شناسهٔ خبر: 66692037 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

صدای گیربکس اتوماتیک مگان، دلایل و راهکارها

صاحب‌خبر -
به گفته میلاد سرلک به عنوان تعمیرکار گیربکس مگان: ایجاد سر و صدا آن هم از سوی گیربکس‌های اتومات امر قابل قبولی نیست. این جعبه‌دنده‌‌ها به نحوی طراحی می‌شوند که در حالت عادی هیچ‌گونه سر و صدای خاصی از خود ایجاد نکنند. با توجه به همین نکته ویژه می‌توان درک کرد که هر نوع نویز،‌ نشانه‌ای از ایجاد مشکلات فنی و یا خراب شدن قطعات مختلف جعبه‌دنده است.

علت‌های صدای گیربکس مگان
عواملی همچون کم بودن روغن گیربکس (low transmission fluid)، گرفتگی فیلتر گیربکس (transmission filter clogging) و یا نشتی روغن (oil leakage) به تنهایی می‌توانند دلیل برای ایجاد سر و صدا و نویز از سمت گیربکس اتومبیل شما باشند (با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود یا manual guidelines می‌توانید اطلاعات جالبی در مورد هر یک از این گزینه‌ها به دست بیاورید).

کم بودن میزان روغن گیربکس
مطابق آنچه در کاتالوگ شرکت رنو و همچنین در تعمیر گیربکس اتوماتیک رنو ذکر شده است روغن گیربکس باید همواره در سطح استاندارد تعیین شده توسط شرکت قرار بگیرد. کاهش این روغن می‌تواند خطرات مختلفی را برای گیربکس اتومبیل شما به همراه داشته باشد. در اغلب موارد، حین تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان سطح این روغن توسط تعمیرکاران مورد بررسی قرار می‌گیرد تا آن‌ها از صحیح بودن مقدار آن مطمئن باشند.
وقتی که روغن گیربکس از حالت عادی کمتر باشد، دمای کلی قطعات جعبه‌دنده به شکلی باورنکردنی افزایش می‌یابند (روغن وظیفه خنک‌ کردن گیربکس را نیز برعهده دارد). ادامه یافتن این امر (پس از طی مسافت‌های طولانی) می‌تواند منجر به ایجاد سر و صدایی همچون زوزه کشیدن حیوانات از سمت گیربکس شود.

گرفتگی فیلتر گیربکس
روغن موجود در گیربکس باید از یک فیلتر به خصوص عبور کند. این فیلتر به منظور جلوگیری از وارد شدن هرگونه گرد و غبار، ذرات ریز فلزات و ناخالصی‌های دیگر به درون گیربکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. با گذشت زمان، عمر مصرفی فیلتر به پایان می‌رسد و به همین دلیل نمی‌تواند مانند روزهای اولیه عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد.
در این شرایط، شاهد گرفتگی فیلتر روغن گیربکس خواهیم بود و همین امر منجر به ایجاد سر و صدا و نویز از سوی جعبه‌دنده خودروی شما می‌شود. خوشبختانه بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های سنگین و تنها با خریداری یک فیلتر روغن جدید می‌توان شرایط را به حالت عادی بازگرداند، البته این امر باید به موقع صورت بگیرد.

نشتی روغن
همه تعمیرکاران گیربکس معتقدند روغن گیربکس مایع حیاتی گیربکس اتوماتیک است. اما چرا؟ به گفته میلاد سرلک در تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان، نشتی روغن می‌تواند عملکرد کلی گیربکس را در قدرت گیربکس، صدای گیربکس، داغ شدن گیربکس و سایر موارد تحت تاثیر قرار دهد و همچنین دلیلی برای ایجاد نویز و سر و صدا باشد.
چنانچه آسیب شدیدی به بدنه گیربکس اتومبیل شما وارده شده است، باید به این ایراد مهم دقت داشته باشید. معمولاً ضربات فیزیکی به بدنه گیربکس و یا بخش تحتانی آن منجر به ایجاد این دسته از مشکلات می‌شوند.
البته نشتی روغن می‌تواند به دلیل موارد دیگری همچون چفت و بست نبودن درزهای موجود در بدنه گیربکس و... نیز رخ دهد. در هر صورت، لازم است این موضوع را جدی بگیرید و در اسرع وقت به تعمیرگاه‌های شناخته شده و مجربی همچون (تهران گیربکس) مراجعه کنید تا متحمل هزینه‌های سنگین نشوید.

