شناسهٔ خبر: 66693281 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

کتاب «اختراع بازار» به آخرین روزهای نمایشگاه کتاب رسید؛

تاملی فلسفی پیرامون بازار آزاد

کتاب «اختراع بازار؛ اسمیت، هگل و فلسفۀ سیاسی» نوشتۀ لیزا هرتسک با ترجمه مصطفی زالی در انتشارات ترجمان منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «اختراع بازار؛ اسمیت، هگل و فلسفۀ سیاسی» نوشتۀ لیزا هرتسک با ترجمه مصطفی زالی در انتشارات ترجمان منتشر شد.

بسیاری از بحث‌های کنونی ما درباره عدالت اجتماعی سر از اختلافاتی بنیادین درباره حدود آزادی اقتصادی و نحوۀ مداخله دولت در اقتصاد درمی‌آورد. این بحث‌ها در واقع درباره ماهیت پدیده‌ای همه‌گیر و بدیع‌اند: بازار.

امروزه پس از سقوط کمونیسم، دیگر کسی از جایگزین همه‌جانبه سرمایه‌داری حرف نمی‌زند و همه پذیرفته‌ایم که باید با بازار زندگی کنیم. اما زندگی با بازار دقیقاً چگونه است و چطور باید اثرات متنوع بازار بر جوامع‌مان را مهار کنیم؟ لیزا هرتسک، دانش‌آموخته علوم سیاسی دانشگاه آکسفورد و دانشیار دانشکده فلسفه دانشگاه خرونینگن در کتاب حاضر با پژوهشی تطبیقی میان آرای اسمیت و هگل، دو تلقی اصلی حاکم بر جریان‌های اقتصاد کنونی را شناسایی می‌کند: تلقی متاثر از اسمیت که بازار را مشکل‌گشای طبیعی می‌داند، و تلقی هگلی که بازار را دستاوردی تاریخی در نظر می‌گیرد که باید چاره‌ای برای معضلاتش بیابیم. او ضمن ارائه گزارشی از نحوه شکل‌گیری نظریه‌های اقتصادی، تصورات کلیشه‌ای از این دو اندیشمند را کنار می‌زند و اندیشه‌های آن را به چهار مسئله بنیادی مرتبط می‌سازد: «نسبت میان فرد و اجتماع»، «عدالت اجتماعی و نسبت آن با شایستگی و شمول اجتماعی»، «نسبت میان جنبه‌های متنوع آزادی در بازارها» و «تاریخ‌مندی بازارها».

کتاب «اختراع بازار؛ اسمیت، هگل و فلسفۀ سیاسی» در ۳۴۴ صفحه با قیمت ۲۹۸ هزار تومان از سوی نشر ترجمان وارد بازار نشر شده است.

نظر شما