شناسهٔ خبر: 66690956 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

پکیج تصفیه فاضلاب و هر آنچه درباره آن باید بدانید!

پکیج تصفیه فاضلاب یک سیستم پیشرفته برای تغییر آب‌های آلوده با ضایعات انسانی و غیر انسانی و تبدیل این پساب به آب مصرفی پاک در صنایع مختلف می‌باشد.

صاحب‌خبر -

استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی‌های بیولوژیکی و همچنین مصرف بی‌رویه آب لوله کشی اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع با وجود بحران آب در برخی از مناطق دچار خشکسالی، استفاده از پساب برای برخی از امور همچون کشاورزی تا حدودی الزامی است‌. اما به هر حال، به دلیل وجود آلاینده‌های خطرناک و حتی عوامل بیماری زای بیولوژیکی، استفاده از این نوع آب ریسک پذیری بالایی نیاز دارد. اما امروزه با وجود پکیج تصفیه فاضلاب در داخل کشور، دیگر نگرانی زیادی در مورد نحوه تصفیه آب مصرفی از منابع پساب وجود ندارد‌. دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی درصد آلودگی آب مصرفی را به نزدیک صفر می‌رسانند و آب تصفیه شده در نهایت آلاینده‌های کمتری از آب مصرفی لوله کشی خواهد داشت‌‌. بنابراین به دلیل استفاده گسترده از پکیج‌های تصفیه فاضلاب، در ادامه با ما همراه باشید تا درباره پکیج‌های تصفیه فاضلاب بیشتر بدانید!

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟
پکیج تصفیه فاضلاب یک سیستم پیشرفته امروزی برای تغییر حالت آب‌های آلوده با ضایعات انسانی و غیر انسانی و تبدیل این پساب به آب مصرفی پاک در صنایع یا کارگاه‌ های تولیدی است‌‌. این دستگاه‌ها با انجام فرآیندهای غربالگری، ته نشینی، تصفيه بیولوژیکی و ضد عفونی در نهایت آب آلوده را قابل مصرف به صورت عادی میکنند‌. همچنین باید توجه داشت که دستگاه‌های تصفیه فاضلاب را میتوان اغلب در مکان‌های مختلف همچون نقاط دور افتاده، مناطق مسکونی، اردوگاه‌های امداد رسانی موقت، سایت‌های نظامی و جایگاه‌ های ساخت و ساز عمرانی استفاده کرد‌‌. در نتیجه کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب گسترده است و برای تهیه این محصول هم باید با ویژگی‌های آن آشنایی داشته باشید. در اینجا توضیحات کاملی در مورد انواع پکیج تصفیه فاضلاب ارائه خواهیم کرد.

انواع پکیج تصفیه فاضلاب
بر اساس جنس دستگاه‌های تصفیه فاضلاب، میتوان این تجهیزات را به انواع فلزی و پلی اتیلن دسته بندی کرد. دستگاه‌های فلزی با پوشش زینک ریچ اپوکسی و ظرفیت حداکثری ۳۰۰ متر مکعب در روز هستند. دستگاه‌های پلی اتیلن تصفیه فاضلاب هم دارای مخازن دوجداره یا فایبر گلاس بوده و حداکثر ظرفیت این دستگاه‌ها هم به ۱۲۰۰ متر مکعب در روز می‌رسد.البته اگر به صورت جزئی‌تر انواع پکیج‌ های تصفیه فاضلاب را بررسی کنیم؛ متریال ساخت این دستگاه‌ها ممکن است که پلی اتیلنی، کربن استیل با پوشش اپوکسی، کامپوزیتی مدولار و استنلس استیل باشد. با این حال استفاده از دستگاه‌هایی که دارای پوشش پلی‌اتیلن هستند؛ به صرفه‌تر خواهد بود و مزایای بسیار زیادی دارد. دستگاه‌های پلی اتیلنی ظرفیت بالاتری هم دارند و به دلیل راندمان بالای تصفیه فاضلاب، فروش دستگاه‌های تصفیه فاضلاب پلی اتیلن حجم بیشتری دارد.

اجزای پکیج تصفیه فاضلاب
پکیج تصفیه فاضلاب از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر یک از این بخش‌ها وظیفه مشخصی را بر عهده دارند. به طور کلی طی فرآیند تسویه فاضلاب عملیات‌هایی از جمله هوادهی، فیلتراسیون، ته نشینی، ضدعفونی و کنترل پساب صورت می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با اجزای تصفیه فاضلاب در ادامه هر یک از این بخش‌ها را معرفی کرده‌ایم:

بخش آشغالگیری: در این بخش پس از پمپاژ پساب تمام ذرات جامد و معلق جمع آوری می‌شوند و به وسیله دانه بندی فیزیکی پاکسازی پساب انجام خواهد شد. پساب پاکسازی شده، پس از این به واحد بعدی انتقال پیدا می‌کند.

سیستم هوادهی: در این بخش با تزریق اکسیژن میکروارگانیسم‌ها با استفاده از مدیاها رشد می‌کنند و یک لجن فعال را تشکیل می‌دهند. لجن تولیدی از مواد غذایی موجود در فاضلاب تغذیه می‌کند و آلودگی را کم خواهد کرد.

مخزن ته نشینی: در این بخش توده‌های لجنی که تشکیل شده‌اند و از واحد هوادهی برگشت خورده‌اند جمع خواهند شد.

بخش ذخیره و هاضم لجن: لجن‌های اضافی در این بخش قرار میگیرند.

