شناسهٔ خبر: 66692073 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ارائه مشاوره رایگان حقوقی به زائران بقاع متبرکه

معاون حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: هر ماه در یکی از بقاع متبرکه تعدادی از وکلا و مشاوران خانواده، برای حل و فصل و رفع بعضی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به مراجعه کنندگان خدمات ارائه می‌دهند.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام امرالله حسنی معاون حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور در برنامه سلام خبرنگار درخصوص جزئیات امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان اوقاف و امور خیریه و کانون مرکز وکلا، اظهار کرد: باید از ظرفیت بقاع متبرکه برای خدمت دهی به مردم استفاده کنیم، بقاع متبرکه کشور جایی است که مراجعه کنندگان زیادی دارد و مردم با توجه به اعتقاداتی که دارند به این مکان‌های زیارتی تشریف می‌آورند خوب است ما از ظرفیت‌های این اماکن برای ارائه خدمات اجتماعی استفاده کنیم.

حجت الاسلام حسنی افزود: این طرح تقریبا هرماه در یکی از مساجد برگزار می‌شود بنا براین امضای تفاهمنامه سازمان اوقاف و امور خیریه که با کانون مرکز وکلا و مشاورین قوه قضاییه داشتیم در بقاع متبرکه نیز، چون زائران زیادی داریم اجرا می‌شود، امروز تفاهم نامه در امامزاده معصوم (ع) تهران با حضور رؤسای سازمان اوقاف و رئیس مرکز وکلا امضا خواهد شد و ما این برنامه را در کشور اجرایی خواهیم کرد و هر ماه در یکی از امامزادگان تعدادی از وکلا، مشاورین خانواده و بعضا کسانی که اختلافاتی دارند آنجا به آنها مشاوره داده می‌شود و ان شاء‌الله این خدمات بتواند ارزنده باشد و برای رفع بعضی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به آنان کمک کند.

وی درخصوص چگونگی اجرای این طرح گفت: الآن به این صورت شروع کرده ایم که مثلا جمعه آخر هر ماه از طرف سازمان اوقات زمینه حضور تعدادی از وکلا در مکانی فراهم می‌شود و امکاناتی که لازم است کار‌های تخصصی را هم وکلای به صورت مجانی و به تعبیری جهادی انجام می‌دهند و به سؤالات مردم در بخش‌های مختلف حقوقی، خانوادگی، ملکی، کیفری هر نوع سؤالی که داشته باشند پاسخ داده می‌شود.

معاون حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره امکان ارائه تسهیلاتی همچون وکیل به خدمات گیرندگان در این طرح گفت: کانون مرکز وکلا خودش برای اشخاصی که توانایی ندارند یک بسته وکیل تسخیری دارد و حمایت می‌کند در بقاع متبرکه هم گر افرادی باشند که نیاز به وکیل داشته باشند و به دلیل ضعف مالی نتوانند پیگیری کنند ما آنها را رصد می‌کنیم و کار‌های حقوقی شان را انجام می‌دهیم. این موضوع در دستور کار سازمان اوقاف است، اما چون ابتدای کار است باید کم کم وارد مرحله اجرا شویم تا ان شاء الله خدمات تکمیلی را نیز به افرادی که بنیه مالی ندارند ارائه کنیم.

حسنی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی نوبت دهی و ثبت نام برای استفاده از این تسهیلات در امامزادگان، اظهار کرد: اطلاع رسانی می‌شود برنامه‌ای که مراکز وکلا پیش بینی کرده اند اگر مثلا تعداد مراجعه کننده هم زیاد باشد برنامه ریزی شده است که بتوانند پاسخ بدهند، اگر هم نیاز به ثبت نام باشد به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که اگر استقبال زیادی شد بتوانیم به تعداد مراجعه کنندگان، پاسخگو یا وکیل یا مشاور هم اضافه کنیم و بتوانیم در آن جلسه که هر کس مراجعه کرد بتوانیم خدمات ارائه کنیم که از کسی حقی ضایع نشود.

وی ادامه داد: ما برنامه ریزی، هماهنگی، همکاری و تفاهمی که با مرکز وکلا و مشاورین قوه قضاییه انجام داده ایم فعلا یک روز در ماه است، اما چنانچه استقبال بشود تعداد روز‌ها را در ماه هم اضافه خواهیم کرد.

معاون حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: فعلا این طرح در مراکز استان اجرا می‌شود ولی در تفاهمنامه ما در دراز مدت به امامزادگان شهرستان‌ها و جا‌هایی که مراجعه کننده در امامزاده وجود دارد و استقبال می‌کنند توسعه می‌یابد.
حسنی گفت: اولین برنامه امروز ساعت ۱۱ در امامزاده معصوم (ع) در جنوب تهران نزدیک میدان قزوین است که تفاهمنامه امضا می‌شود و همزمان بعد از نماز ظهر و عصر ۳۰ نفر از وکلا و مشاورین به مراجعه کنندگانی که اطلاع رسانی هم شده است در محوطه امامزاده خدمت رسانی می‌کنند.

وی درباره انواع مشاوره‌های ارائه شده براساس این تفاهم نامه افزود: وکلای ما هم مشاوره حقوقی می‌دهند هم سایر مشاوره ها، مثلا بعضی سؤال حقوقی دارند بعضی ممکن است پرونده کیفری یا پرونده خانوادگی داشته باشند هر موضوع حقوقی که وجود دارد برای آن وکیل می‌آید حتی جلسات رفع اختلاف هم داریم همان چیزی که در شورای حل اختلاف به صورت عملی و قانونی انجام می‌شود و خدماتی که ارائه می‌شود آنجا هم فراهم است.

نظر شما