور دوم انتخابات، این عدد بزرگ‌تر هم شد. غلامرضا نوری‌قزلجه 23 اردیبهشت در مصاحبه با جماران گفته بود: «در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم تعداد ۱۳ نفر از نامزدها با مشی مستقلی به مجلس دوازدهم راه یافتند. تعداد اعضای فراکسیون در حال تأسیس نمایندگان مستقل به عدد ۱۰۰ نزدیک شد و امیدها برای تشکیل یک مجلسی که بتواند با جدیت تمام مطالبات مردمی را پیگیری کند، افزایش یافت.»

ریاست و هیئت رئیسه مجلس – درباره برنامه‌های این فراکسیون برای انتخاب رئیس و یا هیئت رئیسه جدید اسامی مشخصی تاکنون اعلام نشده اما نکته‌ای که مشخص است، با توجه به تعداد قابل توجه اعضای این فراکسیون، آنها می‌توانند تاثیرگذاری بالایی داشته باشند.

نوری‌قزلجه یازدهم اردیبهشت درباره این موضوع در مصاحبه با دنیای اقتصاد گفته بود: «این منتفی نیست که از مجموعه ما نامزدی برای ریاست مجلس داشته باشیم و این احتمال چه برای ریاست مجلس و چه برای پست‌های دیگر وجود دارد. به همین دلیل من این موضوع را نفی نمی‌کنم ولی حتی اگر ما نامزدی برای ریاست مجلس داشته باشیم، حتماً باید تعاملی با سایر فراکسیون‌های مجلس شکل بگیرد.»

مسعود پزشکیان هم 20 اردیبهشت به انصاف‌نیوز گفته بود: «فعلاً تصمیمی برای کاندیداتوری برای ریاست یا نایب‌رئیسی مجلس دوازدهم ندارم اما تصمیم نهایی در این باره به نظر فراکسیون میانه‌روها بازمی‌گردد و براساس آن عمل می‌کنیم. در این ارتباط هر جمع‌بندی‌ای که فراکسیون میانه‌روها به آن برسد تلاش خواهیم کرد که اتفاق بیفتد.»

فراکسیون گام دوم

یکی از فراکسیون‌هایی است که پایه تاسیس آن در مجلس یازدهم گذاشته شد، به‌نوعی پایه آن روی جوان‌گرایی قرار گرفته و این روزها برنامه‌هایش را برای چهارساله دوم فعالیت دنبال می‌کند. آنها یک جلسه برای دوره دوازدهم مجلس را در روز 24 اردیبهشت برگزار کردند؛ جلسه‌ای که چهره‌های سیاسی و اصول‌گرای شاخصی همچون محسن رضایی و هادی طحان‌نظیف سخنران‌های اصلی آن بودند.

البته هرچند گفته می‌شود پایه این فراکسیون روی حضور اعضای جوان گذاشته شده، البته تعریف جوانی از نظر طراحان فراکسیون براین اساس است که انسان‌ها تا قبل از رسیدن به 50سالگی جوان محسوب می‌شوند، چنانچه محسن زنگنه که ریاست این فراکسیون را در مجلس یازدهم برعهده دارد، درباره دوره دوازدهم فراکسیون گام دوم پیش از تشکیل اولین جلسه این فراکسیون گفته بود: «حدود ۸۵ تا ۹۰ نماینده منتخب مجلس دوازدهم در رده سنی ۴۰ تا ۴۹ سال در این نشست شرکت می‌کنند و در این مورد هیچ‌گونه مرزبندی لیستی و سیاسی وجود ندارد و از همه دعوت کردیم که در این نشست حضور یابند.»

اما نکته مهم پیرامون این فراکسیون این است که آنها مدعی هستند تشکیل این فراکسیون جدای از مسائل سیاسی است و برنامه‌های غیرسیاسی را مدنظر دارد، چنانچه محسن زنگنه در جلسه‌ای روز 24 اردیبهشت گفته بود: «ما نمایندگان جوان مجلس درگیر لابی‌ها و برخی سهم‌خواهی‌ها نبودیم. هدف از تشکیل فراکسیون گام دوم، پرچمداری کارهای محتوایی و تقنینی در کنار فراکسیون‌های سیاسی و تخصصی در مجلس آینده است. در موضوع مالیات بر عایدی سرمایه، قانون حمایت از زنان و خانواده، اصلاح ساختار بودجه، تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار و دیگر قوانین مصوب ردپای جوانان دیده می‌شود و تحول را در همین جمع‌ها باید جست‌وجو کرد.»

حل معادله با مستقل‌ها؟

بنابر آنچه درباره فراکسیون‌های مهم مجلس دوازدهم مورد اشاره قرار گرفت، نکته مشخص این است که بیشترین جمعیت در فراکسیون انقلاب اسلامی حضور دارند اما ماجرا وقتی جالب توجه خواهد شد که انتخاب رئیس جدید مجلس مورد اختلاف جدی بین اصول‌گرایان است.

برخی تمایل به ادامه ریاست محمدباقر قالیباف بر قوه مقننه دارند اما برخی دیگر به صورت قاطع مخالف این موضوع هستند. در این هنگام است که احتمالاً نقش فراکسیون مستقلین می‌تواند جالب توجه باشد.

اگر ادعایی که توسط چهره‌های شاخص این فراکسیون عنوان کرده‌اند ادعایی درست بوده و بین هشتاد تا صد نماینده‌ای که عضو این فراکسیون هستند، در انتخابات هیئت رئیسه رای واحدی را دهند، آن زمان است که در دعوای اصول‌گرایان رای مستقلین مجلس می‌تواند تاثیرگذار بوده و شاید در این میان مستقلین و یا به قول برخی میانه‌روها بتوانند در ترکیب هیئت رئیسه امتیاز بگیرند.

نظر شما