شناسهٔ خبر: 66694469 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

اگر رسیدگی به امر غرامت وظیفه شما نیست، چرا در مقام پاسخگویی بر آمده اید؟

واکنش دبیرکل کانون کهنه سربازان به اظهارات رئیس بنیاد شهید

شرفخانی گفت: اگر این حق مسلم و مشروع که با تلاش چندین‌ساله گروه بزرگی از جانبازان و خانواده شهدا و آزادگان که به زعم رییس بنیاد شهید  ناشناس هستند در ریل درست و صحیح قرار نگرفته بود، یقین دارم ایشان در مقام پاسخگویی و البته اشکال‌تراشی برنمی‌آمد. اگرجناب آقای قاضی زاده نگران مالباختگان این فقره هستند، بیایند و در نشستی چندجانبه با حضور نمایندگان قوه قضائیه و وزارت خارجه و معاون حقوقی رئیس‌جمهور با انجمن که جمعی از ایثارگران به نمایندگی قانونی و دارای وکالت رسمی از طرف سایر ایثارگران هستند حاضر شوند و ضمن تبیین نظرات و مواضع و وظایف ذاتی و قانونی خود در خصوص مواردی مانند ماده (۳۸) قانون جامع ایثارگران مبنی بر پاداش پایان خدمت به حاشیه رفته، وضعیت درمان،خودرو و موضوع اصلی غرامت جنگ، یک گام موثر و گره‌گشا برداشته شود.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

چندی پیش امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با خبرگزاری دولت(ایرنا) و در پاسخ به سئوالی مبنی بر اقامه دعوا برای دریافت غرامت جنگ ایران و عراق در دادگاه‌های بین‌المللی، گفت: این موضوع از طرف مراجع رسمی نیست بلکه از طرف برخی از اشخاص این ادعا‌ها مطرح می‌شود. صلاحیت این افراد باید توسط دستگاه قضایی احراز شود، چرا که پیگیری این موضوع در حوزه مسئولیت ما نیست. مسائل حوزه بین‌الملل در حوزه سیاست خارجی به وزارت امور خارجه و در حوزه حقوقی نیز به معاونت حقوقی ریاست جمهوری مرتبط است.

در واکنش به این اظهارات، رضا شرفخانی، دبیرکل کانون کهنه سربازان جنگ ایران و عراق در مصاحبه با آفتاب‌نیوز اذعان کرد: اظهارات رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص ناشناس‌بودن افراد پیگیر غرامت جنگ خلاف واقع و ناصواب است. در اینجا ناظر به گفته‌های آقای قاضی زاده چند سوال اساسی مطرح میکنم جهت قضاوت عمومی. اگر رسیدگی به امر غرامت وظیفه شما نیست، چرا در مقام پاسخگویی بر آمده‌اید؟ اگر این امر توسط افراد فاقد صلاحیت و ناشناس در حال انجام است، قراداد مردم با یک موسسه و انجمن چه مفهومی دارد؟ مگر تاسیس یک شرکت یا موسسه بدون ساز و کار قانونی و احراز هویت سجلی و صلاحیتی موسسین آن در کشور ممکن است؟ چرا در ۳ مرحله از سوی ریاست بنیاد و معاونت حقوقی تحت امر ایشان شکایت علیه اینجانب صورت گرفته که خوشبختانه به صدور رای مبنی بر حقانیت منجر گردیده و اتهامات واهی وارد نگردید؟

وی افزود: ما ناشناس و فاقد صلاحیت نیستیم، متاسفانه ایشان و همکارانشان غافلند، غافل از انجام وظایف ذاتی و مبتنی بر قوانین بالادستی. یک نفر بگوید متولی و مسئول  امر خطیر بازپس‌گیری حقوق مشروع جانبازان و ایثارگران کدام نهاد قانونی یا فراقانونی است؟ چرا در عمر بیش از ۳۵ سال دولت‌های پس از جنگ این فعل کاملا بحق و متضمن آرامش، آسایش و اغنای چند میلیون آسیب‌دیده جنگ تحمیلی مورد غفلت قرار گرفته است؟

دبیرکل کانون کهنه سربازان پیرامون مساعدت‌های دستگاه قضایی گفت: -ایشان که ادعا می‌کنند حوزه بازپس‌گیری غرامت مربوط به دستگاه قضایی است بفرمایند که از دستگاه محترم قضا رسماً و مجدانه خواسته‌اند که به ماجرا ورود کند؟ خوشبختانه دستگاه قضایی مستقل و معاونت محترم حقوقی و معاونت محترم حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه ۳ سال متمادی است با انجمنِ قانونیِ پیگیر غرامت، علیرغم تمام محدودیت‌ها و ملاحظات، نهایت همکاری و مساعدت را داشته است. به عنوان نمونه، یکی از اقدامات قابل تقدیر عزیزان قوه قضائیه ثبت دادخواست بیش از ۳۰ هزار ایثارگر مظلوم در شعبه ۲۰۸ مجتمع قضایی شهید مفتح و دو استان دیگر که منجر به صدور رای اولیه هم گردیده، بوده است.

شرفخانی افزود: اگر این حق مسلم و مشروع که با تلاش چندین‌ساله گروه بزرگی از جانبازان و خانواده شهدا و آزادگان که به زعم رییس بنیاد شهید  ناشناس هستند در ریل درست و صحیح قرار نگرفته بود، یقین دارم ایشان در مقام پاسخگویی و البته اشکال‌تراشی برنمی‌آمد. اگرجناب آقای قاضی زاده نگران مالباختگان این فقره هستند، بیایند و در نشستی چندجانبه با حضور نمایندگان قوه قضائیه و وزارت خارجه و معاون حقوقی رئیس‌جمهور با انجمن که جمعی از ایثارگران به نمایندگی قانونی و دارای وکالت رسمی از طرف سایر ایثارگران هستند حاضر شوند و ضمن تبیین نظرات و مواضع و وظایف ذاتی و قانونی خود در خصوص مواردی مانند ماده (۳۸) قانون جامع ایثارگران مبنی بر پاداش پایان خدمت به حاشیه رفته، وضعیت درمان،خودرو و موضوع اصلی غرامت جنگ، یک گام موثر و گره‌گشا برداشته شود.

دبیرکل کانون کهنه سربازان در پایان گفت: ایشان و سایرین فراموش نکنند ما هنوز هم همان افرادی هستیم که در راه وطن و سربلندی آن صد بار دیگر از جانمان خواهیم گذشت. هنوز طعم گس خاک جبهه‌ها را در دهانمان حس می‌کنیم. تیر، ترکش، امواج انفجار، گلوله‌ها و مهمتر از همه خونِ گرمِ بر زمینِ سرد ریخته یارانمان، مانع می‌شوند که هویتمان را به فراموشی غبار زمان بسپاریم. پس تا پای جان مطالبه‌گریم.

نظر شما