شناسهٔ خبر: 66691102 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شبکه مترو، ریاض را به مرکز تجاری بین‌المللی تبدیل می‌کند

عربستان سعودی از افتتاح شبکه مترویی به ارزش ۱۹ میلیارد پوند با ۶ خط و ۸۵ ایستگاه در شهر ریاض خبر داد که در کنار کاهش گازهای گلخانه‌ای، به تقویت چهره مدرن این شهر در سراسر جهان و تبدیل شدن آن به مرکز تجاری بین‌المللی کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، عربستان در حال حاضر روی پروژه یک سیستم حمل‌ونقل کاملاً جدید برای شهر ریاض کار می‌کند تا بتواند نفوذ مالی، گردشگری و سیاسی را برای این کشور به ارمغان آورد. این پروژه قرار است انتشار گازهای گلخانه‌ای خودروها را کاهش دهد و در عین حال نمونه‌ای برای نشان دادن حرکت عربستان سعودی به سمت مدرنیته باشد و نهایتاً ریاض را به یک مرکز تجاری بین‌المللی تبدیل کند.

شبکه متروی ریاض قرار است یک سیستم حمل‌ونقل عمومی برقی بدون راننده متشکل از ۶ خط مترو با ۸۵ ایستگاه به‌طول تقریباً ۱۷۶ کیلومتر در سراسر این شهر بیابانی باشد. طرح‌های این شبکه، نقشی کلیدی در بهبود جایگاه عربستان در اذهان عمومی ایفا می‌کنند. این طرح‌ها قرار است شهر را از یک منطقه ماشین‌محور به یک کلان‌شهر آینده‌نگر تبدیل و به کاهش نزدیک به ۲۵۰ هزار سفر در روز و تعداد سفرهای خودرویی به میزان مصرف ۴۰۰ هزار لیتر سوخت در روز کمک کند. انتظار می‌رود این شبکه پس از تکمیل امکان سفر را برای حدود ۳.۶ میلیون مسافر در هر روز فراهم آورد.

شبکه مترو، ریاض را به مرکز تجاری بین‌المللی تبدیل می‌کند

شبکه متروی ریاض همچنین پروژه‌های توسعه بزرگ آینده را نیز به هم متصل خواهد کرد. عربستان سعودی در تلاشی برای بهبود شهرت بین‌المللی خود، میزبان نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۳۰ است که پذیرای ده‌ها میلیون گردشگر از ۱۰۰ کشور مختلف جهان خواهد بود. این شهر به احتمال زیاد پیشتاز میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ است، اما هیچ شبکه حمل‌ونقلی وجود ندارد که پیشرفت‌ها و پروژه‌های در دست اجرای ریاض را به هم مرتبط کند.

هر دو رویداد ریاض را در مرکز توجهات بین‌المللی قرار داده و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری را برای پروژه‌های ساختمانی مانند استادیوم‌ها جذب کرده‌اند و طرح متروی ریاض نقصان موجود در زمینه حمل‌ونقل آن‌ها را برطرف می‌کند.

شبکه متروی ریاض در ابتدا قرار بود سال ۲۰۱۹ یعنی پنج سال پس از شروع ساخت افتتاح شود. با این حال عوارض این فرآیند و اثرات شدید همه‌گیری آن را به تأخیر انداخت. پیمانکار پروژه اعلام کرده بود که تاریخ تکمیل جدید پایان سال ۲۰۲۳ یا اوایل سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

شبکه مترو، ریاض را به مرکز تجاری بین‌المللی تبدیل می‌کند

نظر شما