شناسهٔ خبر: 66691215 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

دبیر هشتمین پایتخت کتاب ایران به ایبنا مطرح کرد؛

ساخت اولین کتاب‌گردان الکتریک جهان/ «نامک»؛ تحقق رویای شیرین کودکان در زمینه کتاب

دبیر هشتمین پایتخت کتاب ایران گفت: کودکان علاقه دارند تا کتاب فیزیکی با فناوری‌های نوین ترکیب شود؛ ایده‌های کودکان و نوجوان کتابخوان سمنان جمع‌آوری و نتیجه آن ساخت اولین کتاب‌گردان الکتریک جهان به نام «نامک» شد.

صاحب‌خبر -

رضا شمس‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان اینکه سمنان از ابتدا، تبدیل شدن به قطب فناوری‌های کتاب و ترویج کتاب را هدف خود قرار داده بود، عنوان کرد: قشر کودک و نوجوان از مهم‌ترین قشری بودند که در نظرسنجی تبدیل سمنان به پایتخت کتاب ایران مشارکت کردند.

وی افزود: با تشکیل اتاق‌های فکر و نظرخواهی از چندصد کودک و نوجوان رویاهای کودکان در زمینه کتاب و کتابخوانی شناسایی شد.

دبیر هشتمین پایتخت کتاب ایران با اشاره به اینکه کودکان امروزی ضمن علاقه‌مندی به ساختار فیزیکی کتاب تمایل دارند تا فناوری و نوآوری پیشرفته در کنار کتاب کاغذی ببینند، تصریح کرد: ایده‌های کودکان و نوجوان کتابخوان سمنان جمع‌آوری و نتیجه آن ساخت اولین کتاب‌گردان الکتریک جهان به نام «نامک» شد.

وی ادامه داد: ربات مروج کتاب هوشمند «الِکتاپ» از دیگر نوآوری‌های سمنان در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی بود که توسط آن به کودکان سیر مطالعاتی پیشنهاد می‌شود و با استفاده از قابلیت شناسایی کلمات فارسی نیز می‌تواند با کودکان صحبت کند.

شمس‌خانی نیز کتابخانه‌های کوچک شهری را از دیگر اختراعات سمنان در زمینه کتاب و کتابخوانی نام برد و ادامه داد: سمنان برای جذب کودکان و سایر اقشار جامعه به موضوع کتاب طرح‌های دیگری همچون راه‌اندازی مرکز «پرواز کتاب» و تحویل کتاب با پهپاد به باشگاه‌های برتر کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوانان و «میراث‌داران قرن» برای شهروندان ارشد را اجرا کرد.

نظر شما