شناسهٔ خبر: 66695710 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

5 تکنولوژی باورنکردنی در فیلم های هالیوودی که ای کاش در واقعیت هم وجود داشتند

صاحب‌خبر -

برخی فناوری‌ها در فیلم‌های سینمایی تجسم اغواکننده‌ای از آینده را به مخاطبان ارائه می‌دهند. در اینجا با تعدادی از جذاب‌ترین تکنولوژی های هالیوودی اشاره می‌کنیم که می‌توانستند در واقعیت فوق‌العاده کاربردی ظاهر شوند.

دنیای تکنولوژی با سرعت سرسام‌آوری در حال پیشرفت است. شاید اگر چند سال پیش به آینده تکنولوژی فکر می‌کردیم، دستاوردهای کنونی این حوزه برایمان غیرقابل باور به نظر می‌رسید. با این وجود روند حرکت روی به جلوی فناوری به هیچ وجه متوقف نشده و هنوز هم شاهد پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در این حوزه هستیم.

پیش از اختراع گوشی‌های هوشمند، تلفن‌های همراه تنها قادر به برقراری تماس یا ارسال پیام بودند و عملا کاربری خاص دیگری را به کاربران ارائه نمی‌کردند. با این وجود امروزه یک گوشی موبایل با وزن کمتر از نیم کیلوگرم قادر است کاربری‌های فوق‌العاده‌ای از گشت و گذار در اینترنت گرفته تا کنترل لوازم خانگی و حتی خودروها را به کاربران ارائه دهد. به‌طور مشابه، دستیارهای هوش مصنوعی نیز طی چند سال اخیر پیشرفت‌های شگرفی را تجربه کرده و اکنون قادرند در هر شرایطی در کنار افراد مختلف قرار گرفته و انجام کارهای روزمره‌شان را تسهیل کنند.

با وجود تمام این پیشرفت‌هایی که در دهه اخیر حاصل شده اما سینمای هالیوود بال‌های خلاقیت خود را به سطحی بالاتر گسترده و فناوری‌های شگفت‌انگیزی را به مخاطبین نمایش داده که تصور برخی از آن‌ها در واقعیت فوق‌العاده اغواکننده و جذاب به نظر می‌رسد. البته بسیاری از این تکنولوژی های هالیوودی عملا طبق هیچ منطق علمی و عملیاتی قابل توجیه نبوده و هرگز نمی‌توان به ساخت آن‌ها امیدوار بود. با این وجود یکی از خاصیت‌های منحصربفرد هنر و تخیل، نمایش چیزهای به‌ظاهر غیرممکن است که می‌تواند ذهن مخاطب را قلقلک دهد!

در ادامه با تعدادی از این تکنولوژی های جذاب معرفی شده در فیلم های هالیوودی آشنا خواهیم شد که حضورشان در واقعیت می‌توانست رویای بسیاری از ما را تبدیل به واقعیت کند!

هوش مصنوعی جارویس – آیرون من

علیرغم این که هوش مصنوعی ترند کنونی کل حوزه تکنولوژی در دنیا به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای هم روبرو شده، اما هنوز تا دستیابی به چیزی که J.A.R.V.I.S. در دنیای سینمایی مارول به آیرون من ارائه می‌کرد فاصله‌ای بسیار زیاد دارد!

جارویس آیرون من جارویس آیرون من

جارویس، دستیار هوشمند تونی استارک، نه تنها اطلاعاتی فوق‌العاده کلیدی و مهم را در اختیار او قرار می‌داد، بلکه مکالماتی کاملا دقیق و روان با او داشت که باعث می‌شد دستیارهایی مثل الکسا یا سیری شبیه به موجوداتی عقب‌افتاده به نظر برسند! البته در اختیار داشتن یک هوش مصنوعی مانند جارویس ضمن اینکه اطلاعاتی کامل از همه‌چیز را در اختیار همه‌کس قرار می‌دهد، قطعا باعث تنبلی بسیاری از ما و وابستگی بیش از حدمان به تکنولوژی خواهد شد!

