شناسهٔ خبر: 66695651 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

کارشناس غرفه کودک و نوجوان انتشارات محیی در گفت‌وگو با ایبنا؛

محتوا و پیام کتاب‌های ما بر اساس مباحث خودشناسی و انسان‌شناسی است

سمیرا چوبداری گفت: محتوا و پیام کتاب‌های ما بر اساس مباحث خودشناسی و انسان‌شناسی است و این‌طور نیست که در کتاب‌ها به صورت مستقیم درباره این موضوعات برای کودکان صحبت شود.

صاحب‌خبر -

سمیرا چوبداری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درخصوص محتوای کتاب‌های انتشارات محیی گفت: محتوا و پیام این کتاب‌ها بر اساس مباحث خودشناسی و انسان‌شناسی محمد شجاعی است. ما این مباحث را پیاده‌سازی و در قالب قصه‌های کودکانه کار کرده‌ایم.


او با تأکید بر اینکه محتوای این کتاب‌ها براساس هدف و پیام به چند مجموعه تقسیم می‌شوند، به توضیح مختصری درباره هر مجموعه پرداخت و گفت: در مجموعه اول با عنوان «کتاب‌های آبی»، چهار داستان تألیف شده که در آن به بچه‌ها می‌گویند ما در مسیر زندگی‌مان هدف‌هایی داریم. اولاً باید هدف‌گذاری کنیم و برای رسیدن به اهداف‌مان تلاش کنیم. در این تلاش چون مشکلات زیادی سر راهمان هست باید صبوری داشته باشیم. مثلاً کتاب «اگه دوست نداری کرم بمونی» قصه یک کرم ابریشم است که دلش می‌خواهد آسمان را ببیند؛ اما ناراحت است و نمی‌داند چطور می‌تواند این کار را بکند. او با راهنمایی یک پروانه متوجه می‌شود باید به پیله برود. پیله تداعی‌گر مشکلاتی است که سر راه ما هست و با تلاش و صبوری می‌توانیم از آن‌ها عبور کنیم. مفهوم صبوری را هم کتاب «وقتش نیست» به ما می‌گوید.


چوبداری درباره پیام و محتوای مجموعه دوم بیان کرد: بعد از مجموعه اول، به مجموعه دوم با عنوان «کتاب‌های سبز» می‌رسیم. در این مسیر، پس از هدف‌گذاری و تلاش و صبوری، ما به یک راهنما نیاز داریم. کتاب‌های «به‌نظر من»، «تو هنوز یک شیری» و «مراقب باش خاموش نشی» به بچه‌ها توضیح می‌دهند که نیاز به راهنما دارند و هرکسی نمی‌تواند مرجع فکری ما باشد. مثلاً در دنیای الان، خیلی‌ها به‌خاطر اینکه دنبال‌کننده زیاد یا ظاهر متفاوتی دارند، مردم دورشان جمع شده و مرجع فکری خیلی‌ها شده‌اند. در کتاب «به‌نظر من»، معیاری به بچه‌ها داده می‌شود که هرکسی نمی‌تواند مرجع فکری ما باشد.

او درباره محتوا و پیام مجموعه سوم انتشارات محیی با عنوان «کتاب‌های قرمز» نیز گفت: بچه‌ها بعد از اینکه متوجه شدند باید راهنمایی داشته باشند، در قصه «مراقب باش خاموش نشی» خودمراقبتی را می‌آموزند. در این قصه که برگرفته از آیه «قلب سلیم» است، به بچه‌ها گفته می‌شود هر اندازه که قلب‌تان از احساس‌های بد خالی باشد، به همان اندازه می‌توانید به نشاط و شادی برسید و در نهایت بعد از راه‌شناسی، اینکه ما کجا بودیم و اینکه الان کجاییم و به کجا خواهیم رفت. کتاب «من توی آیینه جا نمی‌شم» و کتاب «تو راه برگشت رو بلدی» هم به این مبحث اشاره دارند. کتاب «راه برگشت رو بلدی» روایت یک اَبرِ مادر است که دو قطره را می‌فرستد و به آن‌ها می‌گوید بروید و به محض اینکه به دریا رسیدید دوباره پیش خودم برگردید که مضمون آن مطابق آیه «انا لله و انا الیه راجعون» و تداعی‌گر این است که از آغوش خداوند به زمین آمده‌ایم و به آغوش او باز خواهیم گشت. در این قصه یکی از قطره‌ها راه را گم می‌کند، باید ببینیم که آیا راه را بلد است که برگردد؟ خیلی از ما «الله» را در زندگی گم کرده‌ایم، باید ببینیم که آیا می‌توانیم دوباره به آغوش خداوند برگردیم؟


کارشناس غرفه کودک و نوجوان انتشارات محیی درباره جدیدترین کتاب این مجموعه این‌طور توضیح داد: جدیدترین کتاب ما، کتاب «هانی و راز بزرگ» است که به درخواست خود والدین نوشته شده است. این کتاب مفهوم از دست دادن عزیزان را برای بچه‌ها به شکلی متفاوت روایت کرده است؛ به طوری‌که بچه‌ها اصلاً مرگ و از دست دادن عزیزان را به چشم فقدان نگاه نکنند، بلکه به شکل خیلی متفاوت و زیبایی نگاه کنند و آن را تولدی دوباره و انتقال به جهان بزرگ‌تر با امکاناتی که در این جهان نبوده است، ببینند.

سمیرا چوبداری با تأکید بر اینکه در این کتاب‌ها پیام به‌طوری بیان نشده که بچه‌ها بخواهند آن را پس بزنند یا با آن ارتباط نگیرند، گفت: این‌طور نیست که محتوای کتاب‌ها به صورت مستقیم درباره موضوعات صحبت کند؛ مثلاً از ابتدا بگوید الان می‌خواهیم بحث تربیتی را شروع کنیم، بلکه قصه کاملاً در روال یک فضای فانتزی، خلاقانه و کودکانه پیش می‌رود و کودک غرق داستان شده و با شخصیت‌های کتاب (اولیورا، رزا، کانگرو، کرم کوچک قصه و…) ارتباط می‌گیرد و با فضای قصه پیش می‌رود. شاید اگر در سن پایین کتاب را برایشان بخوانیم حتی متوجه مفهوم پشت قصه نشوند. برای اینکه مفهوم به کودک برسد، ما یک‌جاهایی کارگاه قصه هم داریم تا این مفهوم کاملاً به کودک منتقل شود؛ چراکه قصه کاملاً غیرمستقیم روایت می‌شود و محتوای اصلی که خودشناسی است با کمک والد یا مربی می‌تواند منتقل شود.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما