شناسهٔ خبر: 66695605 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین بازگشایی کتابخانه؛

پروژه بازسازی کتابخانه شهید دستغیب شیراز با همت و کار جهادی به سرانجام رسید

محمدمهدی اسماعیلی: یک سال پیش که از این پروژه بازدید کردم کار در مراحل اولیه بود و تصور نمی‌کردم به زودی به ثمر بنشیند اما با پیگیری دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و استاندار فارس خوشبختانه این اهتمام نتیجه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، آیین بازگشایی کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ آیت‌الله لطف‌الله دژگام، نماینده ولی فقیه در استان؛ محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی؛ بالرام شوکلا، دبیر اول سفارت جمهوری هند در تهران، مسئولان استانی و اهالی فرهنگ و رسانه شامگاه چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه، همزمان با روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) برگزار شد.

پروژه بازسازی کتابخانه شهید دستغیب شیراز با همت و کار جهادی به سرانجام رسید

بازگشایی کتابخانه شهید دستغیب در یک نقطه مهم تاریخ و فرهنگی به مردم شیراز

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین بازگشایی کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب گفت: خدا را شاکریم که در روز بزرگداشت شاهچراغ(ع) در سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران حاضر شدیم و در ماه اردیبهشت، که با نام شیراز گره خورده است، این کتابخانه بازگشایی می‌شود.

محمدمهدی اسماعیلی افزود: یک سال پیش که از این کتابخانه بازدید کردم کار در مراحل اولیه بود و تصور نمی‌کردم به زودی به ثمر بنشیند اما با پیگیری دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و استاندار فارس خوشبختانه این اهتمام نتیجه داد.

وی با بیان اینکه این مجموعه در یک نقطه تاریخی و فرهنگی شهر در اختیار شهروندان قرار گرفته، گفت: ما همه به شهر شیراز و داشته‌های تاریخی و فرهنگی آن افتخار می‌کنیم.

پروژه بازسازی کتابخانه شهید دستغیب شیراز با همت و کار جهادی به سرانجام رسید

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه این کتابخانه به نام شهید دستغیب نامگذاری شده، گفت: آیت‌الله دستغیب یک نویسنده فرهنگی، قهار و خوش‌قلم بوده که حق زیادی به گردن همه ایرانیان دارد، همه ما افزون بر استفاده از برکت شهادت ایشان، از خردسالی نیز خواننده کتاب‌هایشان بوده‌ایم.

وی بیان کرد: در مقطعی اطلاعات دینی را با خواندن کتاب‌های ایشان کسب کردیم؛ فضیلت شهادت دستغیب بی‌همتا ست و فضیلت دیگر این شهید نویسندگی اوست.

اسماعیلی در ادامه از آخرین مراحل پروژه کتابخانه مرکزی شیراز هم نام برد و اعلام کرد: در سفر استانی تلاش داشتیم که مصوبه کتابخانه مرکزی را داشته باشیم که با همکاری وزارت نفت ۲۵۰ میلیارد تومان و از جانب استانداری فارس و مولدسازی ۱۵۰ میلیارد تومان به این منظور قرار داده خواهد شد تا این پروژه آغاز شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از موفقیت دولت سیزدهم در سه سال اخیر در توسعه فضاهای فرهنگی خبر داد و افزود: بسیاری از گام‌های عقب‌افتاده فرهنگی به اهتمام این دولت جبران شده است.

پروژه بازسازی کتابخانه شهید دستغیب شیراز با همت و کار جهادی به سرانجام رسید

کتاب نوشتن و کتاب داشتن در شیراز و فارس سابقه طولانی دارد

آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان نیز بازگشت این فضای تاریخی دوره معاصر ایران را ستود و گفت: کتاب نوشتن و کتاب داشتن در شیراز و فارس سابقه طولانی دارد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه فرهنگ بیگانه به این سادگی در شیراز نفوذ نمی‌کند، ادامه داد: مقام معظم رهبری در سفر به فارس در فرمایشی در رابطه با شیراز اشاره کردند که شما مردم هر وقت خواستید چیزی را برای ایران تثبیت کنید موفق بوده‌اید.

وی در پایان از اهتمام و پیگیری دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همکاران استانی برای به سرانجام رسیدن این پروژه تقدیر کرد.

پروژه بازسازی کتابخانه شهید دستغیب شیراز با همت و کار جهادی به سرانجام رسید

تأکید بر نقش گردشگری کتابخانه شهید دستغیب در محور زندیه

استاندار فارس نیز در این مراسم از جذب گردشگر به واسطه کتابخانه آیت الله دستغیب در محور زندیه خبر داد و گفت: این کتابخانه، که برای نسل‌های گوناگون مردم شیراز و فارس خاطره‌انگیز است، جا دارد در این محوطه که اماکن تاریخی و گردشگری قرار دارد از این منظر هم مورد توجه قرار گیرد.

محمدهادی ایمانیه اتمام بازسازی و تجهیز کتابخانه را از گام‌های مؤثر در دولت سیزدهم عنوان کرد و تلاش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مسیر را ستود.

وی در عین حال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا مژده آغاز ساخت کتابخانه مرکزی شیراز با تأمین اعتبار را در این مراسم بدهد.

پروژه بازسازی کتابخانه شهید دستغیب شیراز با همت و کار جهادی به سرانجام رسید

پیشرفت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حوزه کتابخانه‌های عمومی در دولت سیزدهم

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این آیین از همت دولت سیزدهم در تغییر کتابخانه‌های عمومی به فضایی بانشاط خبر داد و گفت: دولت در حوزه کتابخانه‌های عمومی در دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار تلاش خود را مبذول داشته که تدوین و تصویب «سند ملی ترویج خواندن» یکی از مصادیق آن است.

وی افزود: در مناطق حاشیه‌ای و روستاها و شهر شیراز رویکرد تغییر فضای کتابخانه‌ای فراهم شده است و در حال انجام است.

رمضانی با اشاره به کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب شیراز گفت: این کتابخانه جزء قدیمی‌ترین کتابخانه‌های کشور است. عمر کتابخانه‌های عمومی در ایران در حدود ۱۰۰ سال است و  این کتابخانه براساس اسناد نیز بیش از ۷۵ سال قدمت دارد.

وی اضافه کرد: پروژه بازسازی این کتابخانه یک کار گروهی و جمعی است. طرح بازسازی در راستای مقاوم‌سازی در این کتابخانه صورت گرفت تا بتوانیم خدمات بیشتری ارائه کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه امیدواریم این کتابخانه جزء کتابخانه‌های مبتنی بر گردشگری باشد و خدمات عمومی در آن شکل بگیرد، گفت: ترکیب قدمت این کتابخانه، موقعیت آن در بافت مرکزی شهر شیراز و خدمات نوین این کتابخانه را جذاب می‌کند.

پروژه بازسازی کتابخانه شهید دستغیب شیراز با همت و کار جهادی به سرانجام رسید

برنامه‌ریزی برای افزایش ۴۰ درصدی فضای کتابخانه‌ای شیراز در سال جاری

همچنین محمدحسین فیروزی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی‌های عمومی استان فارس نیز در این مراسم با تبریک دهه کرامت و سالروز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) اعلام کرد: در چند ماه گذشته کار شبانه‌روزی توسط همکاران انجام شده تا این کتابخانه به بهره‌برداری رسید.

وی با یادآوری اینکه در سال ۱۳۹۶ مطالعات پروژه آغاز شد و سال ۱۳۹۸ بازسازی شروع شد، گفت: با پیگیری در کمتر از چهارده ماه این پروژه به سرانجام رسید. بیش از ۷۰ نفر از همکاران ما در این پروژه مشارکت داشتند.

فیروزی ادامه داد: این نوید را می‌دهم با اهتمام دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با اجرای طرح توسعه کتابخانه‌های عمومی شهر شیراز در سال جاری بیش از ۴۰ درصد به زیربنای کتابخانه‌های عمومی شیراز افزوده می‌شود. با به پایان رسیدن ۳ پروژه کتابخانه‌ای در شهر شیراز که با همکاری شهرداری در دست اقدام است، مجموعاً ۴۵۰۰ مترمربع به فضای کتابخانه‌ای شیراز اضافه می‌شود.

نظر شما