شناسهٔ خبر: 66693597 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

دانش‌آموزان نگران نباشند‌؛ امنیت برقرار است!

شمارش معکوس برای آزمون سرنوشت‌ساز

شمارش معکوس برای آغاز امتحانات نهایی امسال آغاز شده و تا چند روز دیگر، دانش‌آموزان باید خود را برای حضور در این رقابت ملی آماده کنند. امتحانات نهایی امسال قرار است با تغییراتی نسبت به سال گذشته برگزار شود. امسال برای اولین بار است که آزمون نهایی در پایه‌های دهم و یازدهم نیز انجام می‌‌شود.

صاحب‌خبر -
 
ازطرفی تأثیر ۵۰درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری امسال، حساسیت این امتحانات را دوچندان می‌‌کند. دیروز هم محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت و محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در یک نشست و جلسه دوساعته با خبرنگاران از جزئیات و روند برگزاری این امتحانات توضیحاتی دادند. زارعی به‌شدت به امنیت این امتحانات تاکید کرد و گفت به هیچ عنوان امکان لو رفتن سؤالات وجود ندارد. البته کاظمی هم از ۲۸۰۶ تخلف در سال گذشته خبر داد و امیدوار بود با آگاهی بخشی به دانش‌آموزان، شاهد کاهش تخلفات باشیم. 
گویا امتحانات نهایی امسال از حساسیت امنیتی زیادی برخوردار است، چراکه زارعی در این جلسه به خبرنگاران گفت حوزه‌های امتحانات نهایی مجهز به سیگنال یاب و دوربین مدار بسته هستند.  البته سخت و آسان بودن سؤالات هم از آن مسائلی است که دانش‌آموزان زیادی نسبت به آن همیشه نگران هستند؛ موضوعی که زارعی درباره‌اش گفت: «برخی سؤالات مفهومی هستند و درصد پرسش‌ها دشوار و سطح بالا در امتحانات نهایی در پایه دوازدهم تا سقف ۲۰درصد و برای پایه‌های دهم و یازدهم کاهش می‌‌یابد.» نشست خبری روز گذشته در واقع حول محور برگزاری امتحانات نهایی امسال بود که در آن اخبار امیدوارکننده‌ای هم از عدم لو رفتن سؤالات مطرح شد. 

 حضور سیگنال‌یاب‌ها در امتحان نهایی!
سودجویی از دانش‌آموزان همزمان با نزدیک شدن به امتحانات نهایی و کنکور، معضلی است که هرساله شاهد آن هستیم و در این میان افراد فرصت‌طلب مجازی با ادعای دلسوزی و حمایت از دانش‌آموزان، خود را به آنها نزدیک کرده و با ادعاهای مختلف از آنها کلاهبرداری می‌کنند. موضوعی که زارعی تقریبا به آن پایان داد. وی با بیان این‌که حوزه‌های برگزاری امتحانات نهایی باید مجهز به دوربین مدار بسته، سیگنال‌یاب و راکت برای بررسی بدنی باشند، افزود: با رصد فضای مجازی و شبکه‌هایی که قصد سودجویی و ترویج رفتارهای متقلبانه دارند، برخوردهای لازم انجام می‌‌شود. اگر در پاسخنامه فردی هم دچار شک و شبهه شدیم، او را مجدد به آزمون دعوت می‌کنیم.وی با اشاره به این‌که دستورالعمل حفاظت آزمون، مصوبه شورای عالی امنیت کشور را دارد، می‌افزاید: امنیت آزمون‌ها به‌عهده وزارت کشور و استانداران است. البته در مرحله طراحی سؤالات، قرنطینه کامل طراحان سؤال انجام شده و تأمین امنیت حوزه‌های آزمون توسط فراجا انجام می‌شود. در حوزه‌هایی که دانش‌آموزان حضور دارند، نیازی به حضور فراجا نیست اما درحوزه‌هایی که مخصوص بزرگسالان است، حضور فیزیکی فراجا را داریم. البته امیدواریم این سیگنال‌یاب‌ها و تدابیر امنیتی به‌خوبی عمل کرده و اجرایی شوند تا دیگر شاهد اعمال تقلب در این امتحانات نباشیم و عدالت برای همه شرکت کنندگان برقرار باشد. 
   
مفهومی شدن امتحان نهایی امسال
طبق آمارهای جدید منتشر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال ۱۴۰۱ افت محسوس و قابل توجهی داشته است. حالا نمی‌دانیم این مسأله به سبب پیچیده بودن سؤالات است یا انگیزه دانش‌آموزان نسبت به درس و مدرسه کم شده است. مسأله‌ای که زارعی نیز در این جلسه به آن تاکید کرد و گفت: البته ما در طراحی سؤالات از دبیران و معلمان تمام مناطق کشور دعوت می‌‌کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به خبرنگار جام‌جم درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان تصریح کرد: این موضوع سال گذشته ناشی از تغییر در شیوه سنجش بود. ما هرساله امتحانات نهایی را داشتیم ولی با توجه به این‌که تأثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی در پذیرش دانش‌آموزان در کنکور سراسری مد نظر قرار گرفت، سبک برگزاری آزمون، طراحی سؤالات متفاوت شد و تغییر کرد. البته شیوه مطالعاتی دانش‌آموزان هم مانند گذشته بود. امسال با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت همچون برگزاری طرح پویش جهاد علمی، امیدواریم به ارتقای میانگین نمرات دانش‌آموزان کمک کند.با این حال در کنار امتحانات نهایی، بازار فروش کتاب‌های کمک آموزشی همیشه داغ بوده و دانش‌آموزان هزینه‌های هنگفتی را بابت این موضوع پرداخت می‌کنند. البته زارعی در نشست روز گذشته به خبرنگاران اعلام کرد قرار نیست سختگیری بی‌مورد برای دانش‌آموزان انجام دهیم و در چارچوب کتاب درسی و درسی که معلم داده است از او آزمون خواهیم گرفت. به هر حال ما هم امیدوار به تغییر وضعیت در برگزاری امتحانات نهایی هستیم، امیدوار به این‌که ضعف‌ها و کاستی‌های این امتحانات مرتفع شده باشد تا یک نظام آموزشی با کیفیت و مبتنی بر عدالت را شاهد باشیم. 

۲۸۰۶ مورد تخلف در امتحان نهایی پارسال
شاید یکی از دلایل تخلف در آزمون نهایی، تأثیر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور سراسری است. با وجود این‌که تدابیر امنیتی خاصی هر ساله در نظر گرفته می‌شود اما همچنان شاهد شکل‌‌گیری تخلفاتی در این خصوص هستیم. البته محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: سال گذشته ۲۸۰۶ تخلف داشتیم که ۱۶۷۲ مورد وسیله تقلب، ۳۵۹ مورد استفاده از وسایل تقلب و ۱۳مورد انتشار و افشای سؤالات بعد از شروع آزمون را انجام دادند. برای ۲۶۴۳ نفر رأی قطعی صادر شد، ۲۳نفر مشمول برائت، ۷۰۱ مورد اخطار کتبی و ۱۴۸۰مورد محرومیت از یک تا چند آزمون را گرفتند.


نظر شما