به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهمترین شرکای تجاری چین جهت صادرات؛ کشورهای آسه آن، اتحادیه اروپا و ایالات متحده میباشد که میزان صادرات چین به همه این مقاصد اصلی و در پی بحرانهای اقتصادی، منفی شده است.
در میان هشت بازار اصلی محصولات چینی در جهان، تنها در روسیه شاهد افزایش شدید صادرات هستیم که علت آن تحریمهای شدید آمریکا و غرب بوده که روسها را مجبور به جایگزینی چین کرده است.
بصورت کلی منهای صادرات به روسیه و هند که در هند نیز رشد محدودی گزارش شده، باقی کشورها رشد منفی واردات را ثبت کردهاند. باید در نظر داشت که روند صادرات و حتی واردات چین همانند گذشته نیست و این کشور طی مدت کوتاهی در بازار بزرگ ایالاتمتحده از منبع اول واردات، به منبع چهارم تبدیل شده است.
نظر شما