شناسهٔ خبر: 66691013 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

حضور موزه عبرت با ۳۲ عنوان در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳؛

مستندهایی تاریخی که از خاطرات زندانیان می‌گویند/ کتاب «شکنجه‌گران» به چاپ هفتم رسید

سیدمهدی صمدی، راهنمای موزه عبرت گفت: کتاب‌های موزه عبرت همه بازچاپ و عمومی هستند و خاطرات زندانیان را دربردارند. کاری که موزه عبرت انجام می‌دهد، این است که به کتاب‌ها یارانه می‌دهد تا هر قشری بتواند کتاب بخرد. به عنوان مثال کتاب «شکنجه‌گران» به چاپ هفتم رسیده است که هنوز قیمت چاپ پنجم را پشت جلد دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سیدمهدی صمدی، راهنمای موزه عبرت که در این غرفه در نمایشگاه ۱۴۰۳ حضور داشت، گفت: این غرفه با ۳۲ عنوان کتاب مستند تاریخی در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

وی افزود: کتاب‌های موزه عبرت همه بازچاپ و عمومی هستند و خاطرات زندانیان را دربردارند. کاری که موزه عبرت انجام می‌دهد، این است که به کتاب‌ها یارانه می‌دهد تا هر قشری بتواند کتاب بخرد. به عنوان مثال کتاب «شکنجه‌گران» به چاپ هفتم رسیده است که هنوز قیمت چاپ پنجم را پشت جلد دارد.

صمدی به مجسمه‌ای که در دکور این غرفه قرار داده شده، اشاره کرد و گفت: این مجسمه یک کارشناس موساد است که از سرویس اطلاعاتی اسرائیل با تهران همکاری می‌کرد. به گفته این شخص او جلاد خوبی برای ساواک بود و به چندین قتل اعتراف کرد. در کمیته مشترک دو کارشناس اسرائیلی-آمریکایی حضور داشتند. اسرائیل کمیته‌ای به نام زیتون را در اداره پنجم ساواک مستقر کرده بود که مبارزین را از طریق شنودهای تلفنی پیدا می‌کردند، شهید اندرزگو این‌گونه دستگیر و در ماه رمضان سال ۵۷ به شهادت رسید.

صمدی افزود: بسیاری از کتاب‌ها با استفاده از خاطرات زندانیان موزه عبرت در رژیم گذشته نوشته شده است. بسیاری از بازدیدکنندگان زمانی که برای بازدید به موزه عبرت وارد می‌شوند توقع آنها این است که در موزه عبرت یک دور بزنند ولی وقتی با اینها صحبت می‌شود و شرحی از کمیته مشترک بیان می‌شود، علاقه‌مند می‌شوند بدانند چگونه زندانیان در این سلول‌های تنگ و تاریک و سرد با بدغذایی و بدنی مجروح دوام می‌آوردند.

وی بیان کرد: من خودم دو بار زندانی شدم و حدود ۲۰ ماه زندانی بودم. هدف ما سقوط، ریشه‌کن شدن رژیم پهلوی و برقراری حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بود. به خاطر دارم اعتصاب کرده بودیم و می‌گفتیم که تا سرنگونی رژیم منحوس پهلوی و برقراری حکومت جمهوری اسلامی به سرکار خود برنمی‌گردیم.

موزه عبرت به نشانی راهرو ۲۳، شماره ۵۴۵ در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما