شناسهٔ خبر: 66693183 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بحران نوزاد در اروپا

برای اولین بار از سال ۱۹۶۰، تعداد تولدهای زنده در اتحادیه اروپا به زیر چهار میلیون کاهش یافته است که یکی از پایین‌ترین نرخ‌های باروری در جهان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بر اساس آخرین داده‌های موجود، در سال ۲۰۲۲، تعداد تولدهای زنده در اتحادیه اروپا به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۶۰ رسیده است. در آن سال، تنها ۳.۸۸ میلیون نوزاد در اتحادیه اروپا به دنیا آمدند که برای اولین بار این رقم به زیر ۴ میلیون تن رسید.

نرخ باروری نیز کاهش یافت و به سطحی نزدیک شد که آخرین بار دو دهه پیش مشاهده شد. اتحادیه اروپا یکی از پایین‌ترین نرخ‌های باروری در جهان را داشت که به عنوان تعداد تولد زنده به ازای هر زن تعریف می‌شود.

نرخ باروری در نقاط مختلف اروپا چگونه است؟

از سال ۱۹۶۰ روند کاهشی در تعداد کودکان متولد شده در اتحادیه اروپا وجود داشته است. کمترین رقم در سال ۲۰۲۲ با ۳.۸۸ میلیون ثبت شده است. در سال ۱۹۹۰، ۵.۱ میلیون نوزاد در اتحادیه اروپا به دنیا آمدند که آخرین سالی است که تعداد تولدها از ۵ میلیون فراتر رفته است.

در سال ۲۰۲۲، نرخ باروری، که نشان‌دهنده تعداد تولدهای زنده به ازای هر زن است، به طور قابل‌توجهی در اتحادیه اروپا متفاوت بوده و بر اساس Eurostat، اداره آمار اتحادیه اروپا، از ۱.۷۹ در فرانسه تا ۱.۰۸ در مالت متغیر است.

بحران نوزاد در اروپا

میانگین کل اتحادیه اروپا ۱.۴۶ بود. از جمله اتحادیه تجارت آزاد اروپا (EFTA)، بریتانیا و کشورهای نامزد اتحادیه اروپا، گرجستان (۱.۸۳) و مولداوی (۱.۸۱) نرخ‌های بالاتری نسبت به فرانسه گزارش کردند.

در حالی که بالاترین نرخ باروری در فرانسه مشاهده می‌شود، سایر کشورهای مدیترانه‌ای مانند مالت (۱.۰۸)، اسپانیا (۱.۱۶)، ایتالیا (۱.۲۴)، یونان (۱.۳۲) و قبرس (۱.۳۷) نرخ‌های قابل توجه پایین‌تری دارند.

نرخ باروری کمی بالاتر در کشورهایی مانند رومانی (۱.۷۱)، ترکیه (۱.۶۳)، بریتانیا (۱.۵۶)، آلمان (۱.۴۶) و فنلاند (۱.۳۲) ثبت شده است.

نرخ باروری در اروپا در حال افزایش است یا کاهش؟

بررسی تغییرات بلندمدت در نرخ باروری اتحادیه اروپا یک روند نزولی آشکار را نشان می‌دهد. بر اساس داده‌های بانک جهانی، این رقم در سال ۱۹۷۰، ۲.۳۵ بود که بالاترین سطح ثبت‌شده آن قبل از سقوط به پایین‌ترین سطح خود در اواخر دهه ۱۹۹۰ بود و طبق داده‌های بانک جهانی به ۱.۴ در سال ۱۹۹۸ رسید. سپس این روند به تدریج شروع به افزایش کرد و به اوج ۱.۵۷ در سال ۲۰۱۶ رسید. در سال ۲۰۲۲، نرخ باروری کل در اتحادیه اروپا ۱.۴۶ تولد زنده به ازای هر زن بود که به سطوح مشاهده شده در اوایل دهه ۲۰۰۰ نزدیک می‌شود که حدود ۱.۴ بود. نرخ باروری در ۲۰ سال گذشته در کشورهای اتحادیه اروپا به طور قابل‌توجهی تغییر کرده است و در ۱۳ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

ایرلند و فنلاند بیشترین کاهش را در نرخ باروری گزارش کردند که هر کدام بیش از ۰.۴ واحد کاهش یافت که برابر با کاهش بیش از ۲۰ درصدی است. در مقابل، چک، رومانی و بلغارستان بیشترین روند صعودی را تجربه کردند که هر کدام بیش از ۳۵ درصد افزایش یافتند.

اتحادیه اروپا یکی از پایین‌ترین نرخ‌های باروری در جهان را دارد

بر اساس داده‌های بانک جهانی، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ نرخ باروری را ۱.۵۲ گزارش کرد که پس از منطقه شرق آسیا و اقیانوس آرام که دارای نرخ ۱.۴۹ بود، کمترین میزان را داشت. غرب و مرکز آفریقا با ۴.۹۸ بالاترین نرخ باروری را داشتند و پس از آن شرق و جنوب آفریقا با ۴.۳۵ و جهان عرب با ۳.۱۴ قرار داشتند. متوسط نرخ باروری جهانی ۲.۲۷ بود که شمال آفریقا و خاورمیانه نرخ بالاتر ۲.۶۳ را گزارش کردند.

از سال ۱۹۷۰، روند کاهشی قابل‌توجهی در نرخ باروری در همه مناطق وجود داشته است، اگرچه این کاهش در آفریقا به طور قابل‌توجهی کندتر بوده است. نرخ باروری در تمام ۴۱ کشور اروپایی، از جمله اتحادیه اروپا، EFTA و کشورهای نامزد، کمتر از میانگین جهانی است.

بحران نوزاد در اروپا

نظر شما