شناسهٔ خبر: 66691510 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

تصمیم اشتباه مجلس یازدهم در روزهای آخر

چند نکته مهم درباره مصوبه غلط تعطیلی شنبه‌ها

حفظ اصالت اسلامی و ایرانی باید خط قرمز باشد. در این مدت برخی مدافعان تعطیلی شنبه برخی کشورهای مسلمان را مثال زدند که تعطیلی آنها به خاطر مسائل اقتصادی در روزهای شنبه یکشنبه است. سوال قابل طرح این است که آیا قرار است الگوی جمهوری اسلامی این کشورهای نصفه نیمه اسلامی باشد که از هویت خود عبور کرده اند و حتی بعضا تاریخ رسمی کشورشان هم میلادی است؟

صاحب‌خبر - گروه جامعه جهان نيوز، حسین خان بابازاده: روز گذشته نمایندگان مجلس در فرصت ۱۰ روز مانده به پایان دوره مجلس یازدهم، تعطیلی شنبه ها را با ۱۳۶ رای موافق و ۶۶ مخالف تصویب کردند. نزدیک به ۷۰ نماینده مجلس هم غایب بودند! در نهایت مصوبه مجلس برای تائید به شورای نگهبان رفت.

اما درباره مصوبه اشتباه تعطیلی شنبه‌ها باید چند نکته را مطرح کرد:

یک: ۱۷۴ نماینده فعلی در مجلس آینده حضور ندارند. مصوبه لحظه آخری آن هم با استدلال های سست قرار است باری از دوش کشور بردارد یا باری بر مشکلات کشور بیفزاید؟

دو: ده‌ها سال است که زندگی مردم ایران با ترکیب پنجشنبه و جمعه و سنت ها و مراسم این دو روز خو گرفته است. صرف مصوبه چند نماینده با استدلال های سست دلیل خوبی برای مداخله در نظم زندگی کل جامعه ایران نیست.

سه: پنجشنبه روز منتهی به تعطیلی آخر هفته است اما شنبه روز اول هفته و شروع به کار؛ تعطیلی مستمر اولین روز هفته چه پیام مثبتی را قرار است منتقل کند؟

چهار: عمده دلیل موافقان شنبه بحث اقتصادی و ارتباط با دنیا به معنای اروپاست. طبق گفته نمایندگان مجلس ۸۵ درصد تجارت خارجی کشور ما با کشورهای مسلمان است و ۱۵ درصد با سایر کشورها است.

سخنگوی کمیسیون جهش تولید مجلس نیز در این باره می گوید: در مورد اقتصاد باید به این موضوع توجه شود که حتی یک شرکت وجود ندارد که با غرب یا اروپا به صورت مستقیم ارتباط اقتصادی انجام دهد و ارتباط آنها از طریق دفاتر آنها در دبی و عمان انجام می شود. از طرفی گمرکات و بنادر در کشور شبانه روزی هستند و کل مراودات کشور با غرب حدود ۳ درصد است.

پنج: برخی از موافقان تعطیلی شنبه می گویند، تعطیلی پنجشنبه ضرر هشت میلیارد دلاری به اقتصاد کشور میزند! فارغ از آنکه باید پرسید این عدد از کجا آمده؛ باید تاکید کرد در مقابل سایر حیف و میل ها، هدررفت منابع، اسراف ها و... چرا کاری نمی شود؟

شش: اساسا قرار هم نیست شنبه تعطیل کامل شود؛ برای نمونه بانک ها در این روز به فعالیت خود ادامه می دهند. موافقان شنبه باید بگویند تعطیلی مدارس و دانشگاه ها چه ربطی به مسائل اقتصادی دارد؟

هفت: اگر بحث اقتصادی در نظر برخی مسئولان تا این حد دغدغه شده است می توانند برای بخش های اقتصادی سازوکار مرتبط را تعریف کنند و همه جامعه را دچار چالش نکنند.

هشت: در چند روز اخیر رپرتاژ رسانه ای عجیبی برای تعطیلی شنبه از سوی جریان اصلاحات انجام شد. چند نفر از نمایندگان مجلس در این باره تاکید می کنند که اساسا قرار بود پنج‌شنبه‌ها تعطیل شود اما مافیای رسانه‌ای غرب‌زدگان و کلان‌سرمایه‌دارها یک‌مرتبه بحث اقتصاد را مطرح کردند.

نه: حفظ اصالت اسلامی و ایرانی باید خط قرمز باشد. در این مدت عده ای از مدافعان تعطیلی شنبه برخی کشورهای مسلمان را مثال زدند که تعطیلی آنها به خاطر مسائل اقتصادی در روزهای شنبه یکشنبه است. سوال قابل طرح این است که آیا قرار است الگوی جمهوری اسلامی این کشورهای نصفه نیمه اسلامی باشد که از هویت خود عبور کرده اند و حتی بعضا تاریخ رسمی کشورشان هم میلادی است؟ یعنی ممکن است بعدا عده ای پیشنهاد تعطیلی یکشنبه به جای جمعه را هم بدهند؟

ده: فرهنگ در ایران واقعا مظلوم است. در بین حرف های دیروز برخی نمایندگان شنیده می‌شد که اقتصاد بر هرچیز اولویت دارد! اساسا اگر دستگاه های فرهنگی همچون دستگاه های امنیتی بتوانند برای خود وزن پیدا کنند دیگر کسی اجازه بیان اینگونه اظهارات را به خود نمی دهد.

یازده: نباید وقت کشور و به ویژه قوه مقننه با این حجم از کار زمین مانده برای موضوعاتی اساسا غلط گرفته شود. در چند وقت اخیر چالش بین چهره های سیاسی و بین رسانه ها در رابطه با این موضوع ایجاد شد.

دوازده: اشتباه تعطیلی شهادت حضرت امام عسکری علیه السلام در مجلس دهم و اضافه کردن یک روز تعطیل آن هم بعد از تعطیلات شهادت دهه آخر صفر نماد خوبی است تا مجلسی ها متوجه عواقب تصمیمات اشتباه خود باشند. در کشور ما تعطیلات رسمی به اندازه است؛ اما تعطیلات غیررسمی، بین التعطیلین ها و نیمه تعطیلی ها روزهای بسیاری را از کارایی انداخته است. هاله تبلیغاتی حول تعطیلی شنبه‌ها؛ سیاسی یا اقتصادی؟

نظر شما