بخش ضدعفونی: در مرحله اول پساب باقی مانده با استفاده از کلر زنی تسویه شده و سپس با تابش اشعه UV ضدعفونی نهایی صورت می‌گیرد.

بخش کنترل: در این بخش یک دستگاه تابلو برق با همه ورودی‌ها و خروجی‌ها قرار دارد.
 

فرآیند تصفیه فاضلاب
از لحاظ فرآیند تصفیه فاضلاب، دستگاه‌های تصفیه کننده با یکدیگر تفاوت دارند‌. دستگاه‌های تصفیه فاضلاب ممکن است بر اساس فرآیند هوادهی گسترده EAAS، فرآیند لجن فعال رشد مطلقMBBR، فرآیند IFAS، فرآیند SBR، فرآیند A2O، فرآیند بی اکسیژن یا هوازی USBF، فرآیند پر و خالی SBR، فرآیند MBR آلاینده‌های آب را حذف کنند‌. همچنین باید توجه کرد که فرآیند حذف آلاینده‌های آب، با توجه به مکان نصب دستگاه و ماهیت آب ورودی شدت پیدا میکند‌‌. به طور مثال از دستگاه تصفیه فاضلاب در هتل‌ها‌، زمین‌های کشاورزی، استخرها و بسیاری از اماکن دیگر استفاده می‌شود و در صورت نیاز و با توجه به حجم آلودگی فرآیند تصفیه پساب توسط دستگاه چندین بار تکرار خواهد شد‌.

فرآیند هوادهی گسترده EAAS: فرآیند هوادهی گسترده با استفاده از پمپ‌های هواده صورت می‌گیرد و همچنین در این فرآیند، ذرات معلق پساب جداسازی خواهند شد.

فرآیند لجن فعال رشد مطلق MBBR: طی این فرآیند لجن‌های فعال در پساب که به صورت معلق هستند به وسیله پکینگ مدیا معلق و هوادهی گسترده در حوض هوادهی جداسازی خواهند شد.

فرآیند IFAS: این فرآیند هم مشابه فرآیند هوادهی گسترده MBBR یا لجن فعال بوده و تنها تفاوت آن با این روش استفاده از پکینگ مدیا ثابت در حوض هوادهی است.

فرآیند SBR: این فرآیند در دبی پایین و در یک مخزن جداگانه صورت می‌گیرد. طریقه هوادهی و تصفیه پساب هم مانند روش لجن فعال است.

فرآیند A2O: این فرآیند ترکیبی از روش‌های بی هوازی، هوازی و غیر هوازی است که طی آن بر اساس متد لجن فعال برگشتی تصفیه صورت می‌گیرد.

فرآیند بی اکسیژن یا هوازی USBF: این روش با تجهیز به یک ناحیه انوکسیک و یک محفظه ته‌نشینی صورت می‌گیرد و به همین طریق میتوان حذف نیتروژن و کاهش میزان فسفر را انجام داد.

فرآیند پر و خالی SBR: این فرآیند در راکتور انجام می‌شود و شامل ۵ مرحله پر کردن، واکنش، ته نشینی، تخلیه و سکون است.

فرآیند MBR: در فرآیند MBR با استفاده از سيستم ممبرانی مستغرق عملیات ادغام واحدهای هوادهی، ته نشینی ثانویه (زلالسازی) و فيلتراسيون در يک راكتور صورت می‌گیرد.

عملکرد پکیج تصفیه فاضلاب
پکیج‌های تصفیه فاضلاب دارای عملکرد متفاوتی نسبت به دستگاه‌های آب شیرین کن هستند. باید توجه کرد که دستگاه‌های آب شیرین کن صرفا توان جداسازی املاح و رسوبات آب را دارند و فرآیند ضد عفونی گسترده آب آلوده توسط این دستگاه‌ها صورت نمیگیرد‌‌. به هر حال، دستگاه‌های تصفیه فاضلاب علاوه‌ بر قابلیت تصفیه آب آلوده با مواد ضد عفونی کننده قوی، ابعاد متفاوتی هم با دستگاه‌های معمولی دارند. می‌توانید دستگاه‌های تصفیه فاضلاب را به صورت سفارشی سازی شده تحویل بگیرید و امکان استقرار این دستگاه‌ها هم در اماکن مختلف وجود دارد. دستگاه‌های آب شیرین کن در واقع صرفا دارای یک لایه فيلتر سختی گیر هستند که برای تصفیه آب شیرین هم عملکرد خوبی به اجرا می‌گذارد. اما دستگاه‌های تصفیه فاضلاب با وجود حجم بالای مواد ته نشین در پساب، باید دارای فیلترهای پیشرفته‌تری باشند‌.


بهترین پکیج تصفیه فاضلاب
بهترین پکیج‌های تصفیه فاضلاب دستگاه‌هایی با قابلیت انتقال به اماکن مختلف و همچنین ظرفیت تصفیه بالا هستند. در واقع ظرفیت دستگاه و قابل حمل بودن آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل هم باید حتما هنگام خرید دستگاه به این موارد توجه کنید. البته کيفيت دستگاه‌ها به برند و کمپانی تولید کننده آن هم بستگی دارد و برای تهیه دستگاه مورد نظرتان حتما برند با کیفیتی را انتخاب کنید. همچنین در نظر داشته باشید که برای آشنایی با انواع دستگاه‌های تصفیه فاضلاب می‌توانید با کارشناسان مجموعه آوین مهر تماس بگیرید.

نظر شما