علاوه بر این، حتما سیستم عامل و رابط گرافیکی فوق‌العاده جارویس که امکان تجسم سه‌بعدی و هولوگرافیک اشیا مختلف و تعامل با آن‌ها را برای تونی فراهم می‌کرد به خاطر دارید! از دید تکنولوژیکی، توان پردازشی مورد نیاز برای انجام چنین کاری از عهده قدرتمندترین ابرکامپیوترهای حال حاضر نیز خارج است! با این وجود دستیابی به چنین قدرتی می‌تواند حد و مرزهای فناوری‌های پردازش بشر را جابجا کرده و انسان را از این حیث وارد سطحی تازه کند. به این مساله حس شگفت‌انگیز کار کردن با سوژه‌های سه‌بعدی در کاربری معولی را نیز اضافه کنید تا متوجه شوید این تکنولوژی هالیوودی تا چه حد در واقعیت جذاب خواهد بود!

هوش مصنوعی پیشرفته تونی استارک همچنین قادر به ترجمه آنی زبان‌های مختلف، ارسال ایمیل، ارائه توضیحات تکمیلی در خصوص متون، ادغام شدن با مرورگرها و سیستم عامل‌ها، خلاصه کردن اطلاعات طولانی، مرور کدها و ایفای نقش یک فایروال مطمئن برای تونی و تجهیزات پیشرفته‌اش است! هوش مصنوعی کنونی بشر فاصله‌ای بسیار زیاد تا دستیابی به توان کنونی جارویس دارد!

در گجت نیوز بخوانید:
۵ گجت جذاب آیرون من که ای کاش در واقعیت هم ساخته شده بودند!

 

تجربه کامل واقعیت مجازی در مجموعه Ready Player One

فیلم سینمایی Ready Player One یکی از بهترین ساخته‌های استیون اسپیلبرگ در ژانر علمی تخیلی است که پر از فناوری‌های جذاب و خیره‌کننده‌ای‌ست که تصویر وجود هریک در واقعیت می‌تواند شگفت‌انگیز به نظر برسد.

تکنولوژی هالیوودی واقعیت تکنولوژی هالیوودی واقعیت

در حال حاضر حدودا سه میلیارد نفر در سرتاسر دنیا به‌طور روزمره به انجام بازی‌های ویدیویی می‌پردازند. این بازی‌ها دامنه گسترده‌ای از یک بازی ساده و سرراست روی گوشی موبایل تا عناوین پیچیده و سنگین MMO را در بر گرفته و بخش مهمی از زندگی بسیاری افراد کره زمین را تشکیل می‌دهند. در سال‌های اخیر بازی‌های ویدیویی وارد عرصه جدیدی شده و تجربه‌ای فوق‌العاده تعاملی‌تر را به کاربران ارائه می‌دهند. توسعه فناوری‌های مرتبط با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده یا متاورس تاثیر فراوانی در این مساله داشته و هر روز نیز قابلیتی جدید در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با این وجود تجربه واقعیت مجازی کنونی صنعت ویدیوگیم، فرسنگ‌ها با آنچه در Ready Player One دیدیم فاصله دارد!

این فیلم که بر پایه کتابی با همین نام ساخته شده، دنیایی مجازی را به تصویر می‌کشد که تعاملی‌تر از هرآن‌چیزی است که تا به امروز دیده‌ایم! در این دنیا همه‌چیز به‌طور واقعی اتفاق افتاده و شما و آواتارتان باید تمام آن‌چیزی که پیش‌تر تنها از صفحه نمایشگر کنسول یا کامپیوترتان تماشا می‌کردید را به‌صورت واقعی تجربه کنید. تصور کنید واقعا مجبور باشید مپ‌های شلوغ و پر از درخت World of Warcraft یا میدان‌های نبرد پرخطر سری Call of Duty را واقعا تجربه کرده و در آن‌ها به ماجراجویی بپردازید! این چیزی‌ست که صنعت بازی‌های ویدیویی با جدیت پیگیر رسیدن به آن است. البته فناوری‌های واقعیت افزوده در حال حاضر فاصله بسیار زیادی تا این نقطه دارد و حتی نتوانسته وابستگی به هدست‌ها و کابل‌های دست‌وپاگیر را نیز به‌طور مناسب از بین ببرد! بنابراین اگر رویای چنین تجربه‌هایی از ویدیوگیم را در سر می‌پرورانید احتمالا باید فعلا منتظر بمانید!

