شناسهٔ خبر: 66691783 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش الجزیره از سفر رئیس جمهور روسیه به چین

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در سخنانی مدعی شد که مسکو و پکن نقش متعادل کننده بزرگی در امور جهانی ایفا کردند و سفر پوتین کار مشترک ما را تقویت خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای یک سفر دولتی دو روزه وارد چین شده است، زیرا دو کشور به دنبال تعمیق بیشتر روابطی هستند که از زمان حمله مسکو به اوکراین یعنی بیش از دو سال پیش نزدیک‌تر شده است.

این دیدار چند روز پس از آن صورت می گیرد که روسیه حمله جدیدی را در منطقه خارکف شمال شرقی اوکراین آغاز کرد و مدعی پیشروی در خط مقدم 1000 کیلومتری (600 مایلی) است، جایی که نیروهای اوکراینی  به دلیل تاخیر در تحویل تسلیحات و مهمات از ایالات متحده با مشکل مواجه شده اند. 

ورود پوتین به پکن به طور زنده از تلویزیون دولتی پخش شد،  پوتین با اسکورت متشکل از 20 وسیله نقلیه و موتورسوارانی که لباس های سفید تشریفاتی بر تن داشتند، حدود ساعت 11 صبح (03:00 به وقت گرینویچ) به بیرون از تالار بزرگ مردم پکن رسید، جایی که رئیس جمهور روسیه با رئیس جمهور کشئر میزبان  شی جین پینگ دیدار کرد.

الجزیره در گزارشی در این باره می نویسد: سرودهای دو کشور همراه با سلام اسلحه نواخته شد، قبل از اینکه دو رهبر در امتداد فرش های قرمزی که در میدان وسیع پهن شده بود قدم زدند تا در مراسم استقبالی که نزدیک به نیم ساعت به طول انجامید، از سربازان بازدید کنند. گروهی از کودکان که در کنار ارکستر صف کشیده بودند، در حالی که پوتین و شی از کنار آن رد می شدند،  با حرکات موزورن آنها را  تشویق کردند.

در گفتگوهای بعدی، شی از پوتین به عنوان یک "دوست قدیمی" یاد  کرد. او به پوتین گفت که روابط چین و روسیه آزمون زمان را پس داده است و آنها در بیش از 40 دیدار خود در دهه گذشته "راهنمایی استراتژیک" بسیاری را به یکدیگر ارائه کرده اند.

خبرگزاری دولتی شین هوا به نقل از شی گزارش داد: چین آماده همکاری با روسیه برای تعمیق رابطه به عنوان همسایه خوب، دوست خوب و شریک خوب یکدیگر است. پوتین و شی چند روز قبل از اینکه پوتین نیروهای خود را به اوکراین در فوریه 2022 بفرستد، پیمان شراکت بدون محدودیت میان دو کشور  را اعلام کردند. در مارس 2023، رئیس جمهور چین در جریان بازدید از مسکو از شراکت جدید در روابط دو کشور خبر داد.  در اکتبر همان سال، زمانی که پوتین آخرین بازدید از پکن را داشت ، شی از "دوستی عمیق" بین دو رئیس جمهور صحبت کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که هرگونه مذاکره باید شامل احیای تمامیت ارضی کشور، خروج نیروهای روسیه از تمام خاک اوکراین، آزادی همه زندانیان، تشکیل دادگاهی برای مسئولین تجاوز و تضمین‌های امنیتی برای اوکراین باشد.

سوئیس در ژوئن آینده یک نشست صلح برای اوکراین با تمرکز بر چارچوب کی یف برگزار می کند. حداقل 50 هیأت قبلاً با حضور در آن موافقت کرده اند، اما روسیه دعوت نشده است. چین مدعی است که در درگیری بی طرف است اما مسکو را به دلیل تهاجم به یک کشور مستقل محکوم نکرده است.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین و شی جین‌پینگ در جریان گفت‌وگوهای خود در این هفته «در مورد تمامی موضوعات مرتبط با مشارکت همه جانبه و همکاری راهبردی گفت‌وگو خواهند کرد» و «جهت‌های جدیدی را برای توسعه بیشتر همکاری‌ها بین دو کشور تعیین خواهند کرد».

دو کشور به صراحت اعلام کرده اند که می خواهند نظم بین المللی را مطابق با دیدگاه های خود در مورد اینکه جهان چگونه باید باشد، بازسازی کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در سخنانی مدعی شد که مسکو و پکن نقش متعادل کننده بزرگی در امور جهانی ایفا کردند و سفر پوتین کار مشترک ما را تقویت خواهد کرد.

هر دو کشور در کنار ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد دارای حق وتو هستند.

ساری آرهو هاورن، دستیار اندیشکده مؤسسه خدمات متحد سلطنتی (RUSI) به الجزیره گفت: ما نباید «مفید بودن» روسیه را به عنوان یک دوست بدون محدودیت برای چین و شی جین پینگ دست کم بگیریم. روسیه شریک ارزشمندی در جابجایی آمریکا و تغییر نظم جهانی به نظم مطلوب برای چین و روسیه است. روسیه همچنین تایوان را بخشی جدایی ناپذیر از چین می‌داند و ما قبلاً شاهد گمانه‌زنی‌هایی در مورد سناریوی جنگ در اقیانوس هند و اقیانوس آرام و اینکه آیا روسیه برای کمک و پیوستن به چین در تلاش‌های جنگی احتمالی اقدام می‌کند، بوده ایم.

مسکو بیش از پیش روابط نزدیکی با پکن برقرار کرده  و بیشتر صادرات انرژی خود را به چین منحرف کرده و قطعات با فناوری پیشرفته برای صنایع نظامی خود را از شرکت های چینی وارد می کند. دو کشور همچنین روابط نظامی خود را تعمیق بخشیده اند و بازی های جنگی مشترکی را بر فراز دریای ژاپن و دریای چین شرقی برگزار و آموزش نیروهای زمینی در قلمرو یکدیگر را سازماندهی کرده اند.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما