شناسهٔ خبر: 66693962 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تولید سالانه ۱۵ هزار تن روغن زیتون در گیلان

استاندار گیلان گفت: سالانه بطور متوسط ۲۵ هزار تن محصول زیتون و ۱۵ هزار تن روغن زیتون در استان تولید می‌شود.

صاحب‌خبر -

اسدالله عباسی در دیدار با معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم برای حمایت از باغداران و تولید محصولات باغی در گیلان همانند دیگر استان‌ها افزود: زیتون یکی از محصولات باغی واساسی گیلان و کشور است که سالانه بطور متوسط در استان ۲۵ هزار تن زیتون و ۱۵ هزار تن روغن زیتون تولید می‌شود که بخشی از این روغن زیتون با مجوز رسمی، به دیگرکشور‌ها صادر می‌شود. 

استاندار گیلان با اشاره به تولید انواع محصولات انبوه باغی در گیلان و صادرات محصولاتی شامل کیوی، زیتون، مرکبات و چای گفت: سالانه ۴۴۰ هزار تن کیوی در کشور تولید می‌شود که سهم گیلان ۲۲۰ هزار تن است.


وی اضافه کرد: برای توسعه باغ‌های کیوی در گیلان، برای نخستین بار ایستگاه تحقیقات کیوی در استان راه اندازی شد.

استاندار گیلان همچنین خواستار توجه دولت برای بهبود وضعیت تولیدکنندگان مرکبات در استان شد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی هم در این دیدار با قدردانی از اهتمام استاندار برای توسعه کشاورزی، این استان را قطب تولید زیتون کشور دانست و گفت: با واگذاری ریاست شورای بین المللی زیتون برای نخستین بار به ایران، باغ و کلکسیون ارقام زیتون دنیا در رودبار رونمایی شده و ورود و استفاده از هزار رقم زیتون از کشور‌های دیگر در گیلان در دست اقدام است.


محمدمهدی برومندی با اشاره به معرفی چند رقم جدید کیوی از سوی دانشگاه گیلان، افزود: یکی از این ارقام که در فصل تابستان برداشت می‌شود، در نوع خود کم نظیر است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با تلاش دولت، موانع صادرات کیوی به کشور‌های همسایه و دیگر کشور‌های جهان از جمله هند برطرف شده است، گفت: با صادرات کیوی به دیگر کشور‌ها، درآمد باغداران کیوی از ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسید.


محمدمهدی برومندی به نقش گیلان در تولید مواد پروتئینی به ویژه مرغ گوشتی اشاره کرد و افزود: بخش زیادی از مرغ مصرفی استان تهران از گیلان تامین می‌شود.

وی از چای بعنوان دیگر محصول استراتژیک گیلان یاد کرد و گفت: معیشت بیش از ۵۰ هزار خانوار استان‌های شمالی مستقیم از تولید چای تامین می‌شود که با حمایت دولت، تولید چای از ۲۵ هزار تن به بالای ۳۴ هزار تن در سال افزایش یافت.

نظر شما