دستگاه شبیه‌ساز دنیای پیشتازان فضا (Star Trek)

شاید مجموعه Star Trek در کشور ما به اندازه فرنچایز Star Wars محبوب نباشد. در عین حال این مجموعه ارائه‌دهنده تعدادی از خلاقانه‌ترین تکنولوژی‌های خیالی در تاریخ هالیوود بوده است. یکی از این دستگاه‌های شگفت‌انگیز، شبیه‌ساز (Replicator) است که می‌تواند مشابه هرچیزی در دنیا را در کسری از ثانیه تولید کند! در مجموعه «استار ترک» این دستگاه صرفا برای تولید آیتم‌های غذایی مثل قهوه به کار می‌رود، اما اسلحه یا پوشاک نیز از جمله مواردی بوده‌اند که در خلال این مجموعه شاهد تولیدشان توسط دستگاه Replicator بوده‌ایم. البته بسیاری کاراکترهای این سریال در طول پخش آن اشاره کرده‌اند که غذای تولید شده توسط این دستگاه شبیه‌ساز به اندازه نمونه اصلی خوش‌طعم نیست؛ اما ماهیت این تکنولوژی، از بین بردن گرسنگی در آرمان‌شهری است که این مجموعه به تصویر می‌کشد و از این حیث می‌تواند در واقعیت بسیار باارزش باشد!

فیلم استار ترک فیلم استار ترک

با استفاده از چنین تکنولوژی هالیوودی در واقعیت می‌توان گرسنگی را در دنیا ریشه‌کن کرد. با این وجود بدون شک شرکت‌های بزرگ غذایی در سرتاسر دنیا با اختراع چنین دستگاهی به کاهش باورنکردنی در سوددهی خواهند رسید! بنابراین حتی اگر به فرض محال، دانشمندان به فناوری ساخت این دستگاه دسترسی پیدا کنند، شاهد مخالفت‌های سنگینی از سوی هلدینگ‌های گردن‌کلفت صنایع غذایی در سرتاسر دنیا با ساخت این دستگاه خواهیم بود!

با این حال توسعه چنین دستگاهی در ابعاد بسیار محدود، در مناطق دورافتاده دنیا و البته با نگرشی خیرخواهانه می‌تواند فقر شدید کنونی در حوزه صنایع غذایی را به‌طور جدی ریشه‌کن کند! در حال حاضر، شبیه‌ترین فناوری به دستگاه‌های شبیه‌ساز دنیای Star Trek، چاپگرهای سه‌بعدی هستند که برخی غذاها را پرینت کرده و هنوز هم به استقبال گسترده‌ای نرسیده‌اند!

در گجت نیوز بخوانید:
تمام تکنولوژی هایی که سالها قبل در فیلم پیشتازان فضا پیش بینی شده بود و حالا وجود دارند

کپسول‌های سکون سری Alien

حتما برای شما هم پیش آمده که در یک سفر طولانی چند روزه با ماشین آرزو کنید این کاش می‌شد اول سفر به خواب رفته و با رسیدن به مقصد از خوب بیدار شوید! شاید برایتان جالب باشد، اما نمونه‌ای بسیار پیشرفته‌تر از دستگاهی که آرزویش کردید سال‌ها قبل توسط هالیوود معرفی شده بود!

تکنولوژی هالیوودی واقعیت تکنولوژی هالیوودی واقعیت

این دستگاه‌ها «کپسول‌های سکون» نام داشته و توسط فرنچایز جذاب Alien برای نخستین بار معرفی شدند. این کپسول‌ها با استفاده از مکانیزم‌های خاص کاربر را فریز کرده و از این طریق فرآیند پیر شدن او را به‌شدت کند می‌کنند! در نتیجه، کاربر تا زمان رسیدن به مقصد عملا هیچ‌چیز حس نکرده و به خوابی عمیق فرو می‌رود! البته این کپسول‌ها برای سفرهای بین شهری چندروزه طراحی نشده‌اند؛ بلکه در مسافرت‌های کهکشانی چند سال نوری به کار می‌روند؛ به‌طوری که کاربر آن‌ها پس از گذشت این زمان به‌شدت طولانی حس می‌کند تنها چند دقیقه خواب بوده است! بنابراین این کپسول‌ها نه تنها برای سفرهای طولانی‌مدت کاربرد خواهند داشت؛ بلکه می‌توانند همراه افرادی باشند که قصد دیدن آینده را دارند!

