شناسهٔ خبر: 66696188 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

بررسی آخرین تاثیرات اعتراضات دانشجویی در ایالت متحده؛

آمریکا و اعتراضات دانشجویی؛ بین دو دامِ ویتنام و غزه

اعتراضات در مقابل محل برگزاری کنگره حزب دموکرات در شیکاگو در سال ۱۹۶۸ که با هدف تأثیرگذاری بر انتخاب نامزد دموکرات برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت، با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد و ۶۵۰ تظاهرکننده بازداشت شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طارق الشامی*/// با آغاز نخستین دور اعتراضات دانشجویی در دانشگاه های آمریکا همزمان با پاسخ خشونت بار اسرائیل به عملیات حماس در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، تظاهر کنندگان خود را امتداد تظاهرات گسترده‌ای دانستند که علیه جنگ ویتنام در سال ۱۹۶۸ آغاز شد. صرفنظر از موارد تشابه و اختلاف بین این اعتراضات ضد جنگ که ۵۶ سال بین آنها فاصله افتاده است، آنچه اهمیت دارد میزان تأثیر این اعتراضات بر سیاست خارجی آمریکا است که در ادامه با ذکر جند نکته به تشریح این موضوع می‌پردازیم.

معترضان کنونی به جنگ غزه مانند معترضان به جنگ ویتنام در دانشگاه های آمریکا معتقدند خطر بازخواست و مجازات شدن به علت زیر پا گذاشتن قوانین انضباطی که دانشگاه‌ها تعیین کرده‌اند، در مقایسه با اهمیت آرمانی که بخاطر آن مبارزه می کنند، اندک است. در اینجا همچنین موضوع آزادی بیان مطرح می‌شود چرا که همچنان برقراری تعادل بین نیاز به حفظ دامنه گسترده آزادی بیان و در عین حال مدارا نکردن با خشونت و ناآرامی در دانشگاه ها، یک معضل است. 

برخی ناظران معتقدند تظاهرات در حمایت از فلسطینی ها در دانشگاه‌ها و شهرهای آمریکا، نوید دهنده آغاز تابستانی مملو از اعتراض است که با توجه به دو دستگی فزاینده در داخل حزب دموکرات، چالشی برای رئیس جمهور آمریکا جو بایدن محسوب می شود. صحنه های ویرانی و تخریب و قتل در غزه موجب شده است بسیاری از اعضای حزب دموکرات به علت تلفات و خسارات فزاینده غیرنظامیان فلسطینی، احساس نگرانی کنند.

انتشار اعلامیه‌ای از سوی ۹۰۰ نفر از رهبران دینی مسیحی سیاه پوست در روزنامه «نیویورک تایمز» که در آن خواستار آتش بس در جنگ غزه شده‌اند، نشان می دهد دامنه اعتراضات به جنگ غزه گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد. همچنین شماری از سندیکاها و جنبش های کارگر و ترقی خواهان حزب دموکرات، مواضعی در حمایت از توقف جنگ در غزه اتخاذ کرده‌اند که موجب کاهش حمایت از جنگ غزه از ۳۶ درصد به ۱۸ درصد در آمریکا شده است. 

قرار است کنگره سراسری حزب دموکرات امسال در شهر شیکاگو ایالت ایلینوی برگزار شود که با توجه به سابقه برگزاری این کنگره در شیکاگو در زمان جنگ ویتنام، ممکن است این تکرار برای دموکرات‌ها خوش یُمن نباشد. اعتراضات در مقابل محل برگزاری کنگره حزب دموکرات در شیکاگو در سال ۱۹۶۸ که با هدف تأثیرگذاری بر انتخاب نامزد دموکرات برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت، با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد و ۶۵۰ تظاهرکننده بازداشت شدند. چند هفته بعد، هیوبرت همفری نامزد حزب دموکرات که معاون رئیس جمهور لیندون جانسون بود در انتخابات مقابل ریچارد نیکسون جمهوری خواه شکست خورد.

اکنون نیز حزب دموکرات در خصوص نحوه واکنش نشان دادن دولت جو بایدن به جنگ غزه دچار دودستگی شده است. در انتخابات مقدماتی در ایالت میشیگان در فوریه امسال، بیش از ۱۰۰ هزار دموکرات اعلام کردند تعهدی به حضور در انتخابات ندارند تا در تلاشی هماهنگ از جو بایدن بخواهند تلاش بیشتر یبرای متوقف کردن کشتار فلسطینی‌ها در غزه انجام دهد. این در حالی است که در انتخابات سال ۲۰۲۰ در میشیگان، بایدن فقط با اختلاف حدود ۱۵۰ هزار رأی توانست پیروز شود. اکنون نیز احتمال دارد که معترضان برای مختل کردن کنگره سراسری حزب دموکرات در میشیگان که ماه اوت برگزار خواهد شد، تلاش کنند. پوشش رسانه‌ای این کنگره موجب تشدید دو دستگی در داخل حزب خواهد شد و تردیدهای رأی دهندگان را درباره توانایی بایدن برای هدایت این حزب، افزایش خواهد داد.

*ایندیپندنت عربی

نظر شما