شناسهٔ خبر: 66690412 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خبر داد؛

ورود پشه آئدس به استان بوشهر/ مقابله نیازمند مشارکت همگانی است

بوشهر- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهربا اشاره به پیدا شدن پشه آئدس در استان بوشهر گفت: برای مقابله با این پشه نیازمند مشارکت مردمی هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم برجویی فرد صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پشه آئدس که ناقل بیماری‌هایی از جمله تب دانگ و زیکا است، در برخی از کشورهای همسایه از جمله قطر، عمان و پاکستان شیوع بالایی داشته و در استان همجوار ما یعنی استان هرمزگان نیز دیده شده است.

‎معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: ۲ هفته از پیدا شدن این پشه در استان بوشهر می‌گذرد، که با مراقبت‌های مداوم و تلاش‌های بسیار توانستیم ورود پشه آئدس به استان را به‌موقع شناسایی و وارد مرحله مقابله شویم.

وی با بیان این‌که تا کنون هیچ موردی از تب دانگ در استان مشاهد نشده، است، اضافه کرد: پشه آئدس در ساعت‌های فعالیت انسان خون‌خواری می‌کند، بنابراین استفاده از پشه‌بند کمکی در پیشگیری از گزش این پشه نمی‌کند.

‎معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به این‌که پشه آئدس از چندین نفر در طول روز تغذیه و خون‌خواری می‌کند و از سوی دیگر از قدرت پروازی و تکثیر بالایی برخوردار است، مبارزه با آن سخت و نیازمند صرف هزینه‌های بالاست.

برجویی‌فرد با تاکید بر همکاری برخی از دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها برای مقابله با آئدس، عنوان کرد: ‎ مناطق مرطوب، لاستیک‌های فرسوده و آب‌های راکد از جمله عمده‌ترین مناطق رشد پشه آئدس و بهسازی محیط مهمترین عامل در جهت کنترل این پشه است.

وی گفت: اگرچه مراقبان بهداشتی با سم‌پاشی مناطق زیست پشه اقدامات اولیه را برای مبارزه با این پشه انجام داده‌اند ولی در کنار آن شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هم باید با همکاری شبکه‌های بهداشت و درمان، تمهیدات لازم را در جهت جمع‌آوری قایق‌ها، لاستیک‌های فرسوده، جمع‌آوری سریع و روزانه زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی و نیز آب‌های راکد فراهم کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر این‌که برای مقابله با این پشه نیازمند مشارکت مردمی هستیم، افزود: مردم باید با خودداری از رها کردن زباله‌های خود در سطح محیطی و نیز با از بین بردن آب‌های راکد داخل منزل نظیر آب پشت کولر، آب زیر گلدان‌ها و هرگونه فضای کوچک و بزرگی که احتمال تجمع آب راکد در آن وجود دارد، در مقابله با این پشه به ما کمک کنند.

نظر شما