شناسهٔ خبر: 66693265 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اسماعیلی:

سنگ نگاره‌های تخت جمشید نشان دهنده پوشش مناسب زنان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تعارضی میان هویت هزاران ساله ایرانی با دوره پس از اسلام وجود ندارد، گفت: سنگ نگاره‌های تخت جمشید نشان می‌دهد که زنان ایرانی در آن زمان دارای پوشش مناسب بوده اند.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی اسماعیلی در مراسم رونمایی از پوستر مد موقر در شیراز، اظهار کرد: تعارضی میان هویت ایرانی خود به عنوان محصول چند هزار ساله با دوره پس از اسلام نمی‌بینیم، بلکه این دوگانه ساخته استعمار است.

او افزود: در ۲۰۰ سال اخیر با ورود تفکرات ناسیونالیستی به جهان اسلام، برخی دنبال فرقه گرایی، قومیت گرایی و مرز‌های جغرافیایی مصنوعی بوده اند و به همین دلیل بر این دوگانه ساختگی می‌دمند.

اسماعیلی ادامه داد: منطقه فرهنگی بزرگی به نام ایران فرهنگی وجود دارد که مرز‌های آن تا عمق چین و مدیترانه، قفقاز و آسیای مرکزی و جنوب خلیج فارس رسیده و تحت حاکمیت فرهنگی واحد قرار دارد و شیراز قلب تپنده این حوزه فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید امتداد تاریخی سه هزار ساله شیراز بازخوانی شود و از نگاه تهدید محور به نگاه فرصت محور تبدیل شود.

اسماعیلی اظهار کرد: تاریخ پیش از اسلام برای ما تهدید نیست بلکه فرصت است، اما خوانش آن باید هماهنگ با خوانش امام راحل و رهبر معظم انقلاب باشد.

او یادآور شد: اگر اسلام نبود امروز مولوی، فردوسی و ملاصدرا نداشتیم. اسلام و روح تعالی و حیاتی آن موجب درخشش این شخصیت‌ها شد و این دیدگاه، نگاه کلان فرهنگی ما در عرصه فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با این نگاه باید بتوانیم به طور ویژه کانون‌های فرهنگی کشور را بر اساس استعداد‌های آنها تقویت کنیم و شهر شیراز که از این مزیت نسبی فرهنگی برخوردار است باید مرکز این توجهات باشد.

او گفت: امروز با نسل جدیدی روبه رو هستیم و باید با توجه به اقتضائات، نیاز فرهنگی متناسب با نظام فکری آنها را ارائه کنیم.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه عرضه لباس و پوشاک باید مبتنی بر اصل پوشیدگی باشد افزود: کارگروه مد و لباس، نزدیک به ۲۰ سال است که برای انجام همین امر ایجاد شده و بنای ما در سه سال گذشته بر انجام آن بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از استان فارس برای همراهی در عرصه مد و لباس اسلامی، گفت: شهر شیراز نیازمند چند سکوی دائمی عرضه لباس است.

اسماعیلی ادامه داد: با توجه به اینکه در برخی انواع پوشاک، سودآوری بیشتری وجود دارد، مقاومت‌هایی در برابر پوشاک عفیفانه وجود دارد که طبیعی است و اقتصاد را نمی‌توانیم از حوزه فرهنگ جدا کنیم.

او اضافه کرد: به همین منظور لازم است اقتصاد فرهنگ را مجدد تعریف کنیم و در این راستا باید ابزار‌های مختلف را در اختیار مدیریت فرهنگی قرار دهیم که این اتفاق در فارس در حال رخ دادن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قرار است با کمک شهرداری شیراز و موافقت استاندار و نماینده ولی فقیه در فارس زنجیره‌ای از سکو‌های دائمی لباس عفیفانه در این شهر ایجاد شود.

اسماعیلی اظهار کرد: برای بهبود وضعیت پوشش در جامعه باید اسباب آن فراهم شود و ایجاد سکو‌های عرضه پوشاک عفیفانه نیز از اسباب آن است.

اعلام آمادگی ۱۰ استان برای ایجاد شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به ابلاغیه رئیس جمهور برای ایجاد شهر‌های جهانی صنایع خلاق فرهنگی، گفت: در مدت یک ماه بیش از ۱۰ استاندار کشور نامه نگاری و اعلام آمادگی کردند تا این شهر را ایجاد کنند.

او با بیان اینکه شیراز شهر بین المللی و قطب فرهنگی ایران است، گفت: شهر صنایع خلاق فرهنگی در شیراز نیز باید راه اندازی شود، ما در این شهر به دنبال همگرایی فرهنگ ایرانی و اسلامی هستیم در حالی که دشمنان به دنبال دوگانگی آن هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معتقدیم همواره کارگزار در پیشبرد توسعه سهمی بیشتر از ساختار دارد، ساختار‌ها بسیاری از مواقع وجود دارند، اما آنجایی منجر به توسعه می‌شوند که کارگزار متناسب با ماموریت و ساختار نیز وجود داشته باشد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه تمرکز گرایی آفت مدیریت است و باید بتوانیم فضای پیشرفت را به تناسب استعداد‌ها ایجاد کنیم گفت: شیراز بزرگترین قطب فرهنگی ما است و تاریخی استوار و افتخار آمیز برای ایرانی‌ها دارد به طوری که گاهی در جهان نام ایران آورده نمی‌شود مگر اینکه نام شیراز پیش از آن مطرح شود.

نظر شما