شناسهٔ خبر: 66694055 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مسجد تراز اسلامی، پایگاه خدمت کریمانه است

کارشناس برنامه پرمخاطب «سمت خدا» با اشاره به نقش انسان‌ساز مساجد، گفت: سابقه مساجد از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی نشان می‌دهد امروز هم باید خانه‌های خدا محور جامعه‌پردازی و خدمت کریمانه باشند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین «سید جواد بهشتی»،  با اشاره به نامگذاری هفتمین روز دهه کرامت با عنوان«مساجد تراز اسلامی، خاستگاه والدین ولایی، شهیدان خدایی»، اظهار کرد: در مسجد همه اقشار مردم اعم از کودک و نوجوان، جوان و سالخورده حضور می یابند، مسجد تراز، مسجدی است که همه اقشار را جذب و همراه کند، نوجوانان به عنوان نسلی که فراغت و فرصت و قدرت ریسک‌پذیری بیشتری دارند، همواره باید از مخاطبان اصلی مساجد محسوب شوند و ظرفیت ها،قابلیت ها و توانایی های خودشان را به نمایش بگذارند و مسجد تراز اسلامی هم باید پاسخگوی نیازهای این نسل باشد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد:در حدیثی از امام رضا(ع) آمده است:«مسجد مکانی است که کسی که در آن رفت و آمد داشته باشد،رفیق خوب پیدا می کند»، رفیق خوب می تواند، راهگشا و راهنما برای انسان باشد، در خانه های خدا، انسان های ولایت مدار و مومن رفت و آمد دارند و طبعا چنین افرادی علاقه مند هستند که فرزندانشان هم  از همان دوران کودکی  با اجتماعات مسلمانان و مساجد مانوس باشند.

 وی ادامه داد: اقدام پیامبر(ص) در تأسیس مسجد، یک حرکت مقطعی، نمادین و اتفاقی نبوده است، بلکه ایشان با واقف بودن به اینکه بهترین مسیر اصلاح امت مسلمان  از مسجد محقق می شود، مساجد را احیا نمودند. هر چه حضور خانواده ها به همراه فرزندان در مسجد که محل تعلیم و تربیت است، پررنگ‌تر باشد، آینده بهتری در انتظار آنها و جامعه خواهد بود. زیرا که امروز کلید حل مشکلات امت اسلامی در مسجد یافت می‌شود.

 حجت الاسلام بهشتی با اشاره به نقش انسان سازی مسجد خاطرنشان کرد: امروز ضرورت دارد که با نگاه محله محوری، بستر شناسایی استعداد ها، شکوفایی، تربیت و آموزش های لازم با هدف کادر سازی برای جامعه و انقلاب در مساجد فراهم شود. در دوران دفاع مقدس، مساجد نقش مهمی در تربیت و جذب رزمندگان و آمادگی آنان برای اعزام به جبهه‌ها را ایفا می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه مساجد خاستگاه شهدای انقلاب بودند، اظهارکرد: بر اساس آمار بنیاد شهید، ۹۷ درصد شهدای ما تربیت یافته مساجد بودند و از سنگر مسجد تربیت و به جبهه‌ها اعزام شدند،بهره گیری پیامبر(ص) و نیز انقلاب اسلامی از ظرفیت مساجد نشان می دهد که باید امروز مسجد هم در جامعه پردازی در اولویت قرار گیرد و مسجد تراز اسلامی، با جذب و سازماندهی استعدادها و ظرفیتهای فکری و علمی و نخبه در سطح محله و ملی پشتوانه ای برای نظام اسلامی آماده کند.

 این کارشناس مذهبی با اشاره به کارکردهایی که در مسجد تراز مورد توجه قرار می گیرد، گفت: گره گشایی از نیازمندان، مشورت کردن، حل و فصل دعاوی محلات، احساس مسئولیت، کسب معرفت و آگاهی وبصیرت بخشی از جمله کارکردهای مسجد تراز است، از طرفی در مسجد تراز اسلامی می توان با میدان دادن به جوانان ضمن احترام به پیشکسوتان در تمامی عرصه هایی که ظرفیت و استعداد لازم دارند ازتوانمندی آنها استفاده کرد، تا مسجد را ملجأ و پناه همگان بویژه درماندگان قراردهند و با آغوش باز به انسان های ضعیف کمک کنند.

حجت الاسلام و المسلمین بهشتی مساجد را بهترین ظرفیت برای باشکوهتر برگزار کردن جشن های دهه کرامت دانست و ابراز کرد:در  این دهه مردم باید احساس کنند که فرصت‌های خدمت اجتماعی بیشتری دارند و می‌توانند با خدمت‌رسانی به مردم تقرب خود را به خداوند و اهل بیت(ع) بیشتر کنند، بنابراین ضرورت دارد با به کارگیری ظرفیت های مساجد فضای خدمت به مردم در این ایام رونق یابد.

برچسب‌ها:

نظر شما