دنده‌های فرسوده
برخی از کاربران به طور کلی اهمیتی به سلامت روغن گیربکس اتومبیل خود نمی‌دهند و حتی پس از طی کردن مسافت‌های طولانی نیز آن را عوض نمی‌کنند. روغن گیربکس کهنه و ناکارآمد، بلایی به سر دنده‌های خودروی شما می‌آورد که حتی نمی‌توانید آن را تصور کنید! این امر موجب می‌شود تا دنده‌‌های فلزی گیربکس به مرور زمان فرسوده شده و دچار خوردگی شوند.
برخورد دنده‌هایی که از نظر فیزیکی فرسوده هستند، سر و صدایی گوشخراش ایجاد می‌‌کند که حتی برای یک ثانیه هم نمی‌توانید آن را تحمل کنید!‌ تعمیر گیربکس در این شرایط بسیار دشوار و هزینه‌بر خواهد بود، زیرا تعمیرکاران با چالش‌های بسیار زیادی روبرو می‌شوند و حتی ممکن است گیربکس را به طور کامل تعویض کنند.

 مشکل در شیر برقی
به گفته این کارشناس تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان، این احتمال وجود دارد که سر و صدای ناراحت‌ کننده جعبه‌دنده، به دلیل خراب شدن شیر برقی به وجود آمده باشد. شاید به عنوان یک کاربر عادی با این قطعه آشنایی نداشته باشید، اما باید گفت که شیر برقی بخشی مهم از گیربکس به شمار می‌آيد و موظف است میزان روغن ورودی به درون بخش‌های مختلف را کنترل کند.
خراب بودن شیر برقی، روند انتشار روغن به شکل صحیح را مختل خواهد کرد و در نتیجه شاهد ایجاد سر و صدا به دلیل برخورد قطعات فلزی به یکدیگر هستیم. تنها راهکار موجود به منظور رفع این موضوع، تعمیر کردن شیر برقی است. البته در اکثر موارد ترجیح بر آن است که این قطعه تعویض شود.

عدم سرویس‌ دوره ای مناسب
سرویس و تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان را باید به تعمیرکارانی واگذار کنید که به راستی با حوزه فعالیت خود آشنا هستند و تجربه قابل توجهی در این رابطه دارند. در پاره‌ای از موارد، عدم سرویس مناسب گیربکس و یا خطا در زمان تعمیر آن منجر به نصب نادرست قطعات مختلف جعبه‌دنده می‌شود. همین امر به ظاهر ساده، موجب مشکلات متعددی همچون ایجاد سر و صداهای غیرعادی و یا تقه زدن گیربکس خواهد شد. به همین دلیل است که همواره تأکید می‌کنیم خودروی خود را تنها در مراکز شناخته شده و حرفه‌ای تعمیر و یا سرویس کنید.

بهترین تعمیرگاه رفع صداهای گیربکس اتومات مگان
گیربکس‌های موجود در اتومبیل‌های برند رنو، از جمله مدل مگان کیفیت قابل قبولی دارند و نسبت به سایر برندهای فرانسوی کمتر دچار ایراد فنی می‌شوند. البته این بدان معنا نیست که آن‌ها در برابر چنین مشکلاتی مصون هستند. یک ایراد رایج در این گیربکس‌ها، سر و صداهای مختلفی شبیه به زوزه کشیدن و یا تقه زدن است.
 تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان باید توسط تعمیرکارانی صورت بگیرد که به خوبی با قطعات مختلف این مدل جعبه‌دنده‌ها آشنایی دارند و می‌توانند روند عیب‌یابی را به شکلی صحیح انجام دهند.
توجه: منبع این خبر مقالات تخصصی تعمیرگاه تهران گیربکس است.
 

نظر شما