به جز استفاده‌های تفریحی، ساخت این تکنولوژی جذاب هالیوودی در واقعیت می‌تواند منجر به دستاوردهای شگفت‌انگیزی در آینده بشر شود. ایده اصلی این دستگاه، یعنی به خواب فرستادن انسان‌ها برای چند صد سال و سپس بیدار کردنشان می‌تواند سفرهای بین ستاره‌ای را برای انسان‌ها میسر کند. به این ترتیب، سفر به کهکشان اندرومدا که حدود 2.5 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد اندکی قابل دسترسی‌تر به نظر خواهد رسید!

اشعه کوچک‌کننده

ایده استفاده از اشعه‌هایی برای کوچکتر کردن انسان‌ها یا اشیاء تا کنون بارها و بارها در فیلم‌های مختلف هالیوودی مورد استفاده قرار گرفته است. هریک از این فیلم‌ها البته رویکرد متفاوتی در استفاده از این فناوری داشته و برخی برای مقاصد انسان‌دوستانه و دیگری برای مقابله با یک خطر که کره زمین را تهدید می‌کند رو به استفاده از چنین فناوری آورده‌اند! با این وجود از هر منظری که به اشعه‌های کوچک‌کننده نگاه کنیم با یک دستاورد فنی بزرگ طرف هستیم که می‌توانند پتانسیل زیادی برای نجات آینده بشریت داشته باشند!

اشعه کوچک کننده اشعه کوچک کننده

راهکار ساده‌انگارانه در استفاده از این فناوری، کوچک‌تر کردن وسایل منزل برای مدیریت بهتر فضای منزل یا کوچک‌تر کردن اسکناس‌های‌مان برای نگهداری مقداری بیشتر از آن‌ها در کشو است! با این وجود کاربردی‌ترین استفاده از فناوری اشعه کوچک‌کننده می‌تواند کوچک کردن تمامی انسان‌ها و مواد کره زمین باشد تا از این طریق منابع رو به اتمامی مثل چوب، سوخت‌های فسیلی و دیگر موارد فرصت تجدید پیدا کرده و جهان از این بحران کنونی نجات پیدا کند! به‌طور مشابه، کوچکتر کردن انسان‌ها همچنین می‌تواند مصرف مواد غذایی را نیز به‌طور قابل توجهی کاهش دهد؛ به‌طوری‌که یک سیب می‌تواند برای سیر کردن تمام افراد یک شهر کافی باشد!

این دقیقا همان کاری‌ست که مرد مورچه‌ای (Ant-Man) باید با استفاده از دستاوردهای تکنولوژیک فوق‌العاده‌اش انجام می‌داد؛ نه این که با استفاده از آن، چند تانک را کوچک کرده و با آن‌ها سرسوییچی درست کند! البته علیرغم تمامی نقاط قوت این فناوری جذاب، در صورتی که اشعه‌های کوچک‌کننده دست افراد نااهل بیفتد خطرات فراوانی در انتظار بشر خواهد بود! بنابراین اشعه کوچک‌کننده از آن دسته فناوری‌های هالیوودی‌ست که باید با احتیاط در خصوصش فکر کرد!

در گجت نیوز بخوانید:
۱۴ اختراع انقلابی از دهه گذشته که زندگی بشر را برای همیشه تغییر داد مهم ترین اختراعات ناسا که در زندگی روزمره از آنها استفاده می‌کنیم ترسناک‌ترین همکاری‌های تکنولوژی با شیطان؛ از آرزوی مرگ برای انسان‌ها تا تلاش برای کشتن کودکان

